Inlägg från: Adelaide84 |Visa alla inlägg
  • Adelaide84

Skadeglad - Ta Dig I Röven!

Tänk att du ser någon fastna och riva sönder sin tröja. Tappar det sista ägget mitt i bakningen. Ramlar lite lustigt och slår sig. Välter ut kaffe i knät. Visst är det roligt? Jätteroligt! Om du är en skadeglad människa som behöver se en annan människas olycka för att känna glädje.

Jag försöker att lära min dotter att inte skratta åt andra olycka. Att hon skall sträcka fram en hjälpande hand. Tycka synd. Stötta. "-Man skrattar inte när kompisen slår sig." Jag har under denna tid, när jag uppfostrar mitt barn, upptäckt att det finns så otroligt många skadeglada människor. Jag verkligen avskyr skadeglädje. Jag tycker det är ett sjukt beteende att skratta rakt upp i ansiktet åt andras olycka i vardagen. Det är ouppfostrat hos barn och pinsamt hos vuxna. Jag skäms verkligen för er. Att skadeglädje är den enda sanna glädjen är en bluff. Ett uttryck som ett fyllo kom på när han slog sin fru.

Det enda vettiga som jag har läst om skadeglädje i vardagen (ja, man får vara skadeglad om fuskare åker dit osv. Jag pratar om vardagens skadeglädje där vi skrattar åt varandra.) är att de är de avundsjuka som känner skadegläjde. Avudsjukan gör Ont - Skadeglädjen lindrar.

Alla Skadeglada Kan Ta Sig I Röven.
  • Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!
  • Adelaide84

det är sjukt svårt att lära ett barn att inte skratta åt andras olycka i  ett samhälle som accepterar det beteendet och det gör sjukt ont att bli utsatt för det själv.

Jag tycker verkligen att skadaglada skall ta sig i röven!

• Adelaide84

Dottern skrattar inte, hon är klokare än så, men hon blir förvirrad när hon ser att andra gör det. Vuxna människor som skrattar åt när saker förstörs eller vänner slår sig.

Tänk om vi skulle skratta åt barnen när de skadar sig?

• Adelaide84
    giftfri skrev 2011-08-05 12:52:55 följande:
    Skratt å humor är en helt underbar å verkningsfull medicin i många fall, inte minst när det är som mest nattsvart..
    Nej, jag håller inte med. Jag fick en fin tröja i födelsedagspresent, tog på mig den och fastnade senare under dagen i en spik som stack ut ur en vägg. Tröjan revs sönder. En vän tyckte det var tokroligt och skratta när jag stod med tårar i ögonen.

Mkt underbar och verkningsfull medicin i den situationen. Verkligen.
  • Adelaide84
    giftfri skrev 2011-08-05 12:58:02 följande:
    Funkar faktiskt utmärkt att skratta på rätt sätt när barn gör illa sig, men det är upp till dig som förälder att visa barnet dom båda sidorna av myntet.. Skratt å humor å samtidigt tröst å trygghet är klart bättre än att skrämma upp ett barn som gjort sig illa å ser sitt blod rinna från ett sår...
    Jag pratar om att skratta åt barn som skadar sig. Och jag föredrar faktiskt att trösta ett barn som gjort sig illa framför att skratta åt det.  Sedan att vissa tröstar ett barn med ett tryggt leende på läpparna och orden: "det var väl inte så farligt" är inte vad jag pratar om. Jag pratar om ren och skär skadeglädje där man skrattar åt någon som själv är helt bedrövad. Där man tycker att det är roligt.
    Naoko skrev 2011-08-05 12:58:38 följande:
    Haha, ts dotter får inte känna vad hon vill! *pekar*
    Huvudet på Spiken Precis så ÄR det! Påkommen!!! ooooopppsss!!!! *handen för munnen*
  • Adelaide84
    Yastyria skrev 2011-08-05 13:10:31 följande:
    Är det det som är skadeglädje? Jag trodde det var typ.. ondska. Skadeglädje för mig är när någon man inte gillar råkar illa ut. Inte fysiskt och inte allvarligt, utan sådär lagom rätt åt dom. Men jag antar att vi har olika uppfattningar.
    Skadeglädje för mig är inte det hjärtliga, kärlekfulla leendet man får när man är lite bambi på Isen. Skadeglädje för mig är att folk är roade av andras olycka.

Det handlar inte om tröst. Det är inte det jag pratar om.

Jag pratar om Glädjen folk känner.

självklart har alla olika uppfattningar.
  • Adelaide84
    lightfish skrev 2011-08-05 13:27:19 följande:
    De senaste 8 månaderna har mitt liv varit värre än vad många ens kan föreställa mig och många av mina vänner har skrattat åt det absurda i situationen; som att jag bröt foten så illa att jag behövde åka ambulans, bli opererad, få en massa metall i foten samt ha gips i 8 veckor strax efter att jag återhämtat mig från graviditeten från helvetet som slutade med kejsarsnitt för att jag inte skulle förblöda ur näsan och blev sövd direkt efter att jag fått säga hej till mitt nyfödda barn för att de opererade näsan.

Så, det är skillnad att skratta i en nattsvart situation och att skratta när någon, som du TS , har sönder sin nya fina tröja.
    Låter helt fruktansvärt! Lycka till och hoppas det är bättre nu.
  • Adelaide84
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 13:31:41 följande:
    Låter helt fruktansvärt! Lycka till och hoppas det är bättre nu.
    ...en del raderades. Ja, jag försöker förtydliga vad som är skadeglädje: För mig. Att man skrattar för att man finner det lustigt. Inte för att trösta.
  • Adelaide84

Oj! Vad kul att det blev en reaktion. Jag pratar fortfarande om den elaka skadegläjden där man fortfarande skrattar åt andras olycka.

Jag pratar fortfarande inte om tröst, lustiga situationer osv. Om någon ex gör som ovandtående: Halkar i snön och skrattar högst av allihop så självklart så drar man på smilbanden.

Men jag pratar inte om det: Jag pratar fortfarande om Skadeglädjen där man gläds åt andras olycka. Där det inte är roligt för personen som är utsatt.

DragonWoman skrev 2011-08-05 14:04:01 följande:
    Den enda sanna glädjen är skadeglädjen sägs det ju

Allt beror ju på hur man tolkar det med. Trillar ts och slår sig och man skrattar elakt och hjälper inte ts upp, då är det banne mig skadeglädje.

Trillar ts och man skrattar hjärtligt åt situationen som uppkom på grund av vurpan medan man ger en hjälpande hand så är det mer skadeglädje.

Vill man tolka in ett skratt vid plötsliga oförutsedda händelser som negativt så försvinner nog ganska mycket livsglädje till slut. Man kan inte ta allt för allvarligt hela tiden. Och skratt är upplyftande, uppmuntrande, tröstande och uppiggande

Ts, tittar du aldrig på t ex Americas funniest homevideos? Man skrattar ju inte år personerna, utan de dråpliga, knäppa situationer de hamnar i. Och de bjuder ju på sig själva, när de delar med sig av det.
    Skitbra Inlägg; Visst handlar det om hur man tolkar det. Om jag skall förklara så enkelt som möjligt: SKADEglädjen Pratar jag om.

Men som vissa beskriver det: Det kan vara elakhet och Ondska som jag tyvärr för ofta ser och därmed är det skadeglädje för mig. Men jag tycker även att det är hemskt ofta man ser det...
Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!