Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

Fastställa faderskap via domstol?

Anonym skrev 2011-08-03 11:40:38 följande:

Är det någon här som har varit tvungen att stämma den biologiska pappan för att fastställa faderskapet?

Jag är gift,hann inte skilja mig innan bebisen kom och det innebär att min man kommer att stå som pappa,fast det inte är hans barn.
    Den biologiska pappan vägrar komma friviiligt till Familjerätten för att medverka i faderskapsutredningen,så nu måste jag stämma honom.

Men är det någon som gått igenom detta och kan berätta hur man går tillväga?
    Var och en står väl för sina egna advokatkostnader? Ska man kalla vittnen eller hur fungerar allt?

Hur blir det med underhåll? Godkänner Försäkringskassan att man ansöker om underhåll och sen bevisar att man medverkar i en utredning?  

Ta det lungt! Familjerätten lotsar dig igenom alla turer som skall till i detta .... din situation är inte unik utan förekommer då o då - inget ovanligt alltså! Kostnader, vittnen osv kan familjerätten informera dig om, likaså underhållsfrågan ...
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-08-03 12:04:21 följande:
    Ja min man vet och han stöttar mig i vilket beslut jag än gör. Han är alltså beredd på att vi låter det vara som det är om jag inte orkar tjafsa med biopappan. Men jag anser att varje barn har rätt till sina biologiska föräldrar.
     Hur häver jag o min man faderskapet då? 
    Det finns olika sätt - men allt börjar och slutar med familjerätten - får du ingen info av dem?
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-08-03 12:32:09 följande:
    När jag ringde och fick prata med chefen,så var det inte ens säkert att jag skulle få en tid för samtal. Hon menade på att det egentligen inte var någon ide iom att biopappan var anti.
    Fast de gav med sig och nu avbokade handläggaren mötet med min man för att biopappan inte kunde komma på tiden som han fått. Hon vill träffa honom först. Just därför så får jag en känsla av att jag kommer få fixa detta själv utan familjerättens hjälp. Är det så att min man först måste "avsäga sig" faderskapet så borde ju vi kunnat ha ordnat det utan att biopappan har hörts...för min man vet ju om att han inte är pappan...till 100% 
    Vilket sk-tsnacka. Det är familjerättens ansvar att se till att allal barn får _rätt_ pappa och det borde hon veta! Fast att de vill träffa biopappan först är rätt för allt kanske kan lösas i samförstånd, utan domstols inblandning? Och det hänger på honom ... Du har ingen anledning/mandat att driva detta på egen hand - det är familjerättens ansvar - enligt lag!
  • Anonym (insatt)

Om barnet föds med faderskapspresumtion (= mamma är gift) men det är/kan vara fel pappa är familjerätten (enligt lag som nämns ovan) skyldig att utreda faderskapet om det kommer till deras kännedom .... Stå på dig mot kvinnan på familjerätten! Hon är okunnig så som ofta är fallet då det gäller chefer i familjerätten. De är ofta omplacerade äldreboende- eller barnomsorgschefer och kan inte ett sk-t om den familjerättsliga lagstiftningen (handläggarna är ofta kunnigare än sina chefer). Antar att du bor i en liten kommun också, där är det oftast sämst, särskilt när det gäller sådana här mer ovanliga situationer ...

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-08-11 14:07:13 följande:
    Fast varför avbokade då handläggaren mötet med min man? Hon kunde ju ha tagit hans uppgifter och gjort klart hans del,så det bara var biopappan kvar.
    - det kan bero på att den fortsatta handläggningen bestäms av biopappans inställning - han är viktigast att utreda först.   

När jag var där så berättade jag att vi inte ens varit i samma land under konceptionstiden,så hon ville att   min man skulle ta med sitt pass....då hade det ju inte varit några tvivel övh att han inte är pappan.
    - men det misstror hon väl dig inte i? Det handlade väl mer om att det kan vara bra för henne att veta/ha sett papper på i kontakten med den andra mannen?

Jag bor i en storstad och handläggaren sa det är många kvinnor i min situation som hon stött på,så hon bör ju veta.
    Aja...jag får se vad som händer.  
    - ja, sitt lungt i båten du - ansvaret ligger inte hos dig nu! 
Svar på tråden Fastställa faderskap via domstol?