Ni medberoende som tillfrisknat, jag behöver eran hjälp nu! (långt)
Anonym skrev 2011-08-07 19:44:34 följande:
Jag tror att man stannar för att man någonstans älskar personen som finns bakom missbruket, och man hoppas... hoppet är ju det sista som lämnar människan, det är så himla svårt att gå vidare när hoppet finns kvar, för då är man länkad till vederbördande. Och så tror jag att det är rädsla, rädsla för ensamheten, rädsla för att missbrukaren ska må mycket bättre utan en, eller mycket sämre, rädsla för vad andra ska tycka och tänka, rädsla för hur man själv skulle må efter en eventuell separation. Tror man vant sig vid att dåligt = normalt. Jag minnst inte hur ett bra liv känns, och är rädd för att jag inte kommer att uppleva det ändå, även fast jag lämnar.Så tror jag också att det är otroligt sårbart att stå på egna ben, när man varit insjunken i en annan människa i så lång tid. Ja det är många saker, många tankar.... Svårt är det iallafall.
Det du, ts, skrev (ovan) slog så hårt! Min sambos mor har nu fått veta hur allvarligt det är med hennes son och det har varit skönt och ha ngn att prata med, men fastän hon nu vet så väljer hon att inte göra något, hon låter mig ta allt. Mina föräldrar vet att han håller på men inte så mkt och jag måste ljuga för dem när de undrar - känns otroligt jobbigt att behöva ljuga för dem för att rädda min sambo när det enda jag vill är att ha ngn att prata med, få lätta mitt hjärta och få ut alla tankar som snurrar i huvudet.
Känns som om jag bara är, jag tar hand om allt från städning, handling och andra vardagliga sysslor, dagis, att se till så att vår ombyggnation av huset blir klar någongång och samtidigt försöka hålla mig själv och mitt företag föytande. Känns som att jag snart drunknar - jag ler och verkar glad utåt men jag orkar inte längre och kanske börjar folk inse hur det är. Men jag vill inte blotta min sambo för jag älskar honom så mkt fortfarande. Men stannar jag kvar i detta förhållande så försvinner jag känns det som och jag vill ge min son ngt mkt bättre än vi har det/jag är just nu.
Men hur ska man göra om man inte har någon ekonomi alls, vart börjar man för att komma bort?
Hoppas det går bra för er här i tråden!