• Falangist

Lånar du/ni till bilköp?

Det skulle vara intressant att veta om ni inför bilköp väljer att låna eller spara?
    Vad ligger bakom era resonemang?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 21:01
    Intressant att förhållandevis många sparar inför sitt bilköp.
    Har ni lust att kommentera kring hur länge ni sparar innan det kan bli tal om köp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lånar du/ni till bilköp?
  • morriis

Nej jag tar inte lån för att köpa bil, känns som att bilar kostar tillräckligt utan att behöva dras med kostnader för lån etc varje månad

Hellre en räv i strumpan än en sträv pinne i rumpan
  • Den lilla M

nej skulle aldrig låna för att köpa en bil, tycker inte om lån överhuvudtaget. hus lån har jag men that's it!

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Falangist
    Laurora skrev 2011-08-29 23:35:16 följande:

SÅ en ny säker bil är en dålig investering? Är livet en dålig investering? Säkerhet?

Ja, livet är en mycket dålig investering med tanken på slutresultatet.Skrattande Men det är en rolig investering!
  • Falangist
    PH56 skrev 2011-08-30 07:42:50 följande:
    Jag jobbade som bilsäljare vid en bilfirma i nästan elva år. Jag skulle gissa att närmare 90% av våra kunder köpte på avbetalning.

Gällde det samtliga prisklasser?
    Jag börjar fundera på om det är så här att ju billigare bil man köper, desto mer mån är man om att spara ihop till den. Vore ju inte särdeles underligt om så var fallet.  Och det är ju också betydligt lättare (för de flesta) att jobba ihop till 20 000 än att gneta ihop 250 000.

Du kanske vet?   
  • skorpionen80
    Falangist skrev 2011-08-30 08:36:11 följande:
    Gällde det samtliga prisklasser?
    Jag börjar fundera på om det är så här att ju billigare bil man köper, desto mer mån är man om att spara ihop till den. Vore ju inte särdeles underligt om så var fallet.  Och det är ju också betydligt lättare (för de flesta) att jobba ihop till 20 000 än att gneta ihop 250 000.

Du kanske vet?   
    Gör en till omröstning med olika prisintervaller :)
  • MonkeyLover

Vi har alltid resonerat som så att vi ska spara ihop till våra bilar, men när jag lite oplanerat blev gravid kände vi att det känns bättre att ha en del pengar kvar på sparkontot, utifall det händer något med huset... Så vi lånade faktiskt, då vi kände att vi ville ha en säker bil när bebis kommer! 

• Lillapålandet08

Vi bor på landet och måste har 2 bilar. Det är sjukt dyrt. Vi har haft 2 bilar som vi inte haft några lån på nu ett tag men den ena är 15 år gammal och den andra är snart 13 år gammal. Ingen av oss har varken tid eller lust att meka med bilar och bilar går sönder... hela tiden. Vi har lagt ca 40 000 kr på reparationer de senaste 2.5 åren. Det är vi vansinnigt trötta på.

Vi har nu beställt en helt ny bil med alla garantier och allt. Den är belånad till 90%.

Om jag inte behövde ha bil (alltså tvingande) skulle jag aldrig låna pengar till en bil. Då skulle jag spara och det har jag oxå gjort en gång i tiden.

• Falangist
    Lillapålandet08 skrev 2011-08-30 13:04:07 följande:
    Vi bor på landet och måste har 2 bilar. Det är sjukt dyrt. Vi har haft 2 bilar som vi inte haft några lån på nu ett tag men den ena är 15 år gammal och den andra är snart 13 år gammal. Ingen av oss har varken tid eller lust att meka med bilar och bilar går sönder... hela tiden. Vi har lagt ca 40 000 kr på reparationer de senaste 2.5 åren. Det är vi vansinnigt trötta på.

Vi har nu beställt en helt ny bil med alla garantier och allt. Den är belånad till 90%.

Om jag inte behövde ha bil (alltså tvingande) skulle jag aldrig låna pengar till en bil. Då skulle jag spara och det har jag oxå gjort en gång i tiden.

