riboflavin skrev 2011-08-03 23:13:47 följande:
Tillgång och efterfrågan.
Är det en ras där man faktiskt KAN ta så mycket betalt (ovanlig, få valpar mm.) så tycker jag att uppfödaren gör rätt i att ha den typen av priser.
Jag föder själv inte upp men vet vad min uppfödare hade sagt om någon försökte pruta på en frisk valp: Dörren är ditåt!
Som uppfödare så har man ju ofta bara med sina omkostander när man säljer, väldigt få uppfödare har möjlighet att faktiskt också ta betalt för den arbetstid de lagt ner, vilket är mycket synd. Om din uppfödare faktiskt också får ersättning för det jobb som läggs ner så är det ju toppen ärligt talat.
(Vår uppfödare gick back 14 000 på "vår" kull, och då har hon inte ens räknat med utebliven inkomst från jobbet, eller ersättning för alla arbetstimmar hon lagt ner på planering, parning, tiken och sen valparna. Jag hade gladeligen betalt ytterligare 10 000 för vår hund om det inneburit att min fantastiska uppfödare fått ut en viss vinst. Vi har dessutom fått ut ett enorm mervärde genom henne, då hon alltid ställer upp med passning, goda råd, veterinärkontakter mm.)
Hm, ja det här får det okså att klarna lite. Dock är rasen inte ovanlig precis. Men tack tack, välbehövlig info!