• Anonym (misstag)

Kan han begära faderskapstest

Drar en lång historia kort.

Var tsm med en kille förra året 2 ggr hade vi sex.
    Hade mens den 20 feb och då var det sista gången vi hade sex.

Upptäckte efter det att jag var gravid och har en dotter som föddes i början av dec.

Jag är inte säker på att han är pappan eftersom jag var med en annan kille efter det och jag fick inte min mens den 20 mars (den är regelbunden)

Nu vill iaf den första killen ta ett faderskapstest och kolla, han hotar med polis och soc.
    Kan de göra något?

Som pappa står den andra killen på pappret 

• Svar på tråden Kan han begära faderskapstest
  • Anonym (nej)
    Emmacornelia skrev 2011-08-02 23:58:39 följande:
    Är det sant? Gud vad sjukt isf! 
    Egentligen inte särskilt. Det skulle vara ganska konstigt med en lagstiftning som innebar att varenda människa som ville kunde begära utredning kring eventuellt faderskap och det skulle kosta enorma resurser.

Innan ett barn har en fastställd pappa så är det dock möjligt att väcka en sån begäran även för utomstående.
  • Anonym (omg)
    Anonym (misstag) skrev 2011-08-03 00:00:03 följande:
    drf att chansen att han skulle vara pappan är försvinnande liten eftersom ni tydligen inte har läst (vissa av er) att jag fick min mens samma dag vi hade sex. Sen efter det så träffades vi aldrig mer.

SÅ ni som menar att jag ska göra det tror att jag ahde äl samtidigt då eller? Att spermierna överlver mitt i mensen tror jag knappt ftersom det rinner ut så mycket.
    Skulle de då ha överlevt ca 7 dar minst innan jag ahde äl eller hur menar ni nu? 
    TS för att ge ditt barn en rättvis "fadersfigur" så säger jag gör DNA ! Men sen om du inte vill är det upp till dig
  • Anonym (nej)
    drf att chansen att han skulle vara pappan är försvinnande liten eftersom ni tydligen inte har läst (vissa av er) att jag fick min mens samma dag vi hade sex. Sen efter det så träffades vi aldrig mer.

SÅ ni som menar att jag ska göra det tror att jag ahde äl samtidigt då eller? Att spermierna överlver mitt i mensen tror jag knappt ftersom det rinner ut så mycket.
    Skulle de då ha överlevt ca 7 dar minst innan jag ahde äl eller hur menar ni nu? 
    Det låter högst otroligt att han är pappan, och som sagt; Såvida inte du eller den man som står på faderskapet godkänner en utredning så kommer inget hända, förrens möjligen då barnet blir myndigt.
  • Anonym (omg)
    Anonym (nej) skrev 2011-08-03 00:02:23 följande:
    Det låter högst otroligt att han är pappan, och som sagt; Såvida inte du eller den man som står på faderskapet godkänner en utredning så kommer inget hända, förrens möjligen då barnet blir myndigt.
    som jag skrev tidigare har en vännina till mig varit med om samma sak ( förra året )
    Hennes förre detta kille hade då bett om ett DNA men fick inte det, så han drog det hela till rätten och vann, så tro mig han kan göra det! Sedan handlar det om hur långt han är villig att gå för ett DNA test.
    Men jag tycker TS ska göra det pga sitt barn...
    Oavsett om sanningen sedan visar sig vara någon hon kanske inte önskar/vill 
  • Anonym (&&&&&&)

Om han säger till familjerätten att han hade samlag med dig under den tiden du kan tänkas ha blivit gravid så är det stor chans att dem utreder det pga att barnet har rätt att veta!

Ta testet så är det klart sen..

• Anonym (misstag)

jag tror inte han är pappan för min äl kommer sent.
    Visst kan jag gå med på det, jag har INTE sagt att jag inte kommer eller VÄGRAR. jag bara UNDRADE om han kunde få hjälp av soc å polis att utreda det. 

