• stoltmamma87

babykläder strl 50/56 - hur mycket köper ni?

tycker det känns lite svårt att veta hur mycket kläder som behövs. de växer väl ur kläderna ganska fort. hur mycket har ni köpte i strl 50/56?

jag har inhandlat:
    Bodys 4st
    Byxor 4st
    Tröjor 3st (varav en stickad)
    Pyjamas 2st
    sockor 5par (strl 0-2mån)
    mössor (hjälmmössor) 2st

3st av dessa plagg är i strl 50 resten är strl 56.

låter detta lite eller mycket?

• Svar på tråden babykläder strl 50/56 - hur mycket köper ni?
  • Emmalinnéa
    stoltmamma87 skrev 2011-08-05 09:05:57 följande:
    tycker det känns lite svårt att veta hur mycket kläder som behövs. de växer väl ur kläderna ganska fort. hur mycket har ni köpte i strl 50/56?

jag har inhandlat:
    Bodys 4st
    Byxor 4st
    Pyjamas 2st
    mössor (hjälmmössor) 2st

jag skulle inte köpa för mycket utav varje storlek innan barnet har kommit, 50/56 kan vara för litet till en lite större bebis så jag skulle nog köpa resterande kläder i större storlek. Min bebis var alldeles för liten för 50/56 men att kläderna är lite stora gör absolut ingenting. Satsa på lite större nu och köp resten efter födseln då du vet vad du behöver. tycker dock att det låter som lite kläder då små bebisar kräks nästan hela tiden och man får byta kläder 10 gg om dagen. 
  • Emmalinnéa
    Emmalinnéa skrev 2011-08-05 11:28:07 följande:
    jag skulle inte köpa för mycket utav varje storlek innan barnet har kommit, 50/56 kan vara för litet till en lite större bebis så jag skulle nog köpa resterande kläder i större storlek. Min bebis var alldeles för liten för 50/56 men att kläderna är lite stora gör absolut ingenting. Satsa på lite större nu och köp resten efter födseln då du vet vad du behöver. tycker dock att det låter som lite kläder då små bebisar kräks nästan hela tiden och man får byta kläder 10 gg om dagen. 
    kan tillägga att jag enbart köpte en body,ett par byxor ,två par strumpor , två mössor och en tröjja. restan kom släktingar med så vi hade säkert 20 utav varje sedan :)
    använde bb:s kläder de första dagarna så de andra kunde åka iväg å köpa lite kläder åt den lille.

min pojk var 48 cm lång och vägde 2760 g så storlek 50 var nog det dubbla av vad han behövde men jag tror inte det finns kläder mindre än så vad jag har sett :) 
  • watership down

vår son kunde inte ha 50 alls. däremot ett par plagg i 50/56 (dubbelstorleken).

som sagt, har du egen maskin så räcker det du köpt alldeles utmärkt :) Tröjor använde vi knappt, det var för bökigt att ta på. var läskigt att dra saker över huvudet på liten bebis som dessutom hade konformad svullnad efter att ha legat i förlossningskanalen med intensiva värkar innan han plockades ut med snitt.

• älskarlivet81
    Emmalinnéa skrev 2011-08-05 11:31:53 följande:
    kan tillägga att jag enbart köpte en body,ett par byxor ,två par strumpor , två mössor och en tröjja. restan kom släktingar med så vi hade säkert 20 utav varje sedan :)
    använde bb:s kläder de första dagarna så de andra kunde åka iväg å köpa lite kläder åt den lille.

min pojk var 48 cm lång och vägde 2760 g så storlek 50 var nog det dubbla av vad han behövde men jag tror inte det finns kläder mindre än så vad jag har sett :) 
    Jo då det finns mindre kläder än så, har nog sett ner till 38 eller något, men i alla fall 44 är inte helt omöjligt att få tag på..
  • Mary Jo

Det bästa är ju bara att köpa lite av varje och sen fylla på när bebisen är född,man vet ju aldrig hur stor eller liten han eller hon är!

