• Sweety

Tilläggsbidrag för barn

Hej!

Jag har precis sökt om CSN med bara studebidrag och inte lån. Jag har också ett barn, får man något tilläggsbidrag för honom även om jag bara har sökt om bidrag?
    När jag ansökte så kunde jag inte ansöka om tillägg iallafall utan det får dem in automatiskt från skatteverket eller något senare. Vad menas med det? Man får ett tillägg senare och tillsammans med sitt studiebidrag? Någon som vet?

• Svar på tråden Tilläggsbidrag för barn
  • Annelie 76

Så vitt jag vet är det ett tilläggsLÅN man kan ta om man har barn, inte ett bidrag. Tar du inget lån så kan du inte heller få tillägget...

• crimson

Du som har barn och studerar kan få tilläggsbidrag. Här kan du läsa om vad som krävs för att få tilläggsbidrag och hur mycket du kan få.

Tilläggsbidragets storlek beror på hur många barn du har. Tilläggsbidraget påverkar inte bostadsbidraget.

Tilläggsbidrag för studier på heltid 2011 Studieomfattning100 % Antal veckor 1 vecka, kr4 veckor, kr 1 barn 128 512 2 barn 209 836 3 barn 251 1 004 4 barn 293 1 172 5 barn 335 1 340
    Från csn:s hemsida
  • riboflavin

På ansökan bes man ju ange hurvida man söker "tilläggsbidrag för eventuella barn" det är bara att kryssa i den rutan och ange antal barn.

Har aldrig hört talas om att det skulle ha något som helst med skatten att göra, säker på att du inte fått det om bakfoten?

Ring CSN och säg att du glömde fylla i att du vill ha tilläggsbidrag för barn, de kan hjälpa dig. Summan är väl inte jättestor med 1 barn men 500 kr mer i månaden är ju inte att förakta.

http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/hur-mycket-kan-du-fa/belopp-heltid

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Sweety

Hehe tack så mycket.
    Okey men då borde jag kanske få tillägg. Vet ni om det automatiskt in på kontot tillsammans med studiebidraget då? När jag läste mitt beslut från CSN så var inte tilläggsbidraget med för  min son. Kanske kommer in efterhand när jag väl har börjat studera till hösten.

• Sweety

Där man skulle fylla i tillägg för barn så såg det ut såhär: 

Ja, jag vill söka tilläggsbidrag för de barn jag har vårdnaden om

Följande uppgifter gäller dig som söker tilläggsbidrag.

Mitt eller mina barn fyller 18 år under den period jag nu söker studiemedel för.

Fyll i barnets eller barnens personnummer. Skriv inte personnummer för barn under 18 år. CSN får uppgifter om dem från Skatteverket.
    Personnummer:
    (ÅÅMMDDXXXX)
    Personnummer:
    Personnummer:
    Mitt eller mina barn bor utomlands.
    Fyll i barnets eller barnens namn och födelsedatum:
Svar på tråden Tilläggsbidrag för barn