• Pritsana

Kan någon läsa min personligt brev och hjälpa mig:(

Ansökan till tjänsten:

Mitt namn är Pritsana Phrakhun och jag arbetar som för närvarande som kassabiträde/köksbiträde. Jag har haft detta arbete ett tag och trivs bra med det jag gör men känner ändå att det är dags att ta ett ytterligare ett steg i min yrkeskarriär. Jag har ett mål om ett intressant arbetsliv och utvecklingsmöjligheter och personligt ansvar.

När jag läste er annons om arbetet som kände jag direkt att detta är ett arbete som jag måste söka. Jag har utbildning som kock vana av mötet av människor och är bra på att bygga relationer och delar gärna mig av mina kunskaper. Jag arbetar alltid med ett mål som jag står för de beslut jag fattar och ta ansvar för vad jag gör. Jag är flexibel i både tanke och handling som gör det lilla extra och samtidigt alltid har ett vänligt ord över till mina kollegor.

Min bakgrund under en lång period har jag arbetat några år inom restaurang och storkök som diskare, leverans mottagning, kallskänka, kockbiträde, kassbiträde, ekonomibiträde, cafébiträde och servitris och vill fortsätta med detta i framtiden. Trivs bäst när jag får arbeta med och lära mig mer om mat och vill utvecklas mera.

Jag är en som skapar förtroende, jag arbetar gärna ihop med ungdomar och äldre. Jag anpassar mig alltid till den situationen jag arbetar i och befinner mig i.

Som person är jag ordningsam och lyhörd. Jag är en glad, positiv och social tjej. Frågar ni mina kollegor som jag har arbetat med under åren om hur jag är säger de nog; engagerad, glad, ansvarsfull, effektiv, ärlig och pålitlig.

Nu hoppas jag att ert intresse väckts och att jag snart hör ifrån er…

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Pritsana Phrakhun

Kommer att gråta snart :(
  • Svar på tråden Kan någon läsa min personligt brev och hjälpa mig:(
  • Tonårsmamman1
    Tow2Mater skrev 2011-08-03 19:42:55 följande:

Ar jobbet du söker kock? Isåfall framhäv allt som är direkt relatert till det. Om du är stresstålig låt det framgå. Om du kan, fokusera på vilka varför de ska anställa just dig. Mitt lite omskrivna förslag:

Mitt namn är Pritsana Phrakhun och jag arbetar för närvarande som kassabiträde/köksbiträde. Jag trivs bra med det jag gör men känner det är dags att ta ytterligare ett steg i min yrkeskarriär. Mitt mål är att ha ett intressant arbetsliv där jag ges utvecklingsmöjligheter och personligt ansvar inom det område jag är både utbildad inom och har erfarenheter ifrån.

När jag läste er annons om arbetet som kock kände jag direkt att detta är ett arbete som skulle passa mig perfekt. Jag är utbildad kock och har flerårig bred erfarenhet inom restaurang- och storköksområdet där jag arbetat som bl a kockbiträde, kallskänka, cafébiträde, diskare, leverans mottagare, kassbiträde, ekonomibiträde och servitris. Jag trivs bäst när jag får arbeta med och lära mig mera om mat och kan utvecklas mera inom området. Med min utbildning tillsammans med ett brinnande intresse för mat och min erfarenhet inom området tror jag att jag kommer att vara en tillgång för er.

Jag har vana av möten med människor från olika kulturer, är bra på att bygga personliga relationer och delar gärna med mig av mina kunskaper. Jag arbetar alltid mot att uppfylla uppsatta mål, jag står för de beslut jag fattar och tar ansvar för vad jag gör. Jag är flexibel i både tanke och handling, stresstålig, gör det lilla extra, och har alltid ett vänligt ord över till mina kollegor. Som en person som skapar förtroende arbetar jag gärna ihop med människor av alla åldrar, och anpassar mig väl till den situation jag arbetar i och befinner mig i.

