• Rebekka

hur mycket saffran...

är det man använder till lussebullar? 0,5 g eller 1,0 g hur mycket skulle det motsvara i andra mått 1 krm.... 2 krm ?????? Nån som vet för vi tänkte att vi skulle göra lussebullar och vi har köpt saffran i läsvikt när vi var på semster i somras..

• Svar på tråden hur mycket saffran...
  • Emmerdale forever

I de två recept jag har så är det 1 gram som gäller! (dvs två kuvert om man handlar i affären) Detta räcker till ca 30-40 bullar....

• Emmerdale forever

svårt att översätta till krm tyvärr... men lite mer än 2 krm tror jag! svårt att uppskatta...

• Rebekka

Tack så mycket....
    julkram på er

• lata kocken Johanna

tänk på att oftast är saffran som man köper i lösvikt en mycket sämre kvalitet än den som är i handeln

i år är det tydligen enligt testerna bara klass 1 i de vanligare sorterna

men det finns många klasser sämre

• lata kocken Johanna

och joo sen brukar det vara ½g per kilo deg
    det betyder alltså att det är ½ g till ngt mindre än 4 dl vätska

• Peki

Jag brukar ta två påsar, dvs 1 g, till 5 dl degspad. Fast det är klart, det blir helt klart gudare med en påse till i men det kan kännas lite väl lyxigt och dyrt

mindre än 1 g skulle jag inte ta eftersom det blir rätt svag saffranssmak då.

• Peki

Alltså, jag menar att det blir ännu godare med 1,5 g saffran

• lata kocken Johanna

det är inte så säkert
    för mycket saffran kan ge en ganska otäck bismak

• Peki

Det hade jag ingen aning om. fast jag kan tänka mig att de kan ta över smaken...

Jag hade i nästan 1,5 g i bullarna i år och det blev bra. Mer än så kommer jag nog inte kunna unna mig .

Svar på tråden hur mycket saffran...