• kisylja

kan CSN ändra sitt beslut om studiemedel?

Hej! Jag hoppas att det är någon som vet hur det funkar eller kanske har varit i samma situation. Jag läser en sommarkurs och ansökte om studiemedel från CSN eller vad det nu heter. Jag fick underkänd på tentan och missade omtentan. Vilka regler gäller när man ansöker om studiemedel igen? Kan CSN ändra sitt beslut om studiemedel i höst eftersom jag blev underkänd på första delen av kursen? Det är så att jag har blivit antagen till KY-utbildning och redan ansökt om studiemedel. När jag ringde till CSN igår då ppratade jag med tjej och det ända jag fick svar på att det inte blir  återkrav. Jag fick inget svar på mitt fråga, då tänkte jag att det finns kanske någon som vet hur det egentligen är. Tack så mycket för alla svar!

• Svar på tråden kan CSN ändra sitt beslut om studiemedel?
  • Sweet life

Ja, det kan dem.. Har du inte klarat dina poäng kan dem ändra sitt beslut och du kan bli återbetalningskyldig...

• SilverLadyG

Ja det kan de kräva men inte på en gång, du har tid att ta igen. Se till och fixa poängen innan jul. Jag t.ex. läste under våren 37,5 hp, läste en kvällskurs där jag inte tog någon studiemedel. Nu tänkte jag skita i tentan för min sommarkurs 7,5 hp, CSN ser att jag har tagit alla mina poäng för terminen alltså 37,5 hp. Så blir inte skyldig tror jag.

• riboflavin

Har du redan blivit godkänd för hela höstterminen så kan de inte ändra på det för att du har missat din sommarkurs, inte heller kommer det bli tal om återkrav eftersom du ju läst kursen, man får inte återkrav för att man blivit underkänd, utan bara om man ej haft rätt till studiemedel, exempelvis om man ljugit i sin ansökan eller hoppat av utan att meddela det.

Däremot så kan det ju bli problem nästa gång du söker (inför vårterminen) om dina studieresultat inte är tillräckliga, så försök att fixa poängen, annars finns risken att du blir utan studiemedel tills du tagit motsvarande poäng. 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
Svar på tråden kan CSN ändra sitt beslut om studiemedel?