• Hego

Vart ska vi bo i Umeå?

Vi ska flytta till Umeå och jag undrar om någon kan ge lite tips om bostadsområden som kan passa oss. Några önskemål som vi har är att det är billig hyra (typ en 3a för 5 000) men ändå relativt nära till universitetet. Att det är barnvänligt och att det finns förskola i närheten. Att det finns mataffär inom gångavstånd. Någon snäll umebo som har några tips?

• Svar på tråden Vart ska vi bo i Umeå?
  • FrökenL
    Hego skrev 2011-08-02 22:58:05 följande:

Vi ska flytta till Umeå och jag undrar om någon kan ge lite tips om bostadsområden som kan passa oss. Några önskemål som vi har är att det är billig hyra (typ en 3a för 5 000) men ändå relativt nära till universitetet. Att det är barnvänligt och att det finns förskola i närheten. Att det finns mataffär inom gångavstånd. Någon snäll umebo som har några tips?

En 3a för 5000 i umeå är nog ingen lätt match ..På mariehem som är har nära till det ni söker kostar en 2a på 58 kvm 6000 ..
    Men Kolla om ni hittar något på Mariehem el  Berghem =)
  • Hego
    FrökenL skrev 2011-08-02 23:00:47 följande:
    En 3a för 5000 i umeå är nog ingen lätt match ..På mariehem som är har nära till det ni söker kostar en 2a på 58 kvm 6000 ..
    Men Kolla om ni hittar något på Mariehem el  Berghem =)
    Jag såg på bostaden att det fanns en trea på Carlshem för 4700 men jag vet inte hur barnvänligt det området är. Jag vet inget om Umeå, har bara varit där ett par ggr och då endast i centrum. Det behöver ju inte vara supernära universitetet men gärna så det är rimligt att cykla eller åka buss. Annars får vi väl söka oss utanför Umeå och pendla men det vore ju bra om vi slapp vara beroende av bil.
  • Märtanilsson

Jag bor själv i Umeå skulle jag välja att bo någonstans här med barn så skulle det absolut vara Teg, Böleäng eller Röbäck... dock lite längre till universitetet men Umeå är ju en cykelstad så.. från Röbäck tar det nog max 20 min att cykla dit.. dock kostar en trea som jag har 5600 kr men det är det helt klart värt, då vi har väldigt fint här med väldigt bra dagis :)

• Delapitated

Carlshem har jag bott på, det är nog barnvänligt :) dock är det enbart Ica Maxi inom gångavstånd o det är rätt bra men ändå långt o mycket stora vägar där... kan vara något att tänka på.
    Att gå o cykla till universitetet är rätt avstånd ändå till :) Som FrökenL skrev är det ganska svårt att hitta billigt boende i Umeå :S speciellt när man vill ha barnvänligt och nära Universitetet. Många bor ju på Ålidhem och där är det smockat på förskolorna tex. Överallt var man än bor i Umeå går ju bussar till universitet o förskolor finns det överallt, joxet är att komma in någonstanns. Vi fick vänta 6 extra månader för att komma in på den förskola vi ville...:S

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Guld gossarnas Super Mamma

Mariehem,Berghem,Tomtebo mf,finns många bra barn vänliga ställen i Umeå och dessa är relativt nära med bra buss förbindelser. 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Hego

Teg kan ju vara ett bra alternativ som jag inte tänkt på. Det är bara att börja leta och söka förskoleplats. Tack för svar!

• requiem

Om ni registrerat er nyligen på bostaden så är ni sent ute. Räkna  med att stå i bostadskö i minst ett år. Vill ni ha ett "bra" område så får ni stå i bostadskö i 4-8 år.. Så googla på privatahyresvärdar.

Mina favoritområden för lägenhet : Centrum, Öst på stan, "centrala" teg, berghem, haga, väst på stan
    Mina andrahandsområden för lägenhet: västerslätt.

Googla på en karta så får ni en uppfattning om vad som är nära umu. När jag och exet bode ihop bodde vi i en fräsch 2a på 65 kvm på haga för 6000 kr i månaden (inkl, varmvatten, parkering och tv).. Läget och lägenheten var kanon så där av var hyran 500-1000 kr högre än normal fall för en hyres på den storleken & på det läget.

• Hego
    requiem skrev 2011-08-05 14:27:52 följande:

Om ni registrerat er nyligen på bostaden så är ni sent ute. Räkna  med att stå i bostadskö i minst ett år. Vill ni ha ett "bra" område så får ni stå i bostadskö i 4-8 år.. Så googla på privatahyresvärdar.

Mina favoritområden för lägenhet : Centrum, Öst på stan, "centrala" teg, berghem, haga, väst på stan
    Mina andrahandsområden för lägenhet: västerslätt.

Googla på en karta så får ni en uppfattning om vad som är nära umu. När jag och exet bode ihop bodde vi i en fräsch 2a på 65 kvm på haga för 6000 kr i månaden (inkl, varmvatten, parkering och tv).. Läget och lägenheten var kanon så där av var hyran 500-1000 kr högre än normal fall för en hyres på den storleken & på det läget.

