• Maidan

När du ser mig, tänk då på dessa ord.

Jag klär mig i heltäckande slöja, d.v.s. jag täcker även mitt ansikte.
    Det enda jag vill är att du läser dessa ord med ett öppet sinne, och har dem i åtanke nästa gång du ser mig. Jag har full förståelse för att du tycker mitt sätt att klä mig är främmande, och jag kan också förstå att du blir rädd om du plötsligt möter mig vid ett gathörn. Likväl förstår jag att du inte riktigt vet hur du ska agera i min närvaro, eller var du skall kolla när du talar med mig. Men att titta på mig med hat och avsky, eller fnäsa och mumla nedvärderade ord när jag passerar dig, är ingenting som glädjer mig. Jag låter dig gå fridfullt på gatan, utan att belasta dig med vad jag tycker om din klädsel. Du är fri att göra vad du vill, så låt mig få erhålla samma frihet. Jag menar inte att såra någon med mina ord, inte alls. Snarare vill jag bara delge dig mina tankar, och försöka öka förståelsen. Inte heller avser jag att starta en långrandig diskussion kring ämnet, för vi alla vet redan vilka åsikter som finns därute. Det enda jag vill, är att ge dig en chans till att förstå hur jag tänker... Förlåt om jag upprör dig med orden... 

Nej, jag är inte galen
    Och ja, jag är på riktigt.

Jag är inte deprimerad
    Och inte heller är jag kontrollerad.

Jag är inte en slav till modet
    Och heller är jag en mans leksak.
    Jag har mina egna åsikter
    Och jag har mitt eget liv.

Jag är självständig.

Jag har flera vänner
    Och jag har en personlighet.
    Jag har också ett ord eller två
    Att säga dem som är vilse i sitt tänkande.

Jag bryr mig inte om han tycker om mitt hår
    Inte heller bryr jag mig om byxornas märke.
    Jag tycker att jag är vacker oavsett
    För Gud skapar ingenting fel.

Jag står stabilt.

Bara för att du inte vet om mitt hår
    Är rött eller svart
    Eller exakt hur tighta mina jeans är
    Så innebär inte detta att jag inte är jag
    Och att jag inte har en personlighet.

Endast de jag väljer
    Får se mitt yttre jag.
    Och alla, får lov att se mitt inre jag
    Jag sätter ord på mina tankar
    Och jag framför mina idéer
    Oavsett om du tror att jag har några, eller inte.

Jag är jag.

Jag talar i tystnad
    Och inte vemsomhelst hör mig
    Men ändå hör alla mig
    Och vad jag tror på.

Jag går med mitt huvud högt
    Utan att göra ett ljud
    Och ändå ser alla mig
    Och vad jag tror på.

Jag har befälet.

Min klädsel stoppar dig från
    Att döma min kropps utseende eller moderiktiga kläder
    Och tvingar dig istället att döma mig
    Efter mina tankar och mina idéer.

Inte alla får lov att se mitt ansikte
    Men ändå ser alla det glänsa i självrespekt.
    Och inte alla får lov att skaka min hand
    Men alla får en uppfattning om mitt fasta grepp.

Jag låter min tystnad tala.

Ingen flörtar och talar till mig lösaktigt
    Men ändå vet alla, vad jag skulle svara.

Jag har ett liv
    Och jag känner mig respekterad var jag än går.
    Killar knuffar inte på mig, och inte heller glor de på mig
    Istället tittar de på mig, många i förundran.
    Men blickarna stoppas av tyget.

Jag är skyddad.

När jag går ut så är jag klädd i dova färger
    Inte en endaste sak uppvisas
    Inte mina händer, inte mitt hår
    Men mina tankar och mina idéer gör det.

Och när du ser mig
    Så skrattar du och stirrar
    För att mitt hår inte syns
    Och för att du inte kan se mitt ansikte.

Jag är djupare än så.

