Inlägg från: Amorella |Visa alla inlägg
  • Amorella

    är såå sur på sas!!

    Har nu rest med SAS fem ggr med vår baby och jag blir bara mer och mer irriterad på dem! De senaste gångerna var det rena katastrofen!

    (1) PLATSRESERVERINGEN
    På SAS tillämpar man platsreservering och det verkar enbart vara negativt för småbarnsföräldrar. För det första är det jättesvårt att få sitta tillsammans, vilket man självklart vill göra när man reser med bebis. De senaste två gångerna har jag och sambon inte blivit placerade tillsammans, eftersom det inte har funnits två platser bredvid varandra när vi har checkat in. Vi har helt enkelt checkat in "för sent" enligt SAS, trots att vi varit ute på flygplatsen i god tid (40-60 minuter innan avgång) och kommit med anslutande flygbuss. De flesta resenärer verkar reservera säten på internet i förväg, men det kan man inte göra om man reser med bebis. Istället har vi själva fått byta till oss två platser tillsammans när vi väl varit ombord.
    För det andra får man inte välja själv var man vill sitta i planet. Vi sitter gärna längst fram eller längst bak där det är lite lugnare, men med SAS blir vi alltid placerade långt in i planet - mitt i smeten...
    För det tredje har vi hittills alltid tvingats ha babyn i knäet hela resan, trots att det kan finnas gott om lediga platser ombord. Dessa platser är dock placerade någon annanstans i planet och inte där vi sitter. Vi har t.ex. rest en gång när planet inte ens var halvfullt och ändå tvingats ha babyn i knäet för att vi har placerats på en tre-rad med en annan resenär. Samtidigt satt det en eller två passagerare på alla andra rader... Hos övriga flygbolag (Malmö Aviation och Fly Nordic) är det självklart att eventuella lediga säten går till dem som reser med bebis.

    (2) INCHECKNING OCH OMBORDSTIGNING
    Hos SAS sker incheckningen i två steg: Först ska man hitta en anställd som kan hjälpa till med incheckningen i automaten eftersom man inte kan göra det själv när man reser med bebis. Sedan måste man ställa sig i kö för att droppa bagaget. Hos övriga bolag checkar man in och droppar bagage på ett och samma ställe.
    Hos övriga bolag (i alla fall Malmö Aviation och Fly Nordic) erbjuds resenärer med bebis att stiga ombord på planet först av alla, så att man ska slippa köa och trängas i gaten och i mittgången på planet. Man kan i lugn och ro välja var i planet man vill sitta och sedan ge babyn mat och pyssla om den i väntan på take off. Hos SAS tillämpas inte denna princip, utan man får trängas med alla andra vilket i alla fall vår baby blir stressad av. Plus att det är ganska jobbigt att stå och hålla en sprattlig och kanske arg baby i en lång kö...

    (3) FÖRSTÖRD BARNVAGN
    Efter sista flygningen var ena hjulet på vår barnvagn totalförstört. Jag gick genast till infon för att göra en reklamation. En vänlig kvinna hjälpte mig snabbt med det och jag var nöjd så långt. Då stövlar det ut en SAS-snubbe som påstår sig vara "expert" på reklamation av barnvagnar. Han tittar på vagnen och tycker att jag överreagerar: Hjulet är visserligen trasigt och pekar allt annat än framåt "men det sitter ju ändå fast!". Sedan börjar förolämpningarna hagla över mig: Han tycker att vår vagn ser plastig ut och anser den vara av dålig kvalitet. Han spekulerar kring att vi med all sannolikhet betalat ett rejält överpris. Han ifrågasätter modellen - han har aldrig sett den förut eller hört talas om märket (Teutonia...) så det kan inte vara särskilt bra. Och så vidare och så vidare. Eftersom vi är väldigt nöjda med vår vagn, tog jag illa upp. Inte förväntar man sig att bli förolämpad när man fått något förstört?! Varför inte vara lite ödmjuk?!
    Till SAS försvar ska dock sägas att de bjöd oss på taxi hem och att vi fick hjulet fixat på Baby-Proffsen vilket SAS betalade. Men det var då inte den himla gubbens förtjänst!

    (4) SÄKERHETSGENOMGÅNG
    SAS har ingen säkerhetsgenomgång för hur man reser med spädbarn. Vi hade flugit med SAS tre ggr innan en flygvärdinna på Fly Nordic berättade att babyn ska sitta FRAMÅT i knäet under start och landning. Det hade vår baby inte gjort under tidigare flygningar, eftersom vi inte visste om det... Dessutom - bara en gång av fem har flygvärdinnan på SAS visat hur flytvästen man får till babyn fungerar, trots att dessa ser olika ut i olika plan.

