• Mizz Turko

    Bedrägeri genom PayPal?

    Kort version av historien.

    Har en annons ute på Blocket om hallmöbler och blev kontaktad av en engelsman (antar det eftersom han skrev på eng) som är utomlands och skulle ha mina möbler och stå även för transport etc.

    Lät ju för bra för att vara sann och därför tog jag det hela med en nypa salt.

    Han skulle betala genom Paypal och fick mail från Paypal att en s k överföring gjorts av honom inkl transportkostnaderna. Sen framkom det av honom att jag skulle betala transportkostnaderna via Western Union till någon kontor i UK, så mailet jag fick fr Paypal om att "överföring" gjorts ingick info om att de "handhåller" pengarna tills jag har betalat/överfört transportkostnaderna till UK-kontoret och att jag sen mot uppvisande av kvitto till Paypal därefter skulle få mina pengar. 

    Så som jag misstänkte fr början, någon som försöker med skumma affärer, så jag mailade köparen och bad honom att sluta kontakta mig annars så skulle jag gå till Polisen med detta, så inget mer mail från honom.

    Dock idag har jag fått mail från Paypal igen om att de kommer sända FBI etc efter mig....

    Saken är att dessa mail fr Paypal är verkligen identiska, nästan i alla fall, förutom att i slutet av mailet som de flesta företag brukar ha adress, logga etc, så hade inte dessa något. Men mailen kommer fr Paypal (jämförde de med registreringsmailen jag fick från Paypal).

    Har ni råkat ut för detta?                   


    Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Svar på tråden Bedrägeri genom PayPal?
  • HasseBasse

    När ni får ett en mailadress med ett sk kvitto från paypal där det står att en överförning är gjord då ska det stå ert namn och inte er emailadress på det.
    Råkade själv ut för en som ville köpa min mc...men varför skulle någon köpa och frakta och betala en registrering för den i England?
      

  • HasseBasse

    Bedrägeriet bestod i att de ville köpa mc'n för en summa men att de överförde en större summa som skulle täcka frakten. Den överskjutande delen skulle jag föra över till ett western union kontor så att frakten kunde betalas.Därefter skulle jag få tillgång till pengarna.Som då givetvis inte skulle finnas i verkligheten eftersom kvittot på paypaladressen var falskt..Ja hela paypalsidan var en förfalskning.

    Då jag blev skum redan från början så bad jag dem fara och väntar i skrivandes stund på hot om polis och annat  från dem som tydligen är vanligt.

    Ska ni sälja något till någon så släpp ej vara förrän pengarna finns på ert bankkonto. 

  • yasmine01

    Hej!
    Jag blev kontaktad av en "Angela" som var intresserad av att köpa mina möbler som jag lagt upp på blocket, dock befinner hon sig inte i landet och ville ha möblerna till sin son i London.
    Fick ett mail att hon skickat pengarna för möblerna samt en extra betalning för transporten, men för att få pengarna måste jag gå in och betala transportkostnaderna via western union till något kontor i london och när jag visat kvitto att jag skickat pengarna till paypal får jag betalningen.

    Ville bara säga, vilken jävla TUR att den här tråden fanns! var väldigt nära att betala, TACK!

  • Gäst53

    Samma sak hände mig. Jag ringde dock PayPal Sverige och frågade. Dom kände mycket väl till dessa bedrägerier. Hände inte alltför sällan.

    Skall skicka in mail konversationen till deras bedrägeriavdelning.

    Tråkigt att man inte kan lita på folk!

  • Ernani

    Jag blev kontaktad av en kille från Nederländerna nu i dagarna, han skickade pengar via pay PAL och då får jag ett meddelande att jag ska sätta in pengar på ett konto till nån i Ukraina. Det står att det är transport agency. Och att när jag har satt in pengarna så kommer det att ringa en gubbe och hämta det jag säljer till han. Vet ej riktigt vad jah ska göra nu. Dem skickar att jag måste fortsätta med allt

  • Annelie 76
    Ernani skrev 2016-07-19 18:16:47 följande:

    Jag blev kontaktad av en kille från Nederländerna nu i dagarna, han skickade pengar via pay PAL och då får jag ett meddelande att jag ska sätta in pengar på ett konto till nån i Ukraina. Det står att det är transport agency. Och att när jag har satt in pengarna så kommer det att ringa en gubbe och hämta det jag säljer till han. Vet ej riktigt vad jah ska göra nu. Dem skickar att jag måste fortsätta med allt


    Bara att ignorera.
    Du är fri att sälja till vem du vill och kan säga nej till vem som helst. Nästa gång nånting är skumt så säg nej.
  • Vickan I

    Ignorera bara eller svara (ljug) att du polisanmält. Du ska absolut inte föra över några pengar. Du är inte bunden till något alls.

  • Ernani

    Okej tack så mkt iaf, man blir ju helt nojig för sånt me att dem ska göra nåt liksom :/

  • zZzZz
    Ernani skrev 2016-07-19 18:16:47 följande:

    Jag blev kontaktad av en kille från Nederländerna nu i dagarna, han skickade pengar via pay PAL och då får jag ett meddelande att jag ska sätta in pengar på ett konto till nån i Ukraina. Det står att det är transport agency. Och att när jag har satt in pengarna så kommer det att ringa en gubbe och hämta det jag säljer till han. Vet ej riktigt vad jah ska göra nu. Dem skickar att jag måste fortsätta med allt


    Det är en vanlig scam, att pengar är skickade, du ska sen skicka pengar vidare, du är totalt bluffad och har du skickat pengarna vidare så har du förlorat dom helt, sluta svara och sälj det till någon som betalar cash och inte kräver att Du ska betala någon annan bla bla bla...


  • AstridLindgren75

    Ja, eller så laddar du bara ner appen Zaver. Då blir både du och motparten legitimerade med BankID och Zaver överför beloppet till ditt konto om mottagaren godkänner din förfrågan. Använt det själv och fungerar utan problem. Det finns en massa dårar där ute som försöker på alla sätt och vis...man måste vara uppmärksam.

Svar på tråden Bedrägeri genom PayPal?