Vad ungefär kostar det för er att ha två bilar?

Vänner till oss avstod just från ett husköp, då de insåg att de skulle bli tvugna att ha två bilar för att pendla med. (De åker i princip åt varsitt håll om morgnarna.)  Men då vet jag inte hur gamla eller underhållskrävande deras bilar är föstås. 
  • Lillapålandet08
    Falangist skrev 2011-08-30 13:08:23 följande:
    Vad ungefär kostar det för er att ha två bilar?

Vänner till oss avstod just från ett husköp, då de insåg att de skulle bli tvugna att ha två bilar för att pendla med. (De åker i princip åt varsitt håll om morgnarna.)  Men då vet jag inte hur gamla eller underhållskrävande deras bilar är föstås. 
    Jag pendlar 7 mil T o R och min sambo pendlar 6 mil T o R åt varsitt håll. Vi har ca 3800 kr i bränslekostnader/mån. Skatt o besiktning 4800kr/år, försäkringar ca 600/mån, däckslitage ca 4000kr/år.... ja vi åker bil för mer pengar än vi bor för. Men vi tycker det är värt det, det kommer att bli billigare med nya bilen dock.
  • Squeezetoy

Vi måste ha två bilar, vi bor på landet och jobbar åt varsitt håll.

För några år sedan lånade vi för att köpa en bil, vi hade en del själva och lånade 50 eftersom vi ville ha en större och säkrare bil som huvudbil när vi väntade barn.

När vi sedan hade betalat av bilen så fortsatte vi att sätta av samma summa varje månad, plus lite till, på ett sparande. Vi räknar med att om ca 1,5år kunna köpa oss en bil som är runt 3år gammal helt utan att låna pengar.

• korfu08

vår nuvarande bil köpte vi kontant begagnad och om man inte behöver så slipper jag gärna att låna till bil, det är en så dålig affär i alla fall, en bil faller i värde snabbt och bilköp är alltid en förlustaffär, men min man måste ha bil i jobbet. Nu tänkte vi kanske skaffa en ny bil nästa år, då får vi se om vi lägger hälften kontant och hälften lån och byter in den gamla bilen.

• AppelochParon

Jag tog ett tvårslån som jag nu har betalat bort, och bilen har jag nu haft i tre år.

Det som jag vill säga är att jag har lån endast då jag köper bilen och en tid därefter, men för att inte värdesänkningen skulle bli en stor kostnad så äger jag bilen i flera år. Det gick så att den första ägaren betalade ½ av bilen värde under de tre första åren, men jag har hela 15 år tid för den andra halvan av värdet ifall jag inte säljer den tidigare.

• Themis

Vi har haft bilen inbakad i bolånet i många år, ett billån ser jag ingen anledning att ha för den räntan är oftast trist att betala.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • PH56

Angående frågan om kunderna köpte även billigare bilar på avbetalning så var andelen som köpte kontant högre på billiga bilar. Men jag jobbade på ett företag där vi inte hade sålde så många bilar i de allra lägsta prisklasserna.

Sen lade jag märke till en annan lite lustig detalj i sammanhanget. När man satt och snackade med de kunder som köpte kontant så kunde man ana mellan raderna att en hel del av dem hade lånat pengar på annat sätt och sen köpt bilen kontant. T.ex tagit ett lån på sin lågt belånade bostad. På så sätt kunde de få en något lägre ränta och en lång amorteringstid och därmed en låg månadskostnad.

Ju äldre kunderna var ju högre var andelen som köpte sin bil kontant. Och många av dem försökte ha det faktum att de skulle köpa kontant som ett argument för att kunna pruta. När jag sa till dem att det spelade ingen roll för min arbetsgivare om vi fick pengarna av kunden vid leverans av bilen eller från finansbolaget ett par dagar senare blev kunden lite sur.

• Falangist
    Themis skrev 2011-08-30 20:15:34 följande:
    Vi har haft bilen inbakad i bolånet i många år, ett billån ser jag ingen anledning att ha för den räntan är oftast trist att betala.

