Ni som fött barn med EPIDURAL - hade ni ont när ni födde?
Jag fick vänta 4 timmar med extrema värkar innan jag fick EDA:n , men när dom väl satt dit den så tog det bara 30 sekunder så var värkarna som bortblåsta. Superskönt :)
Det enda man kände var trycket neråt, men det var definitivt överkomligt. Kunde prata och skratta som vanligt, med paus ibland för att andas lite under trycket.
Hade även EDA under utdrivningen , inga problem för min del. Jag kände tydkligt när det var dags att krysta , men hade inte ont. Spände lite mellan benen när huvudet kom ut, men tyckte inte det heller var jobbigt alls!
TS, jag rekomenderar dig att försöka slappna av och tänka positivt när du väl blir gravid.
Det är MYCKET lättare att ta sig igenom en förlossning om man är positivit inställd redan från början. Förebered dig under hela graviditeten på att du ska fixa det och att det kommer vara lätt som en plätt ;)
Det är ingenting som är farligt ju, självklart kan det uppstå komplikationer, men varför oroa sig för det i förhand? Ställ istället in dig på att det inte ska bli några komplikationer!
Kvinnokroppen är gjord för att föda barn, tänk bara hur mycket som sköter sig själv för att det är gjort så bara:
- bebisen vänder sig neråt och fixerar
- vattnet går
- sammandragningar börjar för att hjälpa bebisen ut
- bebisen vrider sig för att ta sig igenom bäckenet lättare, bebisens huvud är formbart för att kunna komma ut
osv osv osv
Varför vara rädd? =) Förlossningen var det häftigaste jag någonsin gått igenom och jag hade ångrat väldigt mycket om jag varit rädd hela vägen och gjort ett kejsarsnitt pga det. Visst gjorde det ont och jag har ingen aning om hur jag hanterat det om jag inte fått bedövningen såklart (men jag vet att jag hade fixat det!), men det var helt klart värt det och jag kommer göra det igen !
Tro mig, det är ingenting att oroa sig över! Tvärtom!