• Prospero

Ska fritids vara så här?

Vår 6-åring har börjat på fritids den här veckan, jag har varit med. Mina intryck:

Personalen har hälsat, sedan har de inte pratat mer med barnet (utom första dagens morgon: "I morgon kommer du väl utan mamma och pappa?")

Många barn (inte 6-åringarna men de lite äldre) är stökiga och lyssnar inte.

Personalen gör inte saker med barnen och ger dem inte uppmärksamhet - utom när de bråkar, då går de in och ryter åt dem. "Nu lyssnar ni!" "VAD håller ni på med?" Jag hör inte att de pratar med barnen i övrigt.

De tog fram en pool så barnen skulle kunna bada, det var trevligt. Men då är det ett gäng med lite äldre barn som springer och hoppar i poolen, vilket gör att de försynta 6-åringarna inte vill vara i. Personalen löser det genom att de får turas om - två minuter hopp och plask, sedan några minuter lugnt bad osv. Det lugna badet var dock sådär lugnt, och det blev väldigt hattigt med så kort tid av varje. Ett barn hoppade i poolen på en 8-årings rygg så han fick ont, grät och slutade bada. En stökig 8-åring fick tillsägelse att "Detta är sista chansen" - det sa de tre gånger...

Eftersom 6-åringarna som är nya inte tas om hand av personalen utan alla får klara sig själva har en del svårt att komma igång och börja leka, det känns som de glider runt som ufon. Ingen personal bygger någon relation till dem.

Jag är helt förstörd. Visserligen är grupperna sammanslagna denna veckan, men ändå. Nästa vecka blir det "som vanligt" att bara 6-åringar och 7-åringar går tillsammans. Men jag trodde de skulle ta emot de nya lite särskilt och sätta igång dem, och jag trodde de skulle vara mer med barnen. Som det är nu är det inget ställe jag vill lämna en inte alltför kaxig 6-åring på.

Är detta normal fritidsverksamhet? Ni som vet, brukar det vara så här eller stämmer min magkänsla att detta är helt fel?

• Svar på tråden Ska fritids vara så här?
  • Punkster

Nej, så ska det inte vara! Jobbar på fritids själv och jag tycker det du beskriver låter som ett väldigt passivt beteende av personalen. Kan det hända att det är sommarvikarier som jobbar, som kanske inte vanligtvis jobbar på fritids?
    Oavsett så tycker jag att du ska sätta dig ner tillsammans med personalen och prata igeom det hela. Säg att din (och de andra sexåringarna också) behöver knyta an mer med personalen och de andra barnen, samt annat som du tycker behöver tas upp. Fritids ska vara tryggt, roligt och lärorikt, och det du beskriver tycker jag inte låter optimalt.

• En slät kopp

Tyvärr måste jag säga att det du sett är i mångt och mycket min bild av fritids, efter att ha haft 2 barn i den verksamheten under snart 6 år.

Så här skrev jag i en tråd ang fritids för någon månad sedan, som svar på ett inlägg från Punkster:

Punkster skrev 2011-07-18 21:59:37 följande:
    Det är fritids som gäller, och det är absolut ingen barnpassning! Skrattande Verksamheten som vi pysslar med liknar till upplägget den som bedrivs på förskolan. Dvs. fri lek, pyssel, samlingar, sagostunder, uteaktiviteter, mellanmål, utflykter osv. Fritidshemmets mål är att erbjuda en meningsfull fritid för de barn som är inskrivna i verksamheten, samt att komplettera skolan med en annan pedagogisk kompetens.
    Fritids är öppet under skolans lov och på studiedagar, men brukar ha stängt några veckor på sommaren. Då kan verksamheten slås ihop med andra fritidshem. Öppettider kan se lite olika ut. Fritidshemmet jag arbetar på öppnar klockan 7 på morgonen och stänger 17:30 på kvällen. Vissa fritidshem är öppna längre. Hör efter med skolan där ditt barn ska börja.

