att få bort katt kiss HJÄLP
Katten har fått spatt o kissat på gäst sängen hur får man bäst bort lukten från madrassen??????
Tar tacksamt emot tips!!!!!!!!!!
Katten har fått spatt o kissat på gäst sängen hur får man bäst bort lukten från madrassen??????
Tar tacksamt emot tips!!!!!!!!!!
Du kanske kan få några tips här:
www.odla.nu/forums/index.php&f=4&t=15698&hl=ta+bort&s=6db7730d6aa452e70036873632bd2929
Jag hoppas du har bättre lycka än mig. Jag har fått slänga två bäddmadrasser. Numera när hunden kommer på besök så lägger jag sopsäckar i sängen...
Jag ringde kemtvätten och de sa att kattkiss lukt var något av det svåraste att få bort. De kunde inte.
Men jag är nyfiken om någon annan vet.
Lycka till!
När mina katter fått spel (innan kastreringar och som bebisar) och använt soffor och sängar som toalett, så har jag först sprejat med ättikslösning, dragit på potatismjöl och vänt madrassen eller soffakudden uppochned - man vill ju inte att kisset ska få extrahjälp att sugas upp...
När allt är torrt så har jag torkat av mjölet och eventuellt sprejat på mer ättika och låtit torka igen.
Det luktar visserligen inlagd gurka ett tag sen, men hellre det än kattkiss och det försvinner ju så småningom!
Min hankatt blev könsmogen över en natt här för några år sedan och började kissa inne, i sängarna på mattor filtar och täcken. Då fick ajg tipset att rengöra fläckarna med grön såpa och vatten eftersom den doften av såpa skulle vara det enda som tar bort kattkiss doften, det verkade fungera för ingen av mina andra katter gick och pinkade på samma ställen som jag var rädd för, inte heller den aktt som blev könsmogen kissade igen på de ställena och doften var väck!
Så testa grön såpa.
Citronsaft neutraliserar också doften. Kattkiss är basiskt i sin natur (t.ex. ammoniak) så därför neutraliseras den av sura vätskor. Det är därför viktigt att aldrig använda rengöringsmedel med ammoniak när man har katt för då tror katten att hela huset/lägenheten är en kattlåda
Kan du släpa ut madrassen och den tål rikligt med vatten så ös på en bra klunk med citronsaft, låt verka en stund och skölj sedan med trädgårdsslangen.
Lycka Till
/my
Blanda vatten med bakpuller (inte så mucke pulver dock)...
De gör så att katten aldirg gör om de igen...
Ättiksprit och vatten fungerar jättebra mot hundkiss, varken människor eller hundar känner någon dogt efter en sprayning med den blandningen. Vet inte om det fungerar på kattkiss, men man kan ju hoppas!
Ättika r helt suveränt vid användning, både förebyggande sprayningar, å när olyckan varit framme