• Pigeon

Smarta knep och husmorstips sökes!

Hej!

Jag har en blogg där jag samlar smarta tips till hemmet, gamla husmorstips och liknande men också moderna tips. Samt sånt som är bra för miljön så minskar man ner på alla kemikalier.

Just nu har jag lite idétorka på tips, så jag undrar om någon kan hjälpa mig! Söker tips på alla områden.
    Om inte annat kan det ju vara roligt att vi i tråden delar med oss av våra smarta tips till varandra.

Jag ska skriva ner ett axplock av de tips jag redan har, så blir det inte dubletter.
    Jag har ännu fler tips på min blogg: smartavardagstips.blogspot.com

- STÄDNING: Ättika! Rengör det mesta, tar bort dålig lukt och dödar bakterier. En annan vän i städningen är vanligt salt. Också bakteriedödande och saker som läggs i blöt i saltvatten över natten blir rena och fina.
    Babyvåtservetter är bra att städa med, tar även bort fläckar på kläder, väggar och möbler!
    Trasor ska kokas/tvättas ofta. Man kan också köra dem ett par minuter i mikron.

- DISK: En sockerbit är bra att rengöra vidbrända grytor med. Termosar och flaskor gör man rent med lite diskmedel, vatten samt okokt ris, bara skaka så är det rent. Eller ta lite potatisskal + vatten, då försvinner även dålig lukt.
    Avkalkning: Fyll det som ska avkalkas med hett vatten +ättika, eller vatten + pressad citron (behövs dock mer citron än ättika eftersom citronsyran är svagare).

- SMÅBARN: Lägg alltid en tidning under barnets matstol så slipper man kladdigt golv. Eller köp en sån plastskiva de har på ikea som man kan ha under kontorsstolar.
    När barnet ska bada och inte kan sitta själv, sätt det i en ikea barnstol (antilop) utan benen. Den stolen är också bra att duscha barnet i.
    Kiss i sängen tar man bort med potatismjöl. Lägg på ett lager och låt sugas in några timmar, sen dammsug. Även lukten går bort.
    Stoppa illaluktande blöjor i hundbajspåsar innan de läggs i sophinken så minskar man på lukten.
    Bästa målarförklädet: En icakasse som man klippt upp i bottnen. Handtagen blir "hängslen".

- HUSKURER: Aloe vera (krukväxt), taklök (trädgårdsväxt) eller groblad (vild växt) hjälper mot klåda, lindriga brännsår och insektsbett. Man kan också smeta på honung, rågmjöl + vatten eller äggvita.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 13:39
    Hoppas ni alla har sett att era tips publicerats i bloggen allt eftersom.

Ibland sprider jag ut tipsen under några dagar om ni skickar många på en gång, och vissa tips (om jag redan hade dem sedan innan) skriver jag inte in igen. Men det mesta ni skickat finns i bloggen nu!

Jag är otroligt tacksam för er hjälp!!
  • Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!
  • Lillis80

Jag har inte läst hela tråden, men mitt bästa tips är att putsa fönsterna med tidningspapper som man knosar ihop. Sen sprayar man ruta med samma rengöringsmedel man vanligtvis använder och torkar torrt med tidningspappret. Fönsterna blir helt perfekta och inte minsta lilla rand, och det går fort och smidigt dessutom :)

• Nyfiken gul
    Sthlm Cicci skrev 2012-08-11 00:17:19 följande:
    Nån som har nå tips på hur man får bort den äckliga doften ur blöjhinken? Kastar bajsblöjor i en hundbajspåse först. Och har vädrat hinken. Men det luktar ändå... :(
    rent allmänt så tycker jag att man inte förvara bajsblöjor i en sophink, man går ut med påsen på en gång.  Så många bajsblöjor har man inte dagligen att det måste bli ett projekt av det. 

Men ett anti-lukt-tips:  ett hushållspapper i botten på hinken med lite ättika på motar bort dålig lukt. Byt pappret varannan dag.

Skura ur hinken regelbundet med skurmedel och hett vatten.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • tilj75
    Nyfiken gul skrev 2012-08-11 09:27:19 följande:
    rent allmänt så tycker jag att man inte förvara bajsblöjor i en sophink, man går ut med påsen på en gång.  Så många bajsblöjor har man inte dagligen att det måste bli ett projekt av det. 

Men ett anti-lukt-tips:  ett hushållspapper i botten på hinken med lite ättika på motar bort dålig lukt. Byt pappret varannan dag.

Skura ur hinken regelbundet med skurmedel och hett vatten.  
    Hihi, var bara tvungen att inflika att jag ett tag hade fyra blöjbarn varav tvillingarna bajsade upp till tio gånger om dagen (var) i början, tror inte jag bytte en blöja med bara kiss under deras tre första månader. Mååånga bajsblöjor blev det. Gick inte ut med dem på en gång =) Men jag håller med, det effektivaste är att gå ut med stinkisen på en gång. Jag har nu slängt alla blöjhinkar för lukten gick inte bort.
    Sorry, det var bara en parentes =)
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • Lioness90

En fråga, hur kan man tvätta ur sin tvätt maskin?

Bor i hyreslägenhet och skulle vilja tvätta ur tvätt maskinen, min mamma sa att man kan använda klorin eller något liknande, men hur mycket ska man använda? 

• Zargenta
    Lioness90 skrev 2012-08-11 10:51:42 följande:
    En fråga, hur kan man tvätta ur sin tvätt maskin?

Bor i hyreslägenhet och skulle vilja tvätta ur tvätt maskinen, min mamma sa att man kan använda klorin eller något liknande, men hur mycket ska man använda? 
    Man får inte använda klorin när man tvättar i allmän tvättstuga då det kan missfärga (bleka) kläderna för nästa person... Använd hellre tricket med ättika som de rekommenderar här i tråden på flera ställen!
    110928 Vår lilla Perryn <3
  • Lioness90
    Zargenta skrev 2012-08-11 12:36:02 följande:
    Man får inte använda klorin när man tvättar i allmän tvättstuga då det kan missfärga (bleka) kläderna för nästa person... Använd hellre tricket med ättika som de rekommenderar här i tråden på flera ställen!
    Är inte en anmäl tvätt stuga, finns tvättmaskin i lägenheten :)
  • Twixie

Tvätta med ättika på varmaste programmet. Ättika dödar alla bakterier också och gör rent. Kör helt tomt program. Ha lite ättika också där man har sköljmedel för att göra rent i de rören också.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Vad är det man kan ha i handfatet/diskhon för att göra rent? Kommer ihåg att det var något man blandade (bikarbonat? Bakpulver? + Salt?). Det brukar bubbla och skumma och fräsa. Glömmer däremot alltid vad det är man ska blanda med...

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Lioness90
    Twixie skrev 2012-08-11 14:14:48 följande:
    Tvätta med ättika på varmaste programmet. Ättika dödar alla bakterier också och gör rent. Kör helt tomt program. Ha lite ättika också där man har sköljmedel för att göra rent i de rören också.
    Tack :) 
Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!