Inlägg från: Anonym (utland) |Visa alla inlägg
  • Anonym (utland)

Fastställa faderskap via domstol?

Min dotters pappa vägrade skriva under på faderskapet. Han gick med på att topsas och det blev 99.9 %, men sen vägrade han underteckna och försvann under jord i utlandet (ej svensk man). Familjerätten skötte allt och stämde in pappan. Han hörsammande inte  så en godman förde hans talan istället.

Allt tog 1,5 år, från att jag och dottern topsades på BB till att domen vunnit laga kraft.

Nu håller jag på att stämma in pappan i hans europeiska hemland för att faderskapet gäller endast i Sverige.....

• Anonym (utland)

Lång tid? jag påbörjade utredningen innan ens min dotter var född. Efter födseln så drogs topsnings processen igång och pappan kom frivilligt. Sedan vägrade han skriva på faderskapet och vägrade delges stämningen så på dotterns 1,5 års-dag vann faderskapet lagakraft....
    det är mycket som kan gå snett och ta tid. I vårt fall så tog DNA-delen lång tid också. Ambassaden som topsade honom använde nån annan varit på topsanordning och det ställde till det lite vid framställandet......

Svar på tråden Fastställa faderskap via domstol?