Jag svarade: 
    Här måste jag tyvärr protestera.
    Så ser fritidsverksamheten ut i de bästa av världar, men det är inte mina barns vardag. Jag har haft egna barn på fritids i 5 år och kan säga att det är genomgående barnpassning. Jag är själv förskollärare och skulle aldrig vilja jobba så. Mina barn trängs med 40-50 andra barn i små lokaler, de får vara ute utan tillsyn (förskoleklass-eleverna blandat med äldre barn), 2-3 pedagoger sköter ruljangsen inomhus. Några pysslar, andra sitter vid datorerna. Mina kan få sitta 3-4 timmar vid en dator med enbart avbrott för en macka till mellanmål. Jag klagar men möts bara av svaret att de inte kan ha annan verksamhet för att de är underbemannade och det ser jag ju också att de är.
    Barn som har egen resurspersonal under skoltid får klara sig själva på fritids och ställer till allmän oreda, man får aldrig kontakt med personal när man hämtar, barnen vittnar själva om oredan och alla konflikter.
    Det ska bli skönt den dag man slipper anlita fritids.      

------    

Som sagt så jobbar jag på förskola och måste säga att vi får oförskyllt mycket kritik för olika saker från missnöjda föräldrar. Jag brukar undra om inte dessa föräldrar ändå skänker en tacksamhetes tanke till oss förskollärare i förskolan den dag deras barn börjar på fritids och de upptäcker verkligheten där.   
  • En slät kopp
    Punkster skrev 2011-08-03 11:05:46 följande:
    Nej, så ska det inte vara! Jobbar på fritids själv och jag tycker det du beskriver låter som ett väldigt passivt beteende av personalen. Kan det hända att det är sommarvikarier som jobbar, som kanske inte vanligtvis jobbar på fritids?
    Oavsett så tycker jag att du ska sätta dig ner tillsammans med personalen och prata igeom det hela. Säg att din (och de andra sexåringarna också) behöver knyta an mer med personalen och de andra barnen, samt annat som du tycker behöver tas upp. Fritids ska vara tryggt, roligt och lärorikt, och det du beskriver tycker jag inte låter optimalt.

Det är precis sådan verksamhet som jag och mina barn möter dagligen, och det är sådan verksamhet som bedrivs på alla fritids i de skolor jag känner till genom andra föräldrar och genom mitt eget jobb inom förskolan. Minst sagt undermåligt trots utbildad och långvarig personal.
  • Prospero
    Punkster skrev 2011-08-03 11:05:46 följande:
    Det är inga sommarvikarier, utan en är ordinarie som jobbar både i förskoleklass och fritids, två jobbar på fritids för de större barnen i vanliga fall och en är resursperson för ett barn. Därför känns det extra tråkigt, både att inte de nya blir mer välkomnade och att personalen är passiva förutom när det bråkas.

Jag inser att det bästa är att ta och prata med personalen, men det är svårt att hitta bra sätt att uttrycka sig som gör att de inte tar det som personlig kritik och det blir konflikt, alternativt att de inte tar tillräckligt allvarligt på det. Ditt förslag var ju bra (att säga att barnen behöver knyta an mer), det här med att de skäller och kommer med hot som sedan inte genomförs är svårare att prata om för då blir det att jag som förälder kommer och talar om för pedagogerna hur de ska bedriva sin "uppfostran" och det antar jag är ett känsligt ämne.

Sen vill jag inte vara en "jobbig förälder" och så tänker jag att det kanske blir annorlunda nästa vecka... Men jag ska ta med mig ditt råd. Man vill ju i alla fall ha gjort ett försök att diskutera det, även om det känns väldigt svårt att ändra en kultur som kanske är djupt rotad.
  • Punkster

Jag tycker det är jättetråkigt att det ser ut som det har blivit beskrivet ovan på vissa fritidshem. Det spär ju verkligen på den negativa bild som finns av fritidspedagogik och fritidspedagoger. Att fritids är barnpassning och att fritidspedagoger är misslyckade lärare.

