• tjejenA

svårt och få lägenhet

Hej! Jag behöver en lägenhet efter att jag och min sambo separerade, men det verkar så svårt att få något, för de går efter poäng på hur länge man har varit registrerad på sidorna. Så jag känner att jag inte har någon chans. Någon som har tips eller känner någon hyresvärd inom göteborgs området eller kungälv, ale, surte mm. som har lust att hjälpa mig?  Så vore jag evigt tacksam. Jag har fast jobb och inga anmärkningar.  Mvh J

• Svar på tråden svårt och få lägenhet
  • QueenK

Jag har också problem med att få lägenhet inom och strax utanför Göteborg TROTS att jag varit inskriven i tre år...
    Nu står det dock på Boplats att de inte längre går efter kö. Kul för mig som är sjukskriven eftersom nu kan de välja och vraka bland ansökningarna...

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • Tecken

Du kan ju alltid köpa en lägenhet?

• tjejenA
    QueenK skrev 2011-08-04 19:26:06 följande:
    Jag har också problem med att få lägenhet inom och strax utanför Göteborg TROTS att jag varit inskriven i tre år...
    Nu står det dock på Boplats att de inte längre går efter kö. Kul för mig som är sjukskriven eftersom nu kan de välja och vraka bland ansökningarna...
    Va segt, men det känns ändå som att de går efter det...med tanke på att jag aldrig ens har fått en visning. Och jag söker nästan på alla lägenheter som finns lediga. Så kollar man på deras egna privata sidor...de fastigheter som anonserar ut, så står det antingen att det inte finns några lediga just nu eller att det finns på boplats :( Känns som att boplats är det enda som finns
  • tjejenA
    Tecken skrev 2011-08-04 19:28:27 följande:
    Du kan ju alltid köpa en lägenhet?
    Har ingen handpenning, annars hade jag gjort det
  • Ponycorn

sätt in en annons i gp, blockt. gå via andra kanaler det tror jag på. Jag och min kille söker nu en gemensam lägenhet via dessa kanaler. Boplats är ju fan en omöjlighet.

• riboflavin

Sök andrahand via blocket och GP. Om inte både min och pojkens lägenheter redan var uthyrda så hade jag gärna hjälpt dig...

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • GrodanHopp

Det kan vara lättare att få tag på en trea än en tvåa i andra hand. O ngn att dela med är inte så svårt.
    Så har jag gjort fast i Sthlm!:)

• susa

Ring alla privata hyresvärdar du hittar. Har du ingen uppsägningstid kan du fråga efter dödsbon (de har bara en månads uppsägningstid) och säga att du kan flytta in omgående, då kan du få gå före i kön för de vill ogärna att lägenheter ska stå tomma. Var inte rädd att berätta din situation, du kanske kan vinna lite sympatier till slut.
    Håller även med Ponycorn. Kolla på blocket och andra sidor. De stora bolagen är hopplöst dåliga på att avvika från kösystemet till och med om man har småbarn.

Ring ALLA!! www.bostadengoteborg.se/hyresvard.htm

Lycka till!!

• amalie79
    tjejenA skrev 2011-08-04 19:31:44 följande:
    Va segt, men det känns ändå som att de går efter det...med tanke på att jag aldrig ens har fått en visning. Och jag söker nästan på alla lägenheter som finns lediga. Så kollar man på deras egna privata sidor...de fastigheter som anonserar ut, så står det antingen att det inte finns några lediga just nu eller att det finns på boplats :( Känns som att boplats är det enda som finns
    Det är det, iaf när det gäller de kommunala bolagen i alla fall. De privata har ett lite annorlunda läge-många av dem använder Boplats men kan sedan välja sin hyregäst på ett annat sätt.
    Så privata värdar är bästa chansen, eller hyra i andra hand och söka,söka,söka. Det TAR oftast lång tid, även i mindre attraktiva områden kan det ta flera år. Men en lägenhet är bättre än ingen alls och man kan ofta flytta om inom bolaget senare isf.
  • amalie79
    susa skrev 2011-08-04 20:51:56 följande:
    Ring alla privata hyresvärdar du hittar. Har du ingen uppsägningstid kan du fråga efter dödsbon (de har bara en månads uppsägningstid) och säga att du kan flytta in omgående, då kan du få gå före i kön för de vill ogärna att lägenheter ska stå tomma. Var inte rädd att berätta din situation, du kanske kan vinna lite sympatier till slut.
    Håller även med Ponycorn. Kolla på blocket och andra sidor. De stora bolagen är hopplöst dåliga på att avvika från kösystemet till och med om man har småbarn.

Ring ALLA!! www.bostadengoteborg.se/hyresvard.htm

Lycka till!!
    Grejen är att en hyresgäst som kan flytta in omgående är oftast inte en attraktiv hyresgäst....
  • susa
    amalie79 skrev 2011-08-04 20:57:22 följande:
    Grejen är att en hyresgäst som kan flytta in omgående är oftast inte en attraktiv hyresgäst....
    Jo, om man ska separera. Det kan ju även ny hyresvärd kolla upp och om TS dessutom har inkomst och inga anmärkningar tror jag inte att det är något problem. Jag har själv gjort det så jag talar utifrån egna erfarenheter. Vissa bryr sig inte alls men de flesta jag ringde var väldigt sympatiska och förstående. Efter ett par veckors ringande hade jag blivit erbjuden två förstahandskontrakt.
  • amalie79
    susa skrev 2011-08-04 21:02:17 följande:
    Jo, om man ska separera. Det kan ju även ny hyresvärd kolla upp och om TS dessutom har inkomst och inga anmärkningar tror jag inte att det är något problem. Jag har själv gjort det så jag talar utifrån egna erfarenheter. Vissa bryr sig inte alls men de flesta jag ringde var väldigt sympatiska och förstående. Efter ett par veckors ringande hade jag blivit erbjuden två förstahandskontrakt.
    Nej det har du rätt i. Bara man får en chans att förklara varför man kan flytta in omgående så ! Helt riktigt...
  • josiejoss

Jag insåg snabbt att jag inte skulle få nåt via bopats. Jag fick lägenhet i Göteborg efter mindre än en vecka genom att ringa och gå till privata värdar. Funkade för mig som inte hade fast jobb så så borde funka för dig med dina förutsättnigar :)

• lasselofs

En gammal tråd men ett alltid aktuellt ämne så jag svarar till de som söker privata hyresvärdar i Göteborg. Totalt finns det ca 600 hyresvärdar i Göteborg. Det finns några fåtal på kommunens hemsida, som alla bearbetar, sen finns det en komplett uppdaterad lista på alla hyresvärdar här:
    www.xn--privatahyresvrdar-2qb.nu/privata-hyresvardar/goteborg-privata-hyresvardar/

Sen finns det en Facebookgrupp att använda sig av där man kan få information o lägenheter som håller på att bli lediga i Göteborg.
    https://www.facebook.com/groups/1589413824671818/

Svar på tråden svårt och få lägenhet