• Runguska

Täta duschkabin med silikon?

Duschkabinen läcker, alltså där glassidorna går ner. Det finns längs kanterna en fog med något som ser ut som silikon, men det har släppt på sina håll och ser "fult" ut. (Dessutom går det inte helt ut i hörnen utan ser ut att ha "dragit ihop" sig. Jag tvättade rent med klorin så nu ser det bättre ut men det läcker givetvis fortfarande.

Funderade på om det gick at köpa silikon och själv täta där den gamla fogen har släppt? Jag har inte lust att köpa nytt, men det kanske är svårt att täta i efterhand när det redan "läcker" så att säga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-06 22:23
    Alltså med köpa nytt menar jag ny duschkabin. Silikon köper jag givetvis nytt om det behövs!

• Svar på tråden Täta duschkabin med silikon?
  • riboflavin

Borde funka bra, ta bort allt gammalt silikon med rakblad och tvätta noga, tejpa av med maskeringstejp och stryk ut silikonet med aningen en sån där skrapa eller med ett finger doppat i såpvatten.

Låt torka ordentligt och ha bra ventilation, silikon stinker som satan. 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • Runguska
    riboflavin skrev 2011-08-06 22:28:16 följande:
    Borde funka bra, ta bort allt gammalt silikon med rakblad och tvätta noga, tejpa av med maskeringstejp och stryk ut silikonet med aningen en sån där skrapa eller med ett finger doppat i såpvatten.

Låt torka ordentligt och ha bra ventilation, silikon stinker som satan. 
    Tack! Det får bli mitt lilla pyssel då maken börjar jobba igen nu på måndag. Bara jag och lillbäbisen hemma, perfekt att ha något att pilla med en regnig dag och skulle det ta lite tid så har vi badkar och en extradusch på övervåningen. Jag bjuder hem min mamma så jag har "barnvakt" och hinner tvätta av mig ifall han blir ledsen lillkillen och så har jag som bunus någon vuxen att skvallra med!

Ättika har jag hört ska vara bra att tvätta med. Är det något du rekommenderar? Körde idag med outspädd klorin och höll på att närmast avlida i kabinen då jag stängde in mig med klorinångorna för att bättre nå smutsen. Ibland går verkligen hissen inte ända upp om kvällarna
  • riboflavin
    Runguska skrev 2011-08-06 22:41:54 följande:
    Tack! Det får bli mitt lilla pyssel då maken börjar jobba igen nu på måndag. Bara jag och lillbäbisen hemma, perfekt att ha något att pilla med en regnig dag och skulle det ta lite tid så har vi badkar och en extradusch på övervåningen. Jag bjuder hem min mamma så jag har "barnvakt" och hinner tvätta av mig ifall han blir ledsen lillkillen och så har jag som bunus någon vuxen att skvallra med!

Ättika har jag hört ska vara bra att tvätta med. Är det något du rekommenderar? Körde idag med outspädd klorin och höll på att närmast avlida i kabinen då jag stängde in mig med klorinångorna för att bättre nå smutsen. Ibland går verkligen hissen inte ända upp om kvällarna
    Jag brukar köra på oljefri aceton när jag kladdar med silikon (har massor med terrarier) det gör absolut rent.

Om det går så hade jag nog lyft loss dörrarna för att inte svimma. Silikonångor är värre än klorin.  
  • principessan

Silikonet byts ut vartannat år här!! Bor i hyresrätt!! De gjorde det senast i veckan på morgonen. Fick inte duscha mer den dagen. Du tar bort allt det gamla och stryker på nytt!

• Runguska

Låter bra detta! Ska skriva en lista så jag köper rätt saker sen när det är dags. Dörrarna bör ju gå att få ur tycker jag, det ska nog inte vara något problem. Ventilera ska nog också kunna lösas, det finns ju fönster! Kabinen är i källaren så luktar det lite är det inte hela världen eftersom vi inte måste vara där. Har som sagt var extradusch på övervåningen.

Bra att veta att det ska bytas då och då, det hade jag ingen aning om. Flyttade in förra året och ägarna innan hade nog aldrig bytt - vad det ser ut som, för att vara uppriktig! Bra att lära sig något nytt!

Tackar!

• riboflavin
    Runguska skrev 2011-08-06 23:04:12 följande:
    Låter bra detta! Ska skriva en lista så jag köper rätt saker sen när det är dags. Dörrarna bör ju gå att få ur tycker jag, det ska nog inte vara något problem. Ventilera ska nog också kunna lösas, det finns ju fönster! Kabinen är i källaren så luktar det lite är det inte hela världen eftersom vi inte måste vara där. Har som sagt var extradusch på övervåningen.

Bra att veta att det ska bytas då och då, det hade jag ingen aning om. Flyttade in förra året och ägarna innan hade nog aldrig bytt - vad det ser ut som, för att vara uppriktig! Bra att lära sig något nytt!

Tackar!
    Tänk på att det ska vara badrumssilikon, med antimögelmedel i. Men om man bara förklarar där man handlar så hjälper dem dig med tipps och så att du får rätt grejer.
  • Runguska

Tack, bra att tänka på!

Var ner för att hämta en vittvätt (det var så det började hela denna klorinkarusell) och det luktar badhus nere i källaren. Får hoppas inte vår soctant (går tillfälligt på soc) går förbi i natten och snokar och tror vi bedriver svartbad och därför drar in bidraget!

Nä, skämt å sido. Livet känns väldigt bra just nu trots (tack vare?) krashad ekonomi och att vara huslig och fixa hemma får upp självfötroendet massor. Bättre det än att rulla tummarna mellan amningssessionerna. Bäst att passa på nu för så fort min man fått anställning sa jag anmäla mig till någon distanskurs för att få ihop till min examen (humanioera, bara skit egentligen och lär väl inte leda till jobb, men åter för självförtroendet) och då lär jag ha mindre tid till att fixa här hemma. Hyr huset nu men när ekonomin är stabil ska vi köpa loss det. Vill ju därför fixa så mycket vi bara kan nu så det är i bra skick dels då hyresvärden ser och dels då vi eventuellt kan köpa.

Tyvärr är jag så himla novis då det gäller hemmapulande. Elektronik är jag okej på då jag jobbat som IT-tekniker men trä och sådant är jag sämre på. Tar det i små steg och läser på efter hand. Kul är det i alla fall. Förstår far min som jobbade som snickare ett tag - det verkar som ett givande yrke!

Svar på tråden Täta duschkabin med silikon?