Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Nya fröken är muslim. Byta dagis?

Jane Roe skrev 2011-08-09 18:28:06 följande:
    TS, jag tror att det är svårt att hitta en förskoloärare/pedagog som du har helt lika värderingar som. Däremot handlar inte deras uppdrag om att indoktrinera barnen på något sätt, utan visa på olika sätt att förstå och tolka världen.
    Klädesplagget i sig känns ju väldigt oviktigt på något sätt. Kanske enklare att se klart om du fokuserar på vad hon och du egentligen tycker olika om, och sedan försöka reda ut det med henne.

Jag skulle personligen bli mycket sårad om någon vårdnadshavare menade på att jag på något sätt skulle vara olämplig som pedagog för deras barn pga mina tatueringar och vad DOM tycker att de står för.

Tokword. Varför inte prata MED folk istället för OM folk.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-09 19:28:04 följande:
    Och det jag skrev ligger det ingen sanning i om jag inte blandar in skånskan som ett defekt språk? Och BVC, lärare, pedagoger och logopeder har fel, du har rätt....för du har jobbat som lärare?

Eller vad försöker du säga?

Inte bara lärare - språklärare. Det här är exakt sådant vi jobbar med vet du. Uttal, fonetik etc.

Och ja, om de menar att en enda vuxen kan sabba ett barns uttal för livet, då har de fel.   
  • Dorian Ertymexx
    Tomtefar skrev 2011-08-09 19:45:31 följande:
    Den utrotar sig själv snart i och med att Rosengårds nya befolkning expanderar och sprider sig runt om i Skåne. Allt enligt planerna....eller?

Får du medicin mot din paranoia?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (tja) skrev 2011-08-09 19:56:04 följande:
    Inte för livet kanske, men ett stort jobb att rätta till ändå.

Inte så stort. Eller är du inkapabel att ändra ditt uttal om du inser att du sagt något på fel sätt, på svenska eller annat språk? Självkorrigering är nog aldrig så enkelt som i språk faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (tja) skrev 2011-08-09 20:10:48 följande:
    För barn är det större o även för vuxna är det ofta stort. Har läst språkvetenskap jag med o framförallt SETT i verkligheten.

Jag har också sett verkligheten. Jag har bott i invandrartäta förorter, och jobbat i dem, nästan hela mitt liv. Fan, enligt er tes borde jag tala usel svenska, men jag talar och kan bättre svenska än många svenskar!
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-09 20:16:17 följande:
    Har jag en enda gång skrivit att 1 enda person kan sabba ett barns språkutveckling så vill jag att du visar vart sjutton jag har skrivit det?

Jag har beskrivit att ett felinlärt språk inte alls är en lätt match utan kräver sitt arbete för att lära om, i olika grad för olika barn. Därmed inte sagt att det vore nåt som skulle vara omöjligt.

Du började bubbla om bäbisspråk och annat då jag även talade om att detta inte rekommenderas då man ska lära in så mycket rätt som möjligt från början. Jag reagerade på att du som språklärare påstod att detta skulle vara nåt som är busenkelt, vilket jag då förklarar att så inte alltid är fallet. Och det borde du av någon veta.

Vad det beträffar skånskan så är deras språk korrekt, utifrån det svenska språket, för dom är tex deras R rätt, därmed blir det inte heller svårt för dom att lära in stavelserna heller.
    Vilket bäbisspråk inte är.

Ända från dagis är all personal nogranna med att lära ut det svenska språket så korrekt som möjligt...precis som vi föräldrar också ska göra...så varför få det hela att låta som om det vore både löjligt och töntigt?

Sen gillar jag inte att du påstår att jag skrivit saker som jag inte har gjort.

För vart sjutton har jag någonsin talat om att ett barns språk är pajat för livet om något går snett? Om jag skulle påstått det någonstans skulle jag ju även tala emot mig själv när jag i ett av dessa inläggen ang språket beskrev hur min son kämpar inför klass 1 i sitt felinlärda språk, pga av hans hörsel...skulle jag mena att hans språk va kört i botten då?

Visst sjutton är det jäkligt onödigt att behöva lära om när man kan lära rätt från början?

Är skånska korrekt? Verkligen? För jag ser inte många diftonger i skriven svenska, medan det formligen kryllar av dem i talad skånska!
  • Dorian Ertymexx
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-08-09 20:16:26 följande:
    Jag fattar inte om man som utlänning ska jobba med mänsklig service och inte ens kunna uttala ETT ord rätt, jag har mött massa sådana fall och jag stör verkligen ihjäl mig. Jag blir skitirriterad när jag möter en utlänsk i servicen och så tar det 20 minuter för mig att förstå, när det kunnat ta 5 minuter och det är den servicen man förlitar sig på. Ta svenskalektioner!

Sök för det jobbet själv då! Nej men vänta nu, invandrare tar ju oftast jobb som svenskar inte vill ha! Ojojoj då!
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-09 23:39:21 följande:
    Får skåningar lära sig fel svenska?

Japp. Skåningar är intressant nog SDs mardröm - som en bekant brukar säga - vi gnäller om att invandrare inte assimilerats efter tio år, skåningarna har inte assimilerats efter FYRA HUNDRA år!
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-08-10 00:12:41 följande:
    Eller så menar TS det hon skriver, att hon inte kan tala svenska på ett begripligt sätt, det är ju inte så att dessa inte finns.

Vad det beträffar skånskan så håller jag med om att dom kan tala rätt obegripligt, med sina grötiga R och alla dessa egna namn eller slang eller vad man vill kalla det.
    Alla dialekter kan va obegripliga för ett ovant öra...så som värmländska osv.
    Men då innebär det, enligt dig och kanske Dorian att dessa inte ens lär sig svenska så som vi övriga i våra skolor får lära oss, utan dom har en egen variant eget grammatikupplägg och ordböcker?
    Isf måste jag erkänna att det är mer än jag visste om....

Vi vet inte om om det handlade om brytning eller om svenskan vart helt åt skogen hos den här dagisfröken, men du verkar förutsätta att det enbart handlar om brytning och att TS överdriver det hela.

Varför då? Får man inte reagera på att den fröken som ska ta hand om ens barn flera dagar i veckan kan göra sig förstådd och förstå vad som händer runt barnen/et och verksamheten för att sen återberätta dagen på ett begripligt sätt för oss föräldrar.

Får får man. Men då det ALLTID handlar om muslimer, så blir det liksom litet... enfärgat. Det handlar aldrig om, säg, skåningar, buddister, ateister eller någon annan tro, märkligt nog.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (...) skrev 2011-08-10 10:26:14 följande:
    "Korrekt svenska" är ju också föränderligt.  Ta användandet av "dom" som ett exempel. Det skulle inte vara accepterat för några år sedan att skriva "jag såg dom på stan igår". Detta accepteras nu mer och mer. Samma sak med personliga pronomen i subjektsform/ objektsform: "jag såg hon på stan igår".  Förmodligen kommer detta också accepteras.

Skillnaden är, vet du, att om svenska barn talar "dålig svenska" så är det "språkutveckling". Samma sak om britter, jänkare eller tyskar bryter på svenska. Men om en muslim bryter på svenska är det "nationens förfall". Kräks
Svar på tråden Nya fröken är muslim. Byta dagis?