När vi flyttar har vi stått i kö i ca 1.5 år. Vi ska bara bo där i ca 2.5 år medan jag pluggar så vi är inte särskilt kräsna. Hellre gammalt och billigt än nytt och dyrt. Vi funderar även på att bo utanför stan för att få det billigare och kanske trevligare. Men kan vi hitta nåt inom cykelavstånd skulle det vara bra. Om vi bestämmer oss för att bo utanför, vet någon hur det fungerar med parkering på universitetet? Finns det att hyra månadsvis? 
  • Märtanilsson

tror nog att det borde gå att "hyra" en plats men kolla på deras sida där finns säker info om parkering m,m

• Förtjust

Tomtebo skulle jag inte välja med tanke på att det är hopplöst att få plats på förskola har jag hört och där finns ingen mataffär. Mariehem har många förskolor och jag tycker är hyrespriserna runt Mariehem och Nydlahöjd och bussförbindelserna är bra. Vi har en bra mataffär på Mariehem och det är nära till Universitetet. Själv bor vi i utkanten av Mariehem i början av Marieberg.

♥ Henry 25/2 -10 ♥ BF 12/10 -11
  • Hego

Ska hålla lite koll på Mariehem om vi kan hitta någonting där. Annars blir det till att pendla från Holmsund. Det verkar ju gå mycket bussar därifrån in till Umeå.

• Tealhawk

Om du är student kan du söka under fliken "Studentbostäder". Det finns några lite större lägenheter där även om de är få, man behöver oftast kortare kötid för dem och de har lägre hyra än de vanliga hyreslägenheterna. Så det är ett tips till er :)

Att "bara" stått i kö 1,5 år räcker med 90% chans inte för en hyreslägenhet på Mariehem. Jag och min kille har kötid på drygt 1.5 år och de enda områdena vi har chans på just nu är Ersboda och ytterområdena. Vi ingen möjlighet att bo utanför stadskärnan så har inte försökt oss på t.ex. Holmsund, men där tror jag nog ni kan få en med er nuvarande kötid. Där borde ni också kunna få en trea för 5000. I själva staden Umeå är det mycket svårt att hitta en 3:a för under 5500, tyvärr.

Vad gäller barnvänlighet varierar det inom själva områdena också, det är mycket svårt att veta vart det är barnvänligt och inte i stan. Skulle dock rekommendera att inte bo så nära centrum med barn. Umeå har trots allt väldigt dålig luft nära city.
    Själv gillar jag sidan på andra sidan bron (Teg, Böleäng, Röbäck) eftersom jag kommer därifrån, men det är ganska attraktiva områden i dagsläget vilket trissar upp priser och kötid. Mariehem som ni själv är inne på är det heller inget fel på, men det är stort och vissa områden bebos mest av studenter, medan andra av barnfamiljer, vet inte vilket som är vilket faktiskt. Ersboda och Ålidhem går också att ha barn på, men det är de lite "billigare" områdena och även där skiljer det vilken gata man bor på.

Galet långt det blev, ursäkta : P Lycka till och hör gärna av dig om du vill veta mer om Umeå från synvinkeln av en ung människa som prövat på studentlivet och snart även familjelivet :)

• requiem
    Hego skrev 2011-08-06 13:08:39 följande:
    När vi flyttar har vi stått i kö i ca 1.5 år. Vi ska bara bo där i ca 2.5 år medan jag pluggar så vi är inte särskilt kräsna. Hellre gammalt och billigt än nytt och dyrt. Vi funderar även på att bo utanför stan för att få det billigare och kanske trevligare. Men kan vi hitta nåt inom cykelavstånd skulle det vara bra. Om vi bestämmer oss för att bo utanför, vet någon hur det fungerar med parkering på universitetet? Finns det att hyra månadsvis? 
    Det är billigt med parkering på universitetet 12 kr per dag (man när ju inte där varje dag). 
    Du kan också kolla in på privata hyresföretag. 

Balticgruppen AB                (+46) 090-71 72 00                                           
    www.balticgruppenbostad.se

Brattbyföretagen                (+46) 070-541 42 43

Franklin Fastigheter
    www.franklin.se

MaTob AB                           (+46) 070-582 09 34                   

www.matob.se

LUMAF                                (+46) 090-715 800                     

www.lumaf.se

Lerstenen                            (+46) 090-70 41 80                                     
    www.lerstenen.se

Stena Fastigheter               (+46) 090-10 85 51

Kustbostäder                      (+46) 0930-200 07

HSB                                 

www.hsb.se

Tegs mark och bygg           (+46) 090-77 60 30                                           
    www.tegsmarkbygg.se

BAB Fastigheter                  (+46) 090-77 26 10

Norrporten 
    www.norrporten.se             (+46) 090 – 17 54 40

Riksbyggen 
    www.riksbyggen.se

Akelius                                                                           
    www.akelius.se

Norrvidden
    www.norrvidden.se

• Hego

Tack för bra tips. Nu har jag lite mer att gå på

Svar på tråden Vart ska vi bo i Umeå?