• kicki83a

Byta tillbaka till spjälsäng?

Hej.

Är det fel att byta tillbaka till spjälsäng?

Min son har vägrat somna på kvällarna i sin nya växa-säng. Men är han sov i spjälsängen så var det bara att lägga ner honom så sov han på 2 minuter.

Jag kanske är en egoist men egen tiden på kvällarna är helig för mig eftersom jag är själv 4 dagar i veckan då fadern jobbar borta. Jag själv jobbar också heltid.

Är det konstigt eller fel att byta tillbaka?          

• Svar på tråden Byta tillbaka till spjälsäng?
  • hannis

Hur gammal är han då? Klart du kan byta tillbaka om det funkar bättre!

• Darla

Hrmm, ja det är ju klart att du kan. Det är ju inte meningen att det ska bli ett stressmoment för er, utan läggningen ska ju vara lugn och harmonisk. Han kanske in är riktigt redo än?

Sen vet jag ju inte hur länge du vill försöka och så, men jag hade nog gett in och sen väntat någon månad eller två innan jag försöker igen. Så länga han är glad och nöjd i sin säng så kanske man inte ska ta ifrån honom den tryggheten? Så länge han inte kan ta sig ur den själv dvs.

• kicki83a

Han är snart 2 år. Våran tanke var ju att det var dags att byta. Men nu känns allt helt värdelöst.

Känner att han kanske blir störd av att man byter tillbaka...  

• kicki83a
    Darla skrev 2011-08-04 20:00:40 följande:
    Hrmm, ja det är ju klart att du kan. Det är ju inte meningen att det ska bli ett stressmoment för er, utan läggningen ska ju vara lugn och harmonisk. Han kanske in är riktigt redo än?

Sen vet jag ju inte hur länge du vill försöka och så, men jag hade nog gett in och sen väntat någon månad eller två innan jag försöker igen. Så länga han är glad och nöjd i sin säng så kanske man inte ska ta ifrån honom den tryggheten? Så länge han inte kan ta sig ur den själv dvs.

Precis så känner jag. Att jag blir stressad av att det inte går som vanligt eller hur man säger.

Han har inte ramlat ur spjälsängen förrut men nu vet jag ju inte om det är så att han kommer göra större försök pga att han legat i växasängen 
  • cosinus

Min äldsta sov i spjälsäng tills hon var 3.5 hon ville inte byta och hon hade inga problem att rymmas så vi såg verkligen inte behovet av att stressa på det.

Killarna har bytt vid 18 mån resp 2 år och 3 månder. De klättrade ur spjälsängen så då var det liksom läge.

Jag hade bytt tillbaka, så länge han inte klättrar ur är det ju ingen nackdel med spjälsängen.

MEN, min erfarenhet när man väl byter är att man får bära tillbaka barnet MASSOR med ggr de första kvällarna men att på 1-2 veckors sikt eller så brukar det ha gett sig.

• Darla
    kicki83a skrev 2011-08-04 20:04:05 följande:
    Precis så känner jag. Att jag blir stressad av att det inte går som vanligt eller hur man säger.

Han har inte ramlat ur spjälsängen förrut men nu vet jag ju inte om det är så att han kommer göra större försök pga att han legat i växasängen 
    Nej det är svårt det där, har man spjälsängen i sovrummet så har man ju lite koll på vad de gör på natten men bara tanken på att de kommer på hur man tar sig ur och att de gör det mitt i natten i sitt egna rum... usch!
  • kicki83a
    cosinus skrev 2011-08-04 20:09:11 följande:
    Min äldsta sov i spjälsäng tills hon var 3.5 hon ville inte byta och hon hade inga problem att rymmas så vi såg verkligen inte behovet av att stressa på det.

Killarna har bytt vid 18 mån resp 2 år och 3 månder. De klättrade ur spjälsängen så då var det liksom läge.

Jag hade bytt tillbaka, så länge han inte klättrar ur är det ju ingen nackdel med spjälsängen.

MEN, min erfarenhet när man väl byter är att man får bära tillbaka barnet MASSOR med ggr de första kvällarna men att på 1-2 veckors sikt eller så brukar det ha gett sig.

Mitt tålamod räcker liksom inte tyvärr... jag vet också att det förmodligen ger sig men jag har nog lite panik för att sambon snart börjar jobba och jag kommer stå helt själv och orkar bara inte helt själv, känns det som.