Du tror att jag är galen
    Eller deprimerad
    Ack så fel du har
    För jag är varken galen
    Eller deprimerad

Jag
    Är lycklig.
  • Svar på tråden När du ser mig, tänk då på dessa ord.
  • MiScHoOo

Jag är muslim och jag tycker dem som har nigab har väldigt stark självförtrående. Men jag vet inte om jag är knäpp. Har blivit uppvuxen i sverige och första gången vi åkte till mitt hemland kom det många små barn och även stora ut och lekte och skrek och hade svarta nigab som kom ifrån saudiarabien. Jag blev så rädd och fortfarande rädd, jag vet att ni är vanliga människor, ni är vakra och så vidare, men det är en känsla jag har som sitter kvar, jag har inget emot ert val om klädstil, men den synen försvinner inte ifrån mina ögon och jag var barn själv...

• Maidan
    MiScHoOo skrev 2011-08-05 03:29:35 följande:
    Jag är muslim och jag tycker dem som har nigab har väldigt stark självförtrående. Men jag vet inte om jag är knäpp. Har blivit uppvuxen i sverige och första gången vi åkte till mitt hemland kom det många små barn och även stora ut och lekte och skrek och hade svarta nigab som kom ifrån saudiarabien. Jag blev så rädd och fortfarande rädd, jag vet att ni är vanliga människor, ni är vakra och så vidare, men det är en känsla jag har som sitter kvar, jag har inget emot ert val om klädstil, men den synen försvinner inte ifrån mina ögon och jag var barn själv...

MiScHoOo skrev 2011-08-05 03:29:35 följande:

Åh, jag kan förstå att det sitter i. Många utav dem starka upplevelser som man är med om som barn sitter kvar upp i vuxen ålder. Därför försöker jag alltid vara så positiv som möjligt när jag träffar på barn ute :) Jag har blivit en igenkännlig person på gården bland barnen; de hejar och håller upp porten. De tittar inte längre med avvaktande blick, utan fortsätter leka i sandlådan precis som vanligt när jag går förbi. Ibland kan föräldrar bli lite ställda och generade om deras barn utropar (t.ex.): "MAMMA! Titta ett spöke!!!" Då brukar jag bara skämta med barnet, och försöka lätta upp stämningen, så att både barnet och föräldern får en liten klarare bild över att jag faktiskt är en vanlig person därbakom.

(Jag ber om ursäkt till de som lagt märke till ett par stavfel i mitt första inlägg. Tänk att man alltid ser sådant i efterhand :) )
  • Maidan
    Minifer skrev 2011-08-05 03:33:41 följande:
    Jättefint skrivet :)
    Vad gulligt sagt av dig! Tack! Så fort jag såg att jag fått två kommentarer, så stålsatte jag mig och förberedde mig på negativ respons. Så jag blev positivt överraskad! Allt gott till dig, Minifer.
  • fivestepsback

Wow! Din text gör mig lite halvt stum, otroligt bra skrivet. En text som säkert kan få många att tänka om :) imponerande!

• djevojka

Så vackert! Vilket utrymme till eftertanke du ger. Fortsätt vara stolt. Och bär ditt huvud högt. Det ska även jag göra. Så gör vi alla det i samförstånd med varandra.
    Vad gör du uppe? Är det pga fastan? :) Här är det pga bebis:)

• Babyystar

Otroligt bra och fint skrivet, wow!

• Den allsmäktige

Bra skrivet TS! :)

• Märtas

Ärligt talat ja blir lite rädd när jag ser "er" med hel täckande kläder, man vet inte riktigt vart man ska kolla eller vad man ska säga, Det har med min osäkerhet att göra.
    Men du gav mej in bätter inblick i det hela tack så mycket :) Jag kanske nu kan se mer en "bara" kläderna.

Tycker det är bra att du skrev detta inlägg så fler kan förstå! 

Svar på tråden När du ser mig, tänk då på dessa ord.