mäklararvode?
nån som vet vad mäklare tar i arvode? är det olika eller brukar det vara samma? är det en procentsats eller fast pris? vad ingår - tar de tex foton i lgh eller kan man göra det själv och då få billigare arvode?
nån som vet vad mäklare tar i arvode? är det olika eller brukar det vara samma? är det en procentsats eller fast pris? vad ingår - tar de tex foton i lgh eller kan man göra det själv och då få billigare arvode?
runt 6% har jag för mig att de tar och minst 20 000 kr. Om du säljer en lägenhet för under 300 000 tar de runt 20 000 kr oavsett. Efter 300 000 kr kan du räkna i procent vilket brukar ligga runt 6 %. I arvodet är allt inräknat, bilder, visning, annons, mäklaren tar hand om hela affären och fixar med alla papper, hjälper med deklaration osv.
Swedbank tar minimum 20.000:- vid en lägenhetsförsäljning till lågt pris och är det en till högt tar det procentsats. Länsfastigheter tar 5%.
fasen vad dyrt!!
Japp! De vet att suga ut alla pengar de kan. Men å andra sidan fixar de med bilder, presentation, lägger upp på Hemnet osv.
När vi skullle sälja en bostadsrätt för under 300.000 ville ingen mäklare acceptera ett lägre arvode än 25.000. Mycket pengar med tanke på det låga priset för BR men jag tycker inte att det är dyrt för de har ganska så omfattande omkostnader för annonsering, fotografering osv.
Dessutom får man ju dra av mäklararvodet på vinstskatten.
Går att förhandla ner deras arvode, vid min senaste försäljning fick mäklaren 2%.
Hur argumenterar du då för att lyckas med det?
Arvodet beror helt på var bostaden ligger och hur dyr den är. Vissa mäklare kör med procent, andra med fast provision. Vi sålde en liten villa i Stockholm för några år sedan och betalade 1.75 % i arvode.
Fick 5,3 - 2%...
Vi hade lite olika möjligheter med vår mäklare, allt från procent till olika trappor. Man kunde helt enkelt förhandla lite. Har du något lättsålt och lite dyrare är det lättare att få lägre procent.
Det slutade med att vi själva hade en fast summa upp till en viss gräns. Över den summan fick mäklaren 8% av överskottet. Men det var det värt, honvar superduktig och vi fick mer än vi kunnat drömma om. Vi hade dock en lättsåld lägenhet i en populär stadsdel i Gbg.
Jag håller på att sälja min lägenhet och mäklaren ska få 3,5%, ca 40 000 kr. Jag tycker inte att det är så farligt med tanke på att mäklaren tar all risk och kostnader - de har haft hit en fotograf, fått ritningen i 3D liksom, gjort presentationsmaterial och dessutom lägger han ner en hel del tid på visningar och att kontakta intresserade osv. Allt detta utan en garanti att det faktiskt kommer att bli sålt och att han kommer att få några pengar.....
Jag betalade 3,5% (förhandlade ner från 4,5%). Ta hem några olika och be dem presentera sig och vad de kan erbjuda, då kan du jämföra. Jag tackade nej till en som erbjöd ett lägre pris eftersom han inte gjorde ett bra intryck. Försök få med en gratis flyttstädning också, många mäklare har det som lite extragrej.
Vi betalade 1,5 procent. Men det kanske är lägre här i Stockholm. Vi sålde för 3 000 000.