Men det är skönt att få läsa allas kommentarer om detta för egenligen känns det helt fel att byta tillbaka men samtidigt inte.

Det är skönt att jag är helt säker på vad jag vill va?     Skäms
  • Darla
    cosinus skrev 2011-08-04 20:09:11 följande:

Skönt att höra! Vår son är 2.5 och han älskar sin spjälsäng. Han har en säng i sitt rum men vi varken orkar eller vill ta stressen med att vänja honom vid den utan tänker att det kommer väl när han är redo. Som det är nu så springer han upp och ska hämta en massa leksaker och fixa med annat mitt under läggningen i sängen så vi har gått tillbaka till spjälsängen. Fast han gillar nya sängen också, brukar låtsas sova i den och så....
  • CathrinLarsson

Det är verkligen på två vis tycker jag. Å ena sidan kan jag tycka att om man bytt till växasäng så har man någonstans bestämt sig för att byta säng och då kan jag tycka att man lugnt kan stå kvar vid sitt beslut.

MEN, å andra sidan så är det ju inte säkert att han är mogen att slappna av i växasängen och det är ju jättejobbigt för er alla om det ska vara krångel och trassel vid varje läggning!

Har ni en spjälsäng som man kan ta bort ena långsidan på? Det kan ju isf få vara ett nytt första steg om ni byter tillbaka till spjälsängen ett tag. Kom ihåg att det inte alls är säkert att det kommer att fungera lika enkelt som innan om ni byter tillbaka till spjälisen. Han kan ha bestämt sig om helt nya förutsättningar.

Gör det som känns bäst i hjärtat, det är det enda rätta!
    Lycka till!

• kicki83a
    CathrinLarsson skrev 2011-08-04 20:26:11 följande:
    Det är verkligen på två vis tycker jag. Å ena sidan kan jag tycka att om man bytt till växasäng så har man någonstans bestämt sig för att byta säng och då kan jag tycka att man lugnt kan stå kvar vid sitt beslut.

MEN, å andra sidan så är det ju inte säkert att han är mogen att slappna av i växasängen och det är ju jättejobbigt för er alla om det ska vara krångel och trassel vid varje läggning!

Har ni en spjälsäng som man kan ta bort ena långsidan på? Det kan ju isf få vara ett nytt första steg om ni byter tillbaka till spjälsängen ett tag. Kom ihåg att det inte alls är säkert att det kommer att fungera lika enkelt som innan om ni byter tillbaka till spjälisen. Han kan ha bestämt sig om helt nya förutsättningar.

Gör det som känns bäst i hjärtat, det är det enda rätta!
    Lycka till!

Tack för att du satte ord på mina känslor och tankar till det här.

Ska allt vara savrt och vitt tycler jag också att bytt är bytt och kommer aldrig mer tillbaka, MEN han värkar ju inte vara helt redo heller o andra sidan.

Tyvärr går det inte ta bort ena sida på spjälsängen, hade det gått hade jag hellre gjort så. Det är ett tips som jag ger de vänner och bekanta jag har nu som väntar sina första att köpa en säng med avtagbar sida!   

• CathrinLarsson
    kicki83a skrev 2011-08-04 20:45:36 följande:
    Tack för att du satte ord på mina känslor och tankar till det här.

Ska allt vara savrt och vitt tycler jag också att bytt är bytt och kommer aldrig mer tillbaka, MEN han värkar ju inte vara helt redo heller o andra sidan.

Tyvärr går det inte ta bort ena sida på spjälsängen, hade det gått hade jag hellre gjort så. Det är ett tips som jag ger de vänner och bekanta jag har nu som väntar sina första att köpa en säng med avtagbar sida!   

Byt tillbaka till spjälisen och försök med växasängen igen om 4-6 månader. Och prata om att bli "stor" och få en säng för stora pojkar lite innan, så han är lite mer beredd på övergången.

Vi bytte på sonen för att han ville somna med någon av oss. Till slut bestämde vi oss för att när han började köra ut oss ut hans rum skulel vi jobba bort att vi låg kvar och nu när han börjar närma sig 3 med stormsteg så fungerar läggningarna riktigt bra!
  • kicki83a
    CathrinLarsson skrev 2011-08-04 20:53:32 följande:
    Byt tillbaka till spjälisen och försök med växasängen igen om 4-6 månader. Och prata om att bli "stor" och få en säng för stora pojkar lite innan, så han är lite mer beredd på övergången.