    Vi försöker undvika SAS så gott det går, men på lördagar är det bara SAS som flyger mellan Umeå och Stockholm så då har vi tyvärr inget val... Är det någon annan som har liknande erfarenheter av SAS eller är det bara vi som har haft "otur"?!

  • Svar på tråden är såå sur på sas!!
  • Amorella

    Men hos Malmö Aviation och Fly Nordic får man ju välja var man vill sitta själv? Gäller inte det med syrgasmaskerna hos dem i så fall? Och när vi inte har blivit placerade bredvid varandra hos SAS har vi ju själva fått byta platser med andra inne i planet (enligt råd från personalen i gaten) och det har ju gått bra, så jag tror inte det med syrgasmaskerna riktigt stämmer. Eller så har kabinpersonalen inte brytt sig... Jag tycker ändå hela systemet på platsreserveringar på inrikesflighterna suger. Vem är det egentligen som vill ha det? För vem är det bra?! Om man nu tvunget ska ha det - varför inte reservera de främsta och de bakersta raderna för barnfamiljer som kan checka in först på flygplatsen? Eller i alla fall göra det möjligt för barnfamiljer att RINGA i förväg och reservera platser ihop, eftersom det inte går att göra på nätet.

  • Amorella

    Det där med ungdomsbiljett låter skumt! För det får bara vara ett visst antal bebisar per flight (begränsat antal bälten och västar för bebisar) så risken är att "bebiskvoten" är full när du kommer ut till flygplatsen. Jag skulle ringt SAS igen och kollat för säkerhets skull! Jag vet oxå att man inte får ha bebis eller barn överhuvudtaget med sig när man reser på studentbiljett, men det kanske är annorlunda med ungdomsbiljett?

    Bilbarnstolen måste ju checkas in. Den stoppar man väl i samma sorts påse som barnvagen och det går väl som specialbagage. Men på små flygplatser är det väl ingen skillnad. På Arlanda däremot måste det ju lämnas in på ett särskilt ställe.

    Det kommer säkert gå jättebra att flyga! När vår baby var så liten brukade hon sova hela tiden. Det är nu när hon är större som hon blir arg av att sitta i knäet så länge. Det är ju så trångt för henne. Ta med en mysig filt in i kabinen och var beredd med nappen om din baby använder det. Och få inte panik om hon gallskriker hela resan. Övriga passagerare bryr sig inte och det är ett bra sätt för babyn att tryckutjämna om det gör ont i öronen.

    För övrigt mailade jag mina synpunkter ovan till SAS och fick ett svar typ "Goddag yxskaft".
    - Platsreservering har man för att "frekventa resenärer" vill ha det; absolut ingen förståelse för att barnfamiljer vill eller behöver sitta tillsammans
    - Att familjer som reser med bebis inte får ett extra ledigt säte till bebisen om det finns en massa säten lediga, beror på "säkerhetsskäl" (???)
    - Varför barnfamiljer inte får gå på först visste hon inte

  • Amorella

    Jo, men jag har ju skrivit till SAS - ungefär det jag skrev ovan i min TS. Och jag fick följande svar:

    "Tack för din mail med synpunkter på dina resor med SAS.
    Jag vill börja med att beklaga det bemötande du upplevt att du fått från mina kollegor. Det är mycket viktigt med ett bra bemötande och du ska inte som resenär på SAS behöva känna att du blir förolämpad.
    SAS erbjuder, sedan några år tillbaka möjlighet för vissa passagerare att resevera en plats ombord. Det är något många av våra frekventa kunder efterfrågar. Man kan också checka in sig via vår hemsida 22 timmar innan avresa - då väljer man en sittplats. Jag tror att det var det ni gjorde när det sedan blev en ändring av flygplanstyp som gjorde att ni ändå inte fick sitta bredvid varandra.
    Barn under 2år erhåller igen egen sittplats, detta har med säkerheten ombord att göra och är något vi inte gör avsteg ifrån.
    Varför vi inte erbjuder barnfamiljer att gå ombord först vet jag faktiskt inte men jag lovar dig att föra ditt förslag vidare till de kollegor som arbetar med detta.
    Jag hoppas att detta ger svar på dina frågor. Jag hoppas att vi fortsatt får se dig och din familj ombord på SAS."

