• Falangist

Lånar du/ni till bilköp?

Det skulle vara intressant att veta om ni inför bilköp väljer att låna eller spara?
    Vad ligger bakom era resonemang?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 21:01
    Intressant att förhållandevis många sparar inför sitt bilköp.
    Har ni lust att kommentera kring hur länge ni sparar innan det kan bli tal om köp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lånar du/ni till bilköp?
  • Cornellia

Beror helt på hur behovet och ekonomin ser ut just då. Hittils har jag bara fått bil, så jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra.

BF 1/9 2011
  • Hertha

Vi lånade. Vi tyckte att barnet behövde åka säkert även de första 3 åren av sitt liv.

• gryning2

Sparar, man kan få en hygglig bil för 50 000 och det klarar vi att få ihop. Vill ha så få lån som möjligt.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Falangist
    gryning2 skrev 2011-08-06 21:26:59 följande:
    Sparar, man kan få en hygglig bil för 50 000 och det klarar vi att få ihop. Vill ha så få lån som möjligt.
    Vi står just inför bilköp och diskuterar precis vad en hygglig bil är för nåt - hur gammal den kan få vara, hur många mil den får ha gått, vad vi bör kunna använda den till etc.
    Hur resonerar ni när ni tänker "hygglig bil"?
  • sportpappa

Mina 2 första bilar har jag lånat till med förmånlig ränta (via föräldrar så det var räntefritt), men de har varit relativt billiga: 35k och 120k. Nya bilen sedan 1 juli är en leasingbil via jobbet: Volvo V60. Riktigt skönt med en ny stor och säker bil nu när vi snart blir föräldrar. Grymt smidigt med leasing och enligt mina uträkningar så blir kostnaden lägre än att köpa en ny bil med egna pengar.

• Vinxen

Sambon har tjänstebil. 2100:- dras från lönen. Åker ny BMW och byter bil 1 gång om året. Känns jävligt överkomligt. Hade vi köpt hade vi tagit den på avbetalning.

• KramKalas

hittills har jag betalat kontant med sparade pengar eller med hjälp av föräldrar.. står nu inför ett bilköp rätt snart då det är hög tid att byt ut min gamla "skrothög". Denna gång blir det banklån eller låna av föräldar då mina besparingar är väldigt små nu efter att ha varit föräldraledig och ensamstående senaste året. Men bara jag börjar jobba till hösten är det dax att börja fundera på nästa bil.

• Liiina89

Första bilen köpte jag kontant för 30.000
    Sålde den sedan för 35.000 för jag behövde pengar till kontatninsats
    Tog då ett billån på 55.000
    Sålde lägenheten, löste billånet =)

• chrissandra
    Falangist skrev 2011-08-06 21:37:17 följande:
    Vi står just inför bilköp och diskuterar precis vad en hygglig bil är för nåt - hur gammal den kan få vara, hur många mil den får ha gått, vad vi bör kunna använda den till etc.
    Hur resonerar ni när ni tänker "hygglig bil"?
    Hygglig bil är för mig en hyfsat ny, säker och rymlig bil.

Max två-tre år gammal och inte över 7000 mil men hade jag inte haft råd med det så hade jag köpt en volvo 850 / V70 för en billig peng, typ denna:

Volvo V70 T
  • krompa

Mina första bilar har jag köpt kontant.
    Men då vi fick barn ville vi ha helt ny bil som var säkrare och då tog vi lån till den.

Svar på tråden Lånar du/ni till bilköp?