Som person är jag också ordningsam och lyhörd. Jag är en glad, positiv och social tjej. Frågar ni mina kollegor som jag har arbetat med under åren om hur jag är säger de nog; engagerad, glad, ansvarsfull, effektiv, ärlig och pålitlig.

Nu hoppas jag att ert intresse väckts och att jag snart hör ifrån er, jag ser fram emot att få presentera mig närmare i en intervju.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Pritsana Phrakhun

De som jag känner som jobbar med rekrytering skickar inte ett sådant brev till en arbetsgivare. Använd radavstånd, tryck inte ihop texten. TS brev var lättläst. 
  • Tow2Mater
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-04 14:31:22 följande:
    Använd radavstånd, tryck inte ihop texten. TS brev var lättläst. 
    Men naturligtvis. en h8r på FL trycks texten ibland ihop fast det inte är avsett. (Suck).
  • Tonårsmamman1
    Tow2Mater skrev 2011-08-04 14:33:42 följande:
    Men naturligtvis. en h8r på FL trycks texten ibland ihop fast det inte är avsett. (Suck).
    OK. Visste inte. Har sett många ansökningar som är hoptryckta. 
  • Gung Ho

Skriv ETT dokument. En komplett pres som innehåller både cv och 'personligt brev'.

• Kodia

Du har gjort en del "konstiga" grammatiska fel i ditt brev, men samtidigt använder du svåra ord och uttryck. Det gör mig lite fundersam på om det bara är slarvfel, eller om du har svårt för att skriva mer formell svenska, och har tagit meningarna från olika sidor på nätet?

Jag antar att du också bifogar ett CV med fakta, tidigare arbetsgvare, osv.

Det är nogen bra idé att ringa arbetsgivaren innan du skickar brevet, för att ställa lite frågor om tjänsten. Då kan du hänvisa till det samtalet i brevet.

Det är vilktigt att du, om du blir kallad till intervju, kan ge exempel på alla de förmågor du anser dig besitta. Du kommer nog också att få frågan verför du aldrig arbetat som kock trots att du är utbildad till det.

• Pritsana

Gud vad ni är snälla^^. Kan ni ger mig lite mer förslag hur jag ska skriva? Jag har suttit så här nu i 3 dagar och kommer ingenstans :(

• Pritsana

Hur ska ett personligt brev vara? Lång lr kort?

• Gung Ho
    Pritsana skrev 2011-08-04 23:24:45 följande:
    Hur ska ett personligt brev vara? Lång lr kort?

Som sagt. Skriv det hela som EN presentation som börjar med en kort beskrivning av dig själv, dina mål och din bakgrund (jobb och utbildning) och vad detta gett dig för egenskaper. I stycket om dig själv, som mest handlar om dina egenskaper, avslutar du med lite om ditt privatliv.

Sedan avlutar du med att lista din arbetslivserfarenhet (Se mitt exempel ovan för det bästa sättet att kombinera överskådlighet med rätt nivå av detaljrikedom. Börja med ditt senaste arbete och gå bakåt) och gör detsamma med utbildning.

Detta resulterar i ETT dokument (rekryteraren som sitter med många ansökningar vill ha FÅ dokument) som på ett överskådligt sätt beskriver dig, din bakgrund och dina mål.

Kom ihåg att en presentation har inte som mål att ge dig jobb, utan bara att komma till en anställningsintervju. Tänk på det som föräljningsteknik. Du skall inte ha all information för att sälja något mest effektivt. Du skall ha lagom mycket för att väcka intresse och komma till ett MÖTE.

Lycka till!     
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Gung Ho

Sorry, efter att ha tagit bort allt känsligt så klistrade jag in mitt CV som exempel, men FL åt upp inlägget. Orkar inte göra om det nu....

Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • BTD

Det var ett ok personligt brev, men lyft ut en del till ditt CV. Jag tycker också att brevet var lite långt och saknar en del kommatecken. Kan också vara bra att inte skriva så långa meningar.

lycka till.

Svar på tråden Kan någon läsa min personligt brev och hjälpa mig:(