• Anonym (nej)
    Anonym (omg) skrev 2011-08-03 00:05:07 följande:
    som jag skrev tidigare har en vännina till mig varit med om samma sak ( förra året )
    Hennes förre detta kille hade då bett om ett DNA men fick inte det, så han drog det hela till rätten och vann, så tro mig han kan göra det! Sedan handlar det om hur långt han är villig att gå för ett DNA test.
    Men jag tycker TS ska göra det pga sitt barn...
    Oavsett om sanningen sedan visar sig vara någon hon kanske inte önskar/vill 
    I så fall hade det barnet inte redan ett fastställt faderskap, för när barnet har det så finns det inget utrymme i lagen för en sån begäran. (Vilket är helt rimligt, hur galet det än kanske kan låta.)
  • Anonym

OM du är så säker borde det ju vara lugnt då utan problem. Så kan ni gå vidare med era liv sedan

• Anonym (omg)
    Anonym (nej) skrev 2011-08-03 00:07:21 följande:
    I så fall hade det barnet inte redan ett fastställt faderskap, för när barnet har det så finns det inget utrymme i lagen för en sån begäran. (Vilket är helt rimligt, hur galet det än kanske kan låta.)
    Eftersom hon och hennes man var gifta blev deras dotter automatiskt hans !
    Sedan så ville den biologiska pappan ha sin dotter , så han gick den långa vägen.

Men som sagt det beror på hur fallet/situationen ser ut ! 
  • Anonym (omg)
    Anonym skrev 2011-08-03 00:07:26 följande:
    OM du är så säker borde det ju vara lugnt då utan problem. Så kan ni gå vidare med era liv sedan
  • Anonym (&&&&&&)
    Anonym (misstag) skrev 2011-08-03 00:06:08 följande:
    jag tror inte han är pappan för min äl kommer sent.
    Visst kan jag gå med på det, jag har INTE sagt att jag inte kommer eller VÄGRAR. jag bara UNDRADE om han kunde få hjälp av soc å polis att utreda det. 
    Klart han kan få hjälp av polisen om du blir kallad till test och du inte dyker upp..

Helt OT men min exman fick igenom ett faderskapstest trots att vi var gifta (han trodde jag hade varit otrogen)
  • Anonym (misstag)
    MamaInternational skrev 2011-08-03 00:09:43 följande:
    Var du otrogen eller vad när det är så jobbigt att låta honom testa det???
    men jisses läs...

det är inte jobbigt eller besvärande på nåt sätt jag ställde en fråga om han KUNDE göra det inte hur jag skulleslippa undan det 
  • Anonym (nej)
    Anonym (omg) skrev 2011-08-03 00:09:01 följande:
    Sedan så ville den biologiska pappan ha sin dotter , så han gick den långa vägen.

Då måste antingen mamman eller hennes man ha godkänt testet och utredningen, för annars finns det ingen laglig möjlighet att göra något sånt.

(Jag menar inte att låta ifrågasättande, men jag vill inte att det ska bli förvirring kring det rent juridiska i såna här frågor. En faderskapsutredning när ett barn redan har ett fastställt faderskap kan bara väckas av en förälder, eller av barnet själv i de fall det är myndigt.)
  • Anonym (nej)
    Anonym (nej) skrev 2011-08-03 00:12:26 följande:
    Då måste antingen mamman eller hennes man ha godkänt testet och utredningen, för annars finns det ingen laglig möjlighet att göra något sånt.

(Jag menar inte att låta ifrågasättande, men jag vill inte att det ska bli förvirring kring det rent juridiska i såna här frågor. En faderskapsutredning när ett barn redan har ett fastställt faderskap kan bara väckas av en förälder*, eller av barnet själv i de fall det är myndigt.)
    * Juridisk förälder
  • Anonym (misstag)

Tack till er som svarat på min fråga jag ställde

• Anonym (insatt)
    Anonym (omg) skrev 2011-08-03 00:09:01 följande:

Och har barnet faderskapspresumtion dvs om föräldrarna är gifta så har soc utredningsskyldighet om en annan man kan vara möjlig far till barnet. men om faderskapsutredningen redan gjorts och någon undertecknad bekräftelsen så kan ingen annan i efterhand komma o kräva att utredningen görs om ... 
  • drd
    Anonym (nej) skrev 2011-08-03 00:00:56 följande:
    Egentligen inte särskilt. Det skulle vara ganska konstigt med en lagstiftning som innebar att varenda människa som ville kunde begära utredning kring eventuellt faderskap och det skulle kosta enorma resurser.

Innan ett barn har en fastställd pappa så är det dock möjligt att väcka en sån begäran även för utomstående.
    varför skulle det vara konstigt? kvinnor kan ju uppge vilken man som som fader vid en födsel, och så vida inte mannen uppger sitt DNA så är det han som blir betalningsskyldig.
  • Anonym (???)

Men då är det ju inga problem, testet kommer att visa att han inte är pappan.
Svar på tråden Kan han begära faderskapstest