• Anonym (Moi)

Ålder för inskolning?

Hej!

Jag har en snart 1-årig son och vi har sedan tidigare bestämt att han ska börja förskolan i mitten av oktober, han är då 14 månader. Jag kommer arbeta halvtid de första månaderna för att sen trappa upp arbetstid.

Nu när tiden börjar närma sig börjar jag få ångest över detta! Han går ännu inte och är en social men ganska känslig kille, vädigt kelig som ofta och gärna vill vara i min famn.

Efter vi har diskuterat lite min man och jag har vi kommit fram till att vi ekonomiskt klarar av av vänta tre månader extra och isåfall kommer han vara 17,5 månad när han börjar på halvtid. Det känns skönare i mammahjärtat att skjuta upp det!

Men så läser jag att just 1,5 år är en dålig tid för just dagisinskolning............

Nu vet jag inte hur vi ska göra, känns lite som att det blir fel hur vi än försöker lösa det!

Kan du ge råd om hur vi gör bäst för sonen?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ålder för inskolning?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att ni ska gå efter er egen känsla och övertygelse. Har du möjlighet att stanna hemma ytterligare 3 månader med sonen och det också känns bäst, så är det så ni ska göra.
    Jag vet inte riktigt var du har läst att 1,5 år skulle vara olämpligt som inskolningsålder och att det därför skulle vara bättre att skola in honom tidigare.
    Alla barn går igenom fasta faser i sin självständighetsutveckling från det de föds till de är vuxna. Det är bara det att faserna inte följer samma mönster hos alla barn. En del barn klarar alldeles utmärkt att vara borta från sina föräldrar ett antal timmar per dag från 1-års ålder. Men för att slippa den tidiga separationens påfrestningar har vi ju genom lagstiftning möjlighet att stanna hemma längre med barnen vilket oftast är bra.
    Jag tror dock inte att man ska sätta för stor tilltro till generaliseringar när det gäller tid för inskolning av barn. 
    Det ska ju fungera bra för det enskilda barnet och dess föräldrar och vad som är bäst där vet bara ni.
    Vid 1,5 års ålder kan barnet gå, har börjat prata 1-ordsmeningar och kan ha ut en del av lekkontakten med andra barn. Självklart är de fortfarande mycket beroende av vuxenkontakt och att bortovaron från föräldrarna inte blir för lång.
    Så mitt råd är att ni ska fortsätta att njuta av sonen i hemmamiljö i tre månader till för att sedan påbörja inskolningen.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ålder för inskolning?