Jag hade nästan bara köpt 56 till min dotter,hörde överallt att dom växte ut 50 såå fort,hon vägde 3000 gr och var 48 cm och drunknade i 56,50 hade hon några veckor och 56 nästan ingenting.Så den här bebisen gör jag likadannt,handlar lite och fyller på sen

• Emmalinnéa
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 12:42:45 följande:
    Jo då det finns mindre kläder än så, har nog sett ner till 38 eller något, men i alla fall 44 är inte helt omöjligt att få tag på..
    jasså finns det? vart då? det kan va bra att kanske få tag på nu när det är en liten till på g :)
  • Mary Jo
    Emmalinnéa skrev 2011-08-05 13:05:55 följande:
    jasså finns det? vart då? det kan va bra att kanske få tag på nu när det är en liten till på g :)
    pop har 44 iaf..och newbie på kappahl.
  • älskarlivet81
    Emmalinnéa skrev 2011-08-05 13:05:55 följande:
    Men tror ni att den lilla kommer vara så lten så att den behöver stl 44? Finns bl.a. på Babyland/Barnens hus tror jag.
  • Emmalinnéa
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 13:07:36 följande:
    Men tror ni att den lilla kommer vara så lten så att den behöver stl 44? Finns bl.a. på Babyland/Barnens hus tror jag.
    nej de vet jag inte ännu men om den skulle bli det så skickar jag iväg sambon å köper ett par, vi har rätt små barn i släkten och det känns skönt att veta lite vart man får tag i så små kläder ifall att man skulle få en sådan pytteliten knott denna gången också. :) jag gick ju ändå över 10 dagar med den förra å ändå blev han bara 2760 g. antagligen var det moderkakan som inte fungerade så bra men man ska alltid vara förberedd :)
  • hannis
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 10:25:33 följande:
    Jag ammade aldrig utan tröja.. Och vår bebis hade bara blöja rätt mycket eftersom det var 35 grader varmt förra sommaren.. Men det var aldrig någon som pratade om hud mot hud och att det skulle vara det bästa i början, inte ens på bb..
    De kanske förutsätter att alla vet att hud mot hud är att rekommendera i början. Främjar ju amningen tex.
  • mmn1
    stoltmamma87 skrev 2011-08-05 09:05:57 följande:

jag har inhandlat:
    Bodys 4st
    Byxor 4st
    Pyjamas 2st
    mössor (hjälmmössor) 2st

För att klara det första dagarna tills ni vet vilken storlek som passar så borde det räcka.
    Vi behövde använda 1-2 pyjamaser per natt och minst 3-4bodys om dagen då vi hade en kräkbebis. Byxorna kunde hon oftast ha en hel dag. Men jag skulle nog väntat med att köpa mer kläder i 50 och 56 tills bebisen har kommit. Du kanske kan köpa någon body och byxa i 62 också att ha ifall att och sen fylla på med mer kläder när du vet hur stor bebisen blir? Alltid bättre att ha lite extra i större storlekar då det oftast går att vika upp ärmar och ben, då slipper man köpa en massa onödiga kläder som inte hinner användas.

Vi hade ungefär 10 bodysar i 50/56 när dottern kom men vi behövde fylla på med mycket mer i 50 och 56 då hon bara var 49 lång när hon kom och sen så kräktes hos ner det mesta de tre första månaderna och då är det alltid bra med extra många, även om vi hade tvättmaskin hemma.
  • linaloo

Jag skulle få en stor bebis, så jag köpte bara 1 body och en pyjamas i stl 50. Sen köpte jag mest stl. 62. Har dock ärvt en massa i stl. 56, så vi hade rätt mycket ändå.

