Är så rädd för att skaffa ny häst
Den 12 Juli så fick min älskade prinsessa, min lilla bebis somna in. Min älskade vän som funnit nästan tio år i mitt liv..
Hon fick fång förra året och som vi har kämpat! Men i början av sommaren så blev hon bara mer och mer halt. Jag hade ut både DV och hovslagare, och vi spekulerade i hurvida det var hovbölder eller om det var fången som var pågång att bryta ut. Jag beslutade att ta min prinsessa till klinik och röntga hovarna. Därmed fick jag beskedet hovbens sänkning. 2 mm på enna FH resp 4 mm på andra FH.
Veterinärerna gav henne prognosen att hon troligtvis aldrig kommer kunna ridas normalt, risken för återfall och ett långt lidande med smärtstillande stod framför oss.
Och då hon är fånghäst, så kan hon inte gå på vanligt bete utan att riskera fånganfall på nytt, och om hon inte kan ridas så kan hon bli tjocl och därmed få fång pga av det med..
Veterinären sa att dom inte dömmer mig om jag beslutar att ta bort henne här och nu. Men om jag vill göra ett försök så gipsar dom hovarna och ser om det kan hjälpa.. Såfall kan vi se hur hovsulan utveklas och därmed kan hoven/arna bli bättre.
Jag valde gipset (det här var en fredag) men efter helgens funderingar så ringde jag till veterinären och diskutterade igen och valde i samråd att ta bort henne.
Förra året när hon blev sjuk så dog i samma veva min älskade Nallebjörn till häst.. Han var gammal, dog lycklig och vad vi vet helt frisk ute i hagen. Honom hade jag tagit hand om sen jag var nio år, då jag började som skötare på honom. Han vart 28 år och jag hade honom nu som foderhäst
Nu står jag allså helt hästlös.. självklart har jag funderingar på att skaffa ny.. men då kommer frågan upp i huvet på mig.. Vågar jag? Tänk om den också blir sjuk?
jag vet att man inte ska tänka så, men tankarna slutar inte snurra, minna djur betyder allt för mig.
Håller nu på att leta hus tillsammans med min sambo, och förhoppningsvis så kan vi när vi hittat våran bostad börja försöka med att få barn.. Och hoppas på att det ska styra iväg minna tankar från hästarna.
Men samtidigt vill jag inte komma bort från att äga häst för länge..
Hur har ni gjort? Hur länge har ni väntat med att skaffa ny häst?
För avigt i mitt hjärta, min häst Justice Girl: