• Pigeon

Smarta knep och husmorstips sökes!

Hej!

Jag har en blogg där jag samlar smarta tips till hemmet, gamla husmorstips och liknande men också moderna tips. Samt sånt som är bra för miljön så minskar man ner på alla kemikalier.

Just nu har jag lite idétorka på tips, så jag undrar om någon kan hjälpa mig! Söker tips på alla områden.
    Om inte annat kan det ju vara roligt att vi i tråden delar med oss av våra smarta tips till varandra.

Jag ska skriva ner ett axplock av de tips jag redan har, så blir det inte dubletter.
    Jag har ännu fler tips på min blogg: smartavardagstips.blogspot.com

- STÄDNING: Ättika! Rengör det mesta, tar bort dålig lukt och dödar bakterier. En annan vän i städningen är vanligt salt. Också bakteriedödande och saker som läggs i blöt i saltvatten över natten blir rena och fina.
    Babyvåtservetter är bra att städa med, tar även bort fläckar på kläder, väggar och möbler!
    Trasor ska kokas/tvättas ofta. Man kan också köra dem ett par minuter i mikron.

- DISK: En sockerbit är bra att rengöra vidbrända grytor med. Termosar och flaskor gör man rent med lite diskmedel, vatten samt okokt ris, bara skaka så är det rent. Eller ta lite potatisskal + vatten, då försvinner även dålig lukt.
    Avkalkning: Fyll det som ska avkalkas med hett vatten +ättika, eller vatten + pressad citron (behövs dock mer citron än ättika eftersom citronsyran är svagare).

- SMÅBARN: Lägg alltid en tidning under barnets matstol så slipper man kladdigt golv. Eller köp en sån plastskiva de har på ikea som man kan ha under kontorsstolar.
    När barnet ska bada och inte kan sitta själv, sätt det i en ikea barnstol (antilop) utan benen. Den stolen är också bra att duscha barnet i.
    Kiss i sängen tar man bort med potatismjöl. Lägg på ett lager och låt sugas in några timmar, sen dammsug. Även lukten går bort.
    Stoppa illaluktande blöjor i hundbajspåsar innan de läggs i sophinken så minskar man på lukten.
    Bästa målarförklädet: En icakasse som man klippt upp i bottnen. Handtagen blir "hängslen".

- HUSKURER: Aloe vera (krukväxt), taklök (trädgårdsväxt) eller groblad (vild växt) hjälper mot klåda, lindriga brännsår och insektsbett. Man kan också smeta på honung, rågmjöl + vatten eller äggvita.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 13:39
    Hoppas ni alla har sett att era tips publicerats i bloggen allt eftersom.

Ibland sprider jag ut tipsen under några dagar om ni skickar många på en gång, och vissa tips (om jag redan hade dem sedan innan) skriver jag inte in igen. Men det mesta ni skickat finns i bloggen nu!

Jag är otroligt tacksam för er hjälp!!
  • Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!
  • Pigeon
    malinstlm skrev 2012-09-14 08:22:15 följande:
    Toppen! tänker följa den här tråden. Mitt bästa har jag lärt mig av min