Anela B skrev 2011-08-02 23:41:51 följande:
Om du köper en Skoda Octavia så får du i princip en VW Passat bara under ett annat namn. De två märken består av samma bildelar, d e bara namnet som skiljer de åt.
Jag rekommenderar den bilen starkt!
Nja, det är snarare Skoda Superb du skall jämföra Passaten med i så fall.
Octavian är, som sägs ovan, baserad på beprövade Golfen, alltså en annan modell/storlek. (och A3, ja, ännu en liten bil från Audi)
Det är naturligtvis inte så att Golf (och Passat) delar komponenthyllor med Skoda i tillverkningen. Men det är många delar, självklart, som delas mellan modellerna inom VAG. Priset (det lägre) på Skoda, MÅSTE ovillkorligen hämtas hem någonstans, och det kan vara i form av lägre kvalitetskrav på vissa underleverantörer till en del detaljer. Normalt brukar Skoda ligga "nåt år efter" VW i känsla och kvalité (speciellt interiört) men nya Superb (om vi snackar flång nytt) känns ju väldigt up-to-date måste jag säga.
Skoda är poppis, den verkar inte ha mycket fel, och den är definitivt prisvärd, man får som man säger "mycket bil för pengarna". Sen vet jag inte hur de är i långa loppet, hur de "står sig" kvalitetsmässigt. Morsan har en Passat V6 från 99 som gått närmare 20 tusen mil nu, och kvalitén är fantastisk, den känns fortfarande som ny. Märklig känsla. Och jag funderar: Känns en Octavia likadan efter 12 år? Ja det vet jag inget om, jag kan bara säga att jag som fast i Passat-träsket (jag kör själv en 07'a V6) inte kommer välja Skoda när jag ska byta bil, det naturliga för mig blir nog Audi A6 i så fall. Men det är väl nåt med känslan som jag inte kan sätta fingret på.
/Puppa.