Ska fritids vara så här?
Vår 6-åring har börjat på fritids den här veckan, jag har varit med. Mina intryck:
Personalen har hälsat, sedan har de inte pratat mer med barnet (utom första dagens morgon: "I morgon kommer du väl utan mamma och pappa?")
Många barn (inte 6-åringarna men de lite äldre) är stökiga och lyssnar inte.
Personalen gör inte saker med barnen och ger dem inte uppmärksamhet - utom när de bråkar, då går de in och ryter åt dem. "Nu lyssnar ni!" "VAD håller ni på med?" Jag hör inte att de pratar med barnen i övrigt.
De tog fram en pool så barnen skulle kunna bada, det var trevligt. Men då är det ett gäng med lite äldre barn som springer och hoppar i poolen, vilket gör att de försynta 6-åringarna inte vill vara i. Personalen löser det genom att de får turas om - två minuter hopp och plask, sedan några minuter lugnt bad osv. Det lugna badet var dock sådär lugnt, och det blev väldigt hattigt med så kort tid av varje. Ett barn hoppade i poolen på en 8-årings rygg så han fick ont, grät och slutade bada. En stökig 8-åring fick tillsägelse att "Detta är sista chansen" - det sa de tre gånger...
Eftersom 6-åringarna som är nya inte tas om hand av personalen utan alla får klara sig själva har en del svårt att komma igång och börja leka, det känns som de glider runt som ufon. Ingen personal bygger någon relation till dem.
Jag är helt förstörd. Visserligen är grupperna sammanslagna denna veckan, men ändå. Nästa vecka blir det "som vanligt" att bara 6-åringar och 7-åringar går tillsammans. Men jag trodde de skulle ta emot de nya lite särskilt och sätta igång dem, och jag trodde de skulle vara mer med barnen. Som det är nu är det inget ställe jag vill lämna en inte alltför kaxig 6-åring på.
Är detta normal fritidsverksamhet? Ni som vet, brukar det vara så här eller stämmer min magkänsla att detta är helt fel?