Lillskruttan kom dock drygt 5 veckor för tidigt, så hon drunknade i stl 50. Använde dem +56 kläderna tills alldeles nyss och nu blir hon 4 månader. Har dock tjuvstartat med 62 kläderna, trots att de är lite stora, eftersom jag vill hinna med att använda dem oxå, då vi har många fina klänningar mm. 

Jag skulle rekommendera att inte köpa för mycket kläder ens i större storlekar eftersom man aldrig vet när storleken blir lagom. Vi har t.ex haft jättemycket långärmade bodysar i ganska kraftigt material i stl.60-62. DEssa har knappt blivit använda då det varit så himla varmt ute nu i sommar. 

Så låt bli o köp nu, lovar att det är ännu roligare att shoppa bebiskläder när bebis är född och du lärt känna henne/honom.

Freja 7 april 2011 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
  • älskarlivet81
    hannis skrev 2011-08-05 13:22:13 följande:
    De kanske förutsätter att alla vet att hud mot hud är att rekommendera i början. Främjar ju amningen tex.
    Alla "vet"?? Hmm, jag var kvar på bb egenvård någon dag extra enbart för att amningen skulle komma igång, var ingen som snackade om hud mot hud... Och när väl amningen kom igång, med vårtnappens hjälp så funkade allt utmärkt och det även utan att vara hud mot hud!
  • mjau84

Jag hade nog köpt ett par bodys till, sen räcker det andra verkar det som.

• Carolina01

Vi hade köpt ungefär lika mycke innan vår pojke kom å sen fick vi jätte mycke kläder så vi hann knappt använda allt! Sonen smutsade aldrig ner kläderna heller så det räckte med att bara skölja upp dem så vi hade inte behövt mycke kläder alls (fast det är ju såååå roligt att byta på den lille)... Han vägde 3kg å hade 50i början å gick snabbt över till 56, 56hade han i typ 2månader sen va d dax att byta igen:)... Så köp inte för mycke kläder i början!

• Raow

Jag köpte inget i 50 men visste att dotra skulle bli stor. Gick på storlek 56 på en gång och efter ett par veckor blev det 62. Hade kanske 3-4 gånger så mycket kläder som du, byxor och bodysar mest. Det behövdes för oss eftersom jag läckte mjölk hela tiden. Det forsade ur båda brösten under amningen..

• stoltmamma87

tänk att det är så himla olika. tror nog endå jag väntar med att köpa mer just nu o väntar tills bebis anländer o ser då ifall det behövs mer och av vad..

• Livets under

Till att börja med - Grattis till bebis!

Man vet ju aldrig vilken storlek man får börja med. Men som regel är det ju bra o ha några plagg i 50 o lite mer i 56. Jag fick en son 20 maj och han var lång - dvs han växte ur alla kläder fort för de blev för korta! Nu är han snart 3 mån o jag ska sakt men säkert gå över till stl 68 på honom!
    Hans kusin som är 3år kunde ha stl 56 i 3 mån, så det är olika. Hon var ju tjej med och vad jag har hört/förstått så brukar killar växa mer/snabbare än tjejer. (?)

Mitt tips till dig är att se om du kan låna kläder av andra och inte köpa på dig för mycket.
    Lycka till!!

Sen såg ajg nån skrev om kräkbebis o hur mycket kläder det gått åt.
    Min son är en kräkis o jag använder ofta samma kläder en hel dag. Men så har jag många dregellappar (mindre haklappar) på honom som jag byter. Oftast räcker det. Sen klart om han kräks mycket på en gång kan det ju komma på hans kläder med så jag får byta, men oftast blir det bara på lappen! Tackar gud för den dagen jag hittade dessa - bytte sj kläder på honom hur mycket som helst i början!!

• mjau84

Min dotter vägde 2700 och hade strlk 44. Det är det minsta i vanlig handel. Kappahl hade jättesöta bodies och byxor i strlk 44 i deras egna märke Newbie. Annars har babyland/barnens hus små kläder med men kostar skjortan.

Svar på tråden babykläder strl 50/56 - hur mycket köper ni?