    D.v.s. inte minsta förståelse för att barnfamiljer vill/behöver sitta tillsammans och inte heller någon förståelse för de olägenheter platsreserveringen innebär när man reser med spädbarn eftersom man då inte kan förboka plats. Ingenting om den krångliga incheckningen och ingenting om hur orimligt det är att man tvingas sitta och ha sin baby i knäet hela resan när planet inte ens är halvfullt. Svaret var verkligen "goddag yxskaft" - jag undrar om hon överhuvudtaget läste det jag skrev...

  • Amorella

    Vi brukar ha med bärselen ibland. Har dock svårt att se hur den skulle kunna hjälpa mot problemen jag listade ovan...

  • Amorella

    Fast sprattlig och varm och otålig eller t.o.m. arg blir hon även i bärselen när man ska stå och köa så länge bland så mycket folk. Det var DET som var problemet - inte främst att jag blir trött i armarna! Vi är ju två som kan turas om att hålla henne. Om hon har blivit sur redan innan vi har kommit ombord på planet så blir det sällan en särskilt behaglig resa...

  • Amorella

    Nä, vi har säkert haft extrem otur. Men samtidigt - vi har flugit 5 gånger med SAS och alla gångerna har det varit problem. Har oxå hört andra föräldrar som har haft problem med just dem fråm Umeå. Och vi har flugit lika många gånger med Fly Nordic och Malmö Aviation och då har allt gått jättebra och personalen har varit trevlig, hjälpsam och kompetent.

    Jag tycker t.ex. en sådan enkel sak som att man får gå på först hos Malmö Aviation och Fly Nordic: Man slipper trängas och man kan i lugn och ro ge babyn mat innan planet lyfter. Babyn är då mätt och lugn. Med SAS kommer man på sist om man inte armbågar sig fram och hinner inte mata babyn innan start vilket är knepigt att göra sedan när babyn ska sitta fastspänd framåt (i alla fall om man vill amma... ).

    Fick ni en korrekt säkerhetsgenomgång hur babyn ska sitta och hur flytvästen funkar? Jag har ALDRIG fått det med SAS! Är det otur eller struntar de i det?

  • Amorella

    Det är skumt det där med internet. Det står på SAS hemsida att det inte går att checka in på internet om man flyger med bebis och de säger oxå själva att det inte går. Ändå verkar flera kunna göra det?! Innebär det då att man riskerar att hamna på en plats utan syrgasmask åt babyn vilket någon i tråden hävdade?! Hoppas inte det!

    Sedan det där med att vara ute i god tid... På Arlanda är det ju inget problem, men Umeå är ju en liten håla. Flygbussen går bara i anslutning till respektive plan och är på flygplatsen ca 40 minuter innan avgång. Visst kan man betala 250 kr och ta taxi ut, men man kan inte checka in i automat när man flyger med baby utan det måste göras manuellt och det tror jag inte de gör så långt innan avgång - jag tror helt enkelt inte disken är bemannad då.

    Nu blir det i alla fall Fly Nordic när vi ska ner till Sth nästa helg. Jag tycker de är hemskt bra i incheckningen och i luften, men om det strular så är de tyvärr rätt värdelösa (t.ex. förstört eller försenat bagage).

  • Amorella

    Ja, nu har ju fokus kommit att hamna mycket om just boardingen...

    Jag skulle tycka det kändes DUMT att be att få gå på först om inte personalen tar ett sådant initiativ; det skulle kännas som att trängas. Och dessutom är jag inte alls säker på att vi verkligen skulle få gå ombord först! Vi reste bl.a. när SAS precis hade infört obligatorisk incheckning i automat. Det fanns dock inga anslag om det så vi ställde oss i kön som vanligt, tillsammans med flera andra. Vi väntade LÄÄNGE och när det äntligen var vår tur fräste den SAS-anställde att hon inte kunde inte hjälpa oss. Vi BAD att hon skulle ta hänsyn till att vi inte ville köa mer med vår baby som gallskrek och var hungrig, men hon upprepade bara att det kunde hon INTE göra. Hon var direkt otrevlig. Vi fick gå ur kön, leta efter någon som kunde checka in oss och sedan ställa oss sist i kön igen... Sannolikheten att vi sedan frågar samma människa i gaten om vi går gå på först är ... noll!

    Att byta plats är väl enkelt om man sitter på varsin sida av mittgången t.ex., men när den andra har blivit placerad flera rader bort är det inte lika lätt. Någon flygvärdinna som kan hjälpa till brukar man inte se röken av. Visst har vi till slut lyckats byta platser med andra passagerare, men det har inte varit helt lätt eftersom flera vi har frågat reser i par och vill sitta tillsammans.

