• Isbit

Ni som gjort en gastric bypass

Är det verkligen okej att äta mcdonalds, pizza & dricka massor av alkohol efter att man opererat sig?
    Ska man inte ändra kosthållningen?

• Svar på tråden Ni som gjort en gastric bypass
  • PurePink

Jag kan äta ALLT efter operationen. Fast inte jämt och mycket. Man äter (oftast) bättre efter en op för annars dumpar man. Sen kan det vara värt att dumpa om man absolut vill äta den goda kakan..;)

• Isbit

Jag trodde man gjorde en operation för att man är överviktig.
    Är det då inte av intresse att inte äta skräpmat?

• Betty Boop

Jag är opererad sen fem år tillbaka. Jag kan dricka alkohol, men bara i små mängder och väldigt långsamt för jag har blivit grymt lättpåverkad. Jag blir full på ingenting! Jag äter bara skräpmat i nödfall typ 1/4 pizza eller Happy Meal på McD. Det funkar för mig utan att dumpa.

• PurePink
    Isbit skrev 2011-08-06 17:03:51 följande:
    Jag trodde man gjorde en operation för att man är överviktig.
    Är det då inte av intresse att inte äta skräpmat?
    Man kan äta skräpmat utan att vara överviktig. Det handlar ju om mängden och hur ofta man äter det.
  • Betty Boop
    PurePink skrev 2011-08-06 17:40:06 följande:
    Man kan äta skräpmat utan att vara överviktig. Det handlar ju om mängden och hur ofta man äter det.
  • Isbit

Men borde man inte vilja lägga om livsstil menar jag?

• Betty Boop

Ja, man måste absolut lägga om livvsstil efter operationen. Framför allt måste man ändra på mängden mat. Jag kan bara äta halva portioner. Jag kan dock fortfarande äta allt, men i små mängder. Man måste äta lite och ofta. Man måste tänka på mellanmål, ta med sig frukt i handväskan etc.

• Tutilure

Om det handlar om varje dag så är väl operationen att betrakta som misslyckad eftersom en del i allt är att man ska ändra kosthållning/bli mer noggrann med kosten.
    Om det handlar om någon gång ibland så är det självklart ok. Man ska ju inte behöva sluta leva bara för att man är opererad.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Felidae
    Isbit skrev 2011-08-06 19:01:39 följande:
    Men borde man inte vilja lägga om livsstil menar jag?

Om man hade kunnat ändra livsstil av ren vilja hade man inte behövt operera sig. Operationen är för många ett verktyg som gör det oerhört mycket enklare att lägga om livsstilen. Om man fortfarande efter det kirurgiska ingreppet kan äta precis som man gjorde tidigare får nog operationen ses som misslyckad.

• Isbit

Jag undrar eftersom jag vet en person  som säger att man kan äta vad som helst & dricka alkohol hur som helst utan problem och oxå gör det.
    Jag tyckte att det verkar konstigt för man vill väl operera sig för att bli smal o sund & man har testat alla sätt att gå ner i vikt innan.

Då borde man ju verkligen inte äta skräpmat varje dag

• PurePink

Sen är det långt ifrån alla som kan ändra på sin kosthållning efter en op. Det är inte bara som att vända på ett  blad. Man har ju blivit överviktig av ett skäl. Jag tror att tar man inte tag i orsaken till själva övervikten så spelar det ingen roll hur många gånger du ev skulle opa dig. Som sagt,det är ett verktyg. men själva orsaken till övervikten kan vara en annan sak. Och då kan det vara svårt att "bara sluta äta onyttigt" efter open. Men visst,jag äter sundare nu pga att jag annars mår dåligt om jag äter skräp. Jag kan äta pizza,hamburgare och allt annat..men i mindre portioner. Det handlar ju om sunt förnuft. Man ska inte sluta att leva bara för att man har opat sig...tycker jag..;)

Svar på tråden Ni som gjort en gastric bypass