mag22 skrev 2011-10-26 13:24:11 följande:
En fråga,
ni som kör med ull underställ/underställ över huvudtaget.
Har barnen samma kläder på sig varje dag då?
Dvs. underställ, fleece byxor och fleece jacka och overall/vinterkläder hela vintern???
Är det liksom standard outfiten varje dag?
Eller kör ni understället under barnens "vanliga kläder" såsom jeans och college tröja eller liknande...?
Visst förstår jag grejen med långkallingar/strumpbyxor, men sen ska man då ha långärmad underställströja varje dag också under "vanliga" tröjan osv...
FÖrlåt det kanske jag som är "dum" men jag har liksom inte fattat hur man ska göra.
Då måste man ha minst 5 underst'll och ska det vara i ull blir det dyrt. eller vad vet jag

Jag hade bara ett ullunderställ när dottern var ca 1,5, två när hon var 2,5 och nåt par ullstrumpor och nu när hon är 3,5 har jag laddat upp med ca 3 stycken tunnare byxor o tröjor, 2 tjockare leggings som man kan ha både som mellanlager och grundlager utan mellanlager om det är rått och typ 0 till -5
http://www.ekotextil.se/product.html/leggings-i-ull?category_id=46, och ett helt underbart gosigt tjockt mellanlagerställ i ull från
http://www.tradera.com/butik/furuliull/search/ull som är gjort av norska Stormberg. Köpte även tunna ullkläder från Furuli ull, underbar kvalité och fina mönster och färger. Och en 6-7 ullstrumpor i olika tjocklekar. Jo, en zipkofta i ull från pop också. Och fuskpolo i ull, väpnarhuva i ull samt ullvantar och ullmössa (när det blir kallare kör jag med skalvantar med ullfoder och tjockare vintermössa med väpnarhuva i ull under.) Och såklart ullfodrade allvädersstövlar och vinderskor med extra ullsula i

.
En del hade jag kvar från förra året som fortfarande passade, men visst blir det dyrt. Fast jag har lärt mig att ull är absolut överlägset både på hösten när det börjar bli riktigt rått och sen på vintern. Svalt när det är varmare, varmt när det är kallt och tom. varmt om det blir vått. Har redan börjat använda det även om jag också varvar med vanliga kläder. Antingen har dottern då bara ullunderstället och sen åker mellanlager på, men nu har jag köpt i så pass många varianter att hon tex kan ha ulleggings, en velourtunika och sen en ullkofta och ullstrumpor som matchar. Eller också kör jag ett ullunderställ som passar att ha tex en tunnare jeansklänning över hon kan ha inne. Eller också kanske vanliga fodrade byxor och en ullunderställströja som är fin.