Här vill jag verkligen protestera! Även om verkligheten ser ut så på vissa ställen så SKA det inte vara så. Det finns många fritidshem som fungerar fantastiskt, precis som att det finns bra och mindre bra förskolor. Båda verksamheterna har styrdokument som ska följas, där det klart och tydligt står vilken typ av verksamhet som ska bedrivas. Det är också den typen av verksamhet jag försöker beskriva här. Det ska man som vårdnadshavare kunna förvänta sig, och uppfylls inte de kraven bör man gå vidare och ta upp det med rektor och huvudman. Det är de som är ytterst ansvariga för verksamheten. Tyvärr satsas det väldigt lite pengar på fritids i vissa kommunen, istället skärs det ner. Då blir resultatet det som beskrivs; undermålig verksamhet.

Men att "dra alla över en kam" och utgå ifrån att alla fritidshem fungerar dåligt och att alla fritidspersonal är dåliga pedagoger tycker jag är fruktansvärt fel och väldigt fördomsfullt. Visst stämmer den beskrivningen in på vissa fritidshem, men det finns också mååånga exempel på motsatsen!

Prospero: I mina ögon finns det inga jobbiga föräldrar, bara mer eller mindre engagerade föräldrar. Jag skulle inte ta illa upp om en förälder kom till mig med åsikter om verksamheten. Jag skulle lyssna, ta till mig och sen avgöra om "kritiken" (positiv som negativ) är befogad eller inte och sen återkoppla.

Om ditt barn precis börjat på fritids så tycker jag det är naturligt att du samtalar med personalen, frågar hur de tycker att det går, kommer med egna frågor och åsikter osv. Det är naturligt, ni är ju nya i verksamheten. Jag skulle inte ta illa upp, och hoppas att personalen på ditt barns fritids tänker på samma sätt som jag.

• Prospero

Kan du tipsa om vilka styrdokument som finns? Läroplanen, är den gemensam för förskoleklass, skola och fritids nu? Finns det mer?

• Punkster

Japp, läroplanen gäller även för fritids. Fr.o.m i höst är den ny och heter LGR11. Finns att ladda ner som pdf eller köpa på skolverkets hemsida.

Det finns även en skrift som heter Allmänna råd och kommentarer för kvalitet i fritidshem som går lite mer på djupet än vad LGR11 gör. Även den finns på skolverkets hemsida.

Såklart finns skollagen också. Hör även efter med skolan och be att få kopior på deras Lokala Arbetsplan och Kvalitetsredovisning.

• Kodia

Du har fått många bra svar! En orsak till det "kontiga" bemötandet kan vara att du är med. Personalen kanske känner att du tar ansvar för ditt barn, och vill inte  "lägga sig i". De _borde_ naturligtvis ha frågat dig, eller tagit tag i det ändå, men nästa vecka kan du ju fråga vilken roll de vill att du skall ta, att du vill att de tar över hela ansvaret för barnet, osv. Åtminstone kan det vara en bra ingång för att samtal, och göra att de kan säga vad de tycker (och få en spark i ändan och en tankeställare) utan att det behöver bli en konfrontation och att de behöver "förlora ansiktet".

