• Isalel

Kan en tvååring åka framvänd i bakvänt säte? (husbil)

Konstig formulering kanske, men går det att en tvååring åker framvänt fast i ett bakvänt säte?
    Ska åka husbil och det verkar svårt att montera tvååringens bilstol så som den ska, men det finns två trepunktsbälten, men där stolarna är vända "åt fel håll" så att säga. Om man då sätter tvååringen som den skulle sitta om den satt framvänt, fast i en stol som åker åt "fel håll" funkar det då?

Hoppas jag förklarat så nån förstår :D

• Svar på tråden Kan en tvååring åka framvänd i bakvänt säte? (husbil)
  • AmmiK82
    Isalel skrev 2011-08-03 16:12:01 följande:
    Konstig formulering kanske, men går det att en tvååring åker framvänt fast i ett bakvänt säte?
    Ska åka husbil och det verkar svårt att montera tvååringens bilstol så som den ska, men det finns två trepunktsbälten, men där stolarna är vända "åt fel håll" så att säga. Om man då sätter tvååringen som den skulle sitta om den satt framvänt, fast i en stol som åker åt "fel håll" funkar det då?

Hoppas jag förklarat så nån förstår :D
    I get it, men vet inte. Googla och se ifall du hittar svar på ifall det finns mindre/större risk. :)
  • Jasusu

Risken vid krock om barnet sitter framvänt är ju att huvudet slungas framåt och nacken skadas. Då spelar det ju ingen roll att stolen är åt fel håll.

• AmmiK82
    Jasusu skrev 2011-08-03 16:15:17 följande:

Risken vid krock om barnet sitter framvänt är ju att huvudet slungas framåt och nacken skadas. Då spelar det ju ingen roll att stolen är åt fel håll.

Alltså här skulle barnet egentligen åka bakåt. Men stolen skulle vara framåtvänd.Ungen skulle titta ut genom bakrutan.

Eller förstod jag rätt?

• AmmiK82

Hm nää nu tappade jag bort mig själv här.. :)

• Strumpläst83
    AmmiK82 skrev 2011-08-03 16:17:51 följande:

Alltså här skulle barnet egentligen åka bakåt. Men stolen skulle vara framåtvänd.Ungen skulle titta ut genom bakrutan.

Eller förstod jag rätt?

Så tolkade jag det också. Barnet åker bakvänt.
  • AmmiK82

Nobless, glöm vad jag sa! :)

• Jasusu

Jag tolkar det som att barnet sitter framåtvänt,för att stolen är åt fel håll. Men rätta mig gärna TS.

Det är färdriktningen som avgör helt enkelt...barnets huvud ska inte gå chans att slungas framåt vid en krock.   

• enlitenbitkaka
    AmmiK82 skrev 2011-08-03 16:17:51 följande:

Eller förstod jag rätt?

Hur är det ens möjligt? Jag tolkar det som att barnet kommer titta ut mot framrutan men att sätet stolen är monterad i är bakåtvänt och det är INTE ok för en tvååring.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Kan en tvååring åka framvänd i bakvänt säte? (husbil)