    Hela incheckningsproceduren är jobbig, med stressad och sur personal som ska hjälpa till eftersom vi inte får checka in i automaten. Något välkomnande leende får man då aldrig, utan det är ett "Ska ni resa med babyn?! Ja, då får jag checka in er här". Och alltid är det något fel - kortet funkar inte, det är jobbigt att vi har olika efternamn, vår baby hittas inte i passagerarlistan o.s.v. Man ber om en tvårad, men får en delad trerad. Man ber att få sitta längst bak, men placeras mitt i planet. Aldrig att personen som gör incheckningen berättar det innan eller t.o.m. förklarar varför - nä, det är alltid en "överraskning" var man hamnar!

    Jag låter ju som världens gnällspik men vi är oftast väldigt nöjda resenärer i övrigt. Och vi är också väldigt vana att resa med vår bebis (flugit 10 ggr, färja 20 ggr, tåg och buss en massa ggr). Självklart går alla de "problem" jag har listat upp att lösa på olika sätt: Vara på flygplatsen 3 timmar innan avgång, ha bärsele, be själv att få gå på planet först (fast det är ju ingen vits om man ändå ska byta platser), springa runt på planet och försöka byta till sig platser bredvid varandra, be flygvärdinnan om en säkerhetsgenomgång o.s.v. Men för oss är den enklaste lösningen att helt enkelt undvika SAS i fortsättningen.

    Kul i alla fall att andra är nöjda! Och det menar jag. Kanske helt enkelt SAS inte passar oss?

  • Amorella

    Loren:
    Det går säkert jättebra! Det är nog bara vi som inte drar jämt med SAS!
    Vi är ju väldigt förtjusta i Fly Nordic, som några av våra bekanta har väldigt dåliga erfarenheter av. Flera har råkat ut för extremt försenat bagage bl.a. som man själv får åka ut till flygplatsen och hämta. (T.ex. min svåger kom med Fly Nordics sista plan till Umeå före julafton och då hade de lämnat typ hälften av alla passagerares bagage på Arlanda. Det kom inte fram förrän sent på annandagen. Kul med allas julklappar...)

  • Amorella

    Jo, vi lyckades faktiskt checka in via nätet sist, men det hade tydligen blivit något fel enligt SAS för det ska man inte kunna göra om man reser med bebis?! Det står oxå på deras hemsida. Tidigare i tråden skrev någon att det beror på att man då riskerar att hmna på en plats utan extra syrgasmask för babyn. Dessutom - när vi väl kom till Arlanda den gången hade det skett ett byte av flygplansmodell så platsreserveringen hade gjorts om och vi hade placerats sex (6!!) rader från varandra...

  • Amorella

    väntar och längtar:
    Vi frågade om just det! Och vi fick höra att det kan man ABSOLUT inte göra - det enda sättet var att checka in via nätet högst 22 timmar innan avgång och det kunde man inte göra med bebis sa de (fast vi lyckades ändå men det straffade ju sig!)

  • Amorella

    väntar och längtar:
    De kan ju ha sagt fel till oss... Alla anställda verkar inte ha full koll på hur incheckningssystemet funkar.

    Lilja84:
    Jag är oxå väldigt nöjd med hur SAS hanterade reklamationen av vår trasiga barnvagn. Snabbt och smidigt gick det. Råkar man ut för samma sak hos Fly Nordic så får man själv lägga ut pengarna för lagningen och sedan begära att få dem från Fly Nordic. Och som någon skrev så är det ju samma anställda som lastar planen, oavsett vilket bolag man flyger med, så det var ju inte just SAS fel. Det jag blev förbannad på var den där jäkla gubben som stod och snackade skit om vår vagn. Och det var nog det som triggade mig att KRÄVA att vi skulle få taxi betald eftersom vi missade bussen.

    Nu är vi lite nervösa för nu ska vi flyga med Fly Nordic på söndag. Ta av hjulen? Inte ta av hjulen? Hm...

  • Amorella

    luzorsus:
    Ja och svaret finns någonstans mitt i tråden! De skrev typ att deras "frekventa resenärer" efterfrågade platsreservering, de visste inte varför barnfamiljer inte får gå på först och man ska inte behöva bli förolämpad när man reser med SAS. I princip ingen förståelse alls för de väldigt röriga erfarenheter som vi tyvärr haft med SAS med konstig placering ombord och osmidig incheckning.

Svar på tråden är såå sur på sas!!