• Prospero
    Kodia skrev 2011-08-04 21:48:47 följande:
    Du har fått många bra svar! En orsak till det "kontiga" bemötandet kan vara att du är med. Personalen kanske känner att du tar ansvar för ditt barn, och vill inte  "lägga sig i". De _borde_ naturligtvis ha frågat dig, eller tagit tag i det ändå, men nästa vecka kan du ju fråga vilken roll de vill att du skall ta, att du vill att de tar över hela ansvaret för barnet, osv. Åtminstone kan det vara en bra ingång för att samtal, och göra att de kan säga vad de tycker (och få en spark i ändan och en tankeställare) utan att det behöver bli en konfrontation och att de behöver "förlora ansiktet".
    Det kan vara så - men då borde de ju ändå tagit mer aktivt tag i de andra 6-åringarna som inte hade föräldrar där. Tack för bra uppslag på hur man kan ta upp det!
  • Kodia
    Prospero skrev 2011-08-06 21:15:10 följande:
    Det kan vara så - men då borde de ju ändå tagit mer aktivt tag i de andra 6-åringarna som inte hade föräldrar där. Tack för bra uppslag på hur man kan ta upp det!
    Jo, det borde de ju gjort... Vi får i alla fall hoppas att det blir bättre och att verksamheten får lite mer struktur nästa vecka! Du får väl komma med lite ledande frågor om bemötande, hur de ser till att alla barn blir sedda, skolans regler (olika på skoltid/fritids?), om eleverna har ett hårt språk och hur de i så fall jobbar med det, osv. Du kan ju skylla påatt du läst någon diskussion på nätet om detta, och undrar hur det är på denna skolan.
  • Prospero
    Kodia skrev 2011-08-06 21:30:28 följande:
    Jo, det borde de ju gjort... Vi får i alla fall hoppas att det blir bättre och att verksamheten får lite mer struktur nästa vecka! Du får väl komma med lite ledande frågor om bemötande, hur de ser till att alla barn blir sedda, skolans regler (olika på skoltid/fritids?), om eleverna har ett hårt språk och hur de i så fall jobbar med det, osv. Du kan ju skylla påatt du läst någon diskussion på nätet om detta, och undrar hur det är på denna skolan.
    Bra, tar med mig allt! Tänkte även säga något vid lämning på måndag, t ex fråga om de har något välkomnande för 6-åringarna nu när många fler börjar och det är ordinarie grupp igen.

I'll be back!
  • Tuffen

Måste dessvärre säga att jag inte riktigt gillar fritids så som jag har mött det hela. Jag har ett barn som gått 2 år där, och det är ständiga konflikter. Mitt barn ska börja tvåan och det finns ganska många stökiga yngre barn. Stökisarna gick i 6-årsverksamheten förra året, och jag höll på att bli galen på dem. De slogs och bråkade och betedde sig rent ut som skitungar. Min son fick ta emot otaliga smällar, och till slut sa vi att om detta händer en endaste gång till så går vi till polisen. Då sattes det in extraresurs, men det är alldeles för många barn på för liten yta och med för lite personal. Trist, men sant.

• jozelyn

Usch vad jag blev avskräckt för dotterns fritidsstart om typ en vecka..... *Håller alla tummar o tår att dom har bättre struktur på vårt fritids*

TS - Om du ska prata med personalen; prata först med andra föräldrar o se om dom tycker lika? Om ni är fler som pratar med personalen kanske det går lättare o dom känner att dom har mer press på sig att få det att fungera! Tillsammans är vi starka! typ :)

• Prospero
    jozelyn skrev 2011-08-07 11:35:10 följande:
    Usch vad jag blev avskräckt för dotterns fritidsstart om typ en vecka..... *Håller alla tummar o tår att dom har bättre struktur på vårt fritids*

TS - Om du ska prata med personalen; prata först med andra föräldrar o se om dom tycker lika? Om ni är fler som pratar med personalen kanske det går lättare o dom känner att dom har mer press på sig att få det att fungera! Tillsammans är vi starka! typ :)
    Håller också tummarna för att det är bättre hos er! Nu ska jag ju se lite hur det blir den här veckan när det är "som vanligt" igen, innan jag dömer. Ska försöka vara med några timmar då och då för att se hur det blir. Problemet med att prata med andra föräldrar är att nästan ingen verkar vara där. De flesta verkar lämna direkt utan att vara med själva, så då ser de ju inte hur det är. Knepigt!

Sen blir det säkert mer struktur när själva förskoleklassen börjar.
Svar på tråden Ska fritids vara så här?