Vi bytte på sonen för att han ville somna med någon av oss. Till slut bestämde vi oss för att när han började köra ut oss ut hans rum skulel vi jobba bort att vi låg kvar och nu när han börjar närma sig 3 med stormsteg så fungerar läggningarna riktigt bra!

Det lutar åt att vi byter tillbaka. Det kändes som vi gjorde allt enligt konsten regler. Pratade med honom om den nya sängen, att då blir man en stor pojke, han var med och skruva isär spjälsängen och skruva ihop den nya och älskade den i första stund tills kvällen kom.

Det är väl så att han är väl inte redo än helt enkelt. 
  • CathrinLarsson
    kicki83a skrev 2011-08-05 05:21:29 följande:
    Det lutar åt att vi byter tillbaka. Det kändes som vi gjorde allt enligt konsten regler. Pratade med honom om den nya sängen, att då blir man en stor pojke, han var med och skruva isär spjälsängen och skruva ihop den nya och älskade den i första stund tills kvällen kom.

Det är väl så att han är väl inte redo än helt enkelt. 
    Nej, det kanske är så och då får man inte se det som ett misslyckande, utan som en erfarenhet.
    Hur länge har ni provat?
  • kicki83a
    CathrinLarsson skrev 2011-08-05 10:10:50 följande:
    Nej, det kanske är så och då får man inte se det som ett misslyckande, utan som en erfarenhet.
    Hur länge har ni provat?

Det är bara en vecka men det går bara inte. Vi båda är väldigt frustrerande. Den tiden vi har för att prata med varandra och umgås överhuvudtaget jag och min sambo alltså är den minuten när jag säger "godnatt".

Jag är inte dum ihuvudet, jag förstår att saker och ting tar tid. Men det här känns verkligen inget bra. 
  • anyXX

Båda mina barn sover i spjälsäng. Äldsta är 3,5. Hon känenr sig trygg där och det rä mindre och mer ombonat än en stor säng. Tycker inte det är nåt konstigt med det :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • CathrinLarsson
    kicki83a skrev 2011-08-05 19:51:04 följande:
    Det är bara en vecka men det går bara inte. Vi båda är väldigt frustrerande. Den tiden vi har för att prata med varandra och umgås överhuvudtaget jag och min sambo alltså är den minuten när jag säger "godnatt".

Jag är inte dum ihuvudet, jag förstår att saker och ting tar tid. Men det här känns verkligen inget bra. 
    Man brukar säga att det tar 2 veckor för att få in en ny rutin och det tycker jag persoligen att det är snålt med tid. Vi hade också en sån övergång då vi inte umgicks mycket alls förrän de få minuter medan vi la oss i vår säng efter att vi fått sonen att sova. Det var såklart väldigt slitsamt, men det har lönat sig nu.

Men å andra sidan var min son positiv själv till att sova i sin säng, men han ville bara inte sova själv. Så det är väl en liten skillnad där.

Känns det inte bra så är det bara att ändra! Nu har ni tagit till er lite erfarenheter som ni har glädje av nästa gång! =)
  • Mamsis

Min dotter tyckte att sängen var för stor och 'otrång* så jag rullade ihop ett täcke och la på sidan och alla gosedjur i fotändan och då gick det bra.

Annars är väl det bästa att byta tillbaka och försöka igen. Vad har han sälv sagt om saken?

• kicki83a

Vi har bytt tillbaka och jag vill då berätta att min son sover som en stock nu kl 19.30! Inget bråk ingetting utan bara "hejjå, nonatt"Glad

Jag tror inte han var redo helt enkelt  

• CathrinLarsson
    kicki83a skrev 2011-08-06 19:29:55 följande:
    Vi har bytt tillbaka och jag vill då berätta att min son sover som en stock nu kl 19.30! Inget bråk ingetting utan bara "hejjå, nonatt"Glad

Jag tror inte han var redo helt enkelt  
    Vilket skönt kvitto på att ni fattade rätt beslut! Glad Ni får försöka igen när det börjar kännas bra och när ni har tid för omställningen - kanske nästa sommar när ni har semester!? Man behöver iaf inte stressa det, det finns ingen 10åring som sover i spjälis, så det ger sig nog framöver! Flört
Svar på tråden Byta tillbaka till spjälsäng?