• aliceiunderlandet

får era 11-åringar ha tändare på sig....?

JA, just som rubriken anger undrar jag om era "snart tonåringar" har tändare på sig, här där vi bor verkar alla grabbar ha det...De tycker det är kul att tända men jag är såklart orolig att de ska av misstag starta en liten brand...Överreagerar jag tycker ni? Man ger sig in i ny terräng nu är barnen börjar närma sig tonåren märker jag. Till en del vill man och måste man ge dem frihet men till en del ska man sätta gränser, frågan är bara när ...

• Svar på tråden får era 11-åringar ha tändare på sig....?
  • Cissela

Hej! Jag har tre tjejer, de älsta är 11 och 13 år. Jag skulle inte låta de ha tändare även om jag vet att de inte skulle använda den. Ännu mindre anledning att låta de ha det om de även springer och leker med den... fast å andra sidan så tycker jag inte om att förbjuda saker, jag tror saker blir mer spännande då... svårt.

• LadyMarmalade

Har en 10 årig tjej och en snart 12 årig kille...

De får inte ha tändare...vad ska de med såna till?
    de får inte röka, de ska inte elda (sånt gör man vid stugan under kontrollerade former, så vad behöver de då en tändare till????

Värsta hittils var en kanske 7-8 årig tjej på volvo som tiggde tändare och fick av tjejen i kassan

Då var jag arg....ursäkten var att barnen samlar på dem? so what...då är det föräldrarna som ska godkänna att de får ha tändare inte kassörskan på volvo??
    gissningsvis ger hon iaf inte ut några fler...

• tea79

Nej att 11 åringar springer runt med tändare ser ja ingen anledning till.. Men de borde ligga i föräldrarnas intresse att förbjuda de..

• Happy me

Men kanske ni kan ta ett snack och fråga HUR han tänker använda den och visa på att det finns ett enda syfte med en tändare?

• aliceiunderlandet

Happy me: vi har snackat om det och han och hans kompisar tycker det är spännande attt tända den bara kanske något litet papper blir uppbränt också. Vi har pratat om risken för bränder osv...

• LadyMarmalade

Happy me:

finns det någon som helst rimlig anledning till att ett barn ska ha en tändare?

Att kompisarna har det köper inte vi...så mina har massor med saker de inte får men som kompisarna har...

soft air guns, smällare, tändare, de får itne dricka(och kommer inte få det heller)osv osv

kan inte komma på en enda rimlig anledning till att godkänna att barnet har en tändare på sig om de inte ska med scouterna till skogen då eller på hajk eller nåt som är kontrollerat och kräver att man kan göra upp eld?

• Meli

Min fråga är vad de ska ha den till? Röka eller båla, inget är acceptabelt, och annat kan den väl ndå inte användas till...

• anneliejan

Om jag skulle upptäcka att mina barn hade tändare på sig så skulle jag bli totalt vansinnig! Det skulle inte vara någe kul för dom om man säger så. Finner iden till att dom ska ha tändare på sig totalt vansinnig för dom haar ingen anledning att ha en tändare på sig

• 1malle

Har en 13 åring som ABSOLUT INTE får ha tändare...

Dessutom är det vanligt att barn o ungdomar "boffar tändargas"...
    dvs de berusar sig genom att sniffa på tändargasen..*jättefarligt*

• aliceiunderlandet

nja, det är ju inte direkt så att vi går och handlar den tillsammans, de bara dyker upp, har sett att massor av grabbar i hans lag också har det..kanske inte föräldrarna vet om det..jag har tagit de som dykt upp hittills. Visst kan man helt förbjuda, har inga som helst problem att säga nej, men hans pappa tycker det är ok. Man ska lita på grabben tycker han..något som har fungerat med hans äldre son..tja vad vet jag! Tack för alla svar i allafall!

Svar på tråden får era 11-åringar ha tändare på sig....?