Ja, har man hur ska man såklart baka in billånet i huslånet. En annan variant är ju medlemslån via facket, till något lägre ränta. Jag tänkte mest i allmänhet på om det är viktigt för folk att slanta upp pengarna s.a.s direkt ur plånboken (och alltså spara en period först) eller om man tycker det är ok att låna till en bil, som ju sedan mest faller i värde.

Har själv ingen bestämd åsikt om hur man absolut "måste" göra men vi har pratat lite kring detta med våra vänner och där hör man både att det är helt mot deras principer att låna till bil och att det är helt "naturligt" att man måste låna till bil. 
  • chrissandra
    PH56 skrev 2011-08-31 08:01:25 följande:
    Angående frågan om kunderna köpte även billigare bilar på avbetalning så var andelen som köpte kontant högre på billiga bilar. Men jag jobbade på ett företag där vi inte hade sålde så många bilar i de allra lägsta prisklasserna.

Sen lade jag märke till en annan lite lustig detalj i sammanhanget. När man satt och snackade med de kunder som köpte kontant så kunde man ana mellan raderna att en hel del av dem hade lånat pengar på annat sätt och sen köpt bilen kontant. T.ex tagit ett lån på sin lågt belånade bostad. På så sätt kunde de få en något lägre ränta och en lång amorteringstid och därmed en låg månadskostnad.

Ju äldre kunderna var ju högre var andelen som köpte sin bil kontant. Och många av dem försökte ha det faktum att de skulle köpa kontant som ett argument för att kunna pruta. När jag sa till dem att det spelade ingen roll för min arbetsgivare om vi fick pengarna av kunden vid leverans av bilen eller från finansbolaget ett par dagar senare blev kunden lite sur.

Så var det ju förr, det blev billigare vid "rent köp" men det är nog borta sen länge.:)
  • AppelochParon
    chrissandra skrev 2011-09-01 00:50:36 följande:
    Så var det ju förr, det blev billigare vid "rent köp" men det är nog borta sen länge.:)
    Jag gissar att ifall man köper bilen kontant kan man få den billigare än om en del av köpesumman är en begagnad bil som behöver säljas för att bli till kontanta pengar. Ifall det går att sälja den gamla bilen på blocket kan man på det sättet spara in pengar. 
  • PH56

Om du köper en bil på en bilfirma så får du den inte billigare för att du betalar kontant. Som jag sa i ett tidigare inlägg, för bilfirman spelar det ingen roll om de får pengarna direkt av köparen vid leverans av bilen än om de får pengarna från finansbolaget ett par dagar senare. I stort sett alla bilföretag har ett finansbolag i bakgrunden nu för tiden.

Och om det går att pruta om man köper en bil hos bilfirman utan att lämna en bytesbil beror på vad det är för bytesbil. Om du har en lättsåld bil och bilföretaget har god likviditet så tar de gärna en bytesbil som de kan tjäna en slant på. Är det däremot en bil som de bedömer som svårsåld så avstår de helst från att få den i byte. Skulle det vara så att bilföretaget för tillfället har dålig likviditet kanske du kan pruta om du köper av dem utan att lämna någon bytesbil.

• AppelochParon

Jo, menade faktiskt inte kontanta pengar (typ lånade från banken) i mitt inlägg som ett alternativ till traditionellt billån. Menade helt enkelt pengar.

Bytesbilen köpes in av bilaffären, så det handlar faktiskt då om två bilaffärer. Säljer du billigt så blir det dyrt för dig... Köper du inget, utan endast säljer så blir det också dyrare än att sälja privat. Men det går snabbare.

Själv råkade jag ut för en bilförsäljare som tyckte att det är ok att värdet på bilen de sålt mig sjunker på två år med 60 %. Nej, jag bytte bilmärke.

• Söndermarken

Det är helt klart olika, senaste bilen vi köpte gjorde jag det kontant. dock nästa bil kommer nog bli 50% kontant och resten lån, då kommer bilen i princip ny. Sedan vet jag redan vilken bil jag skall köpa gången efter det, och den skall jag betala kontant är planen

Lycka
Svar på tråden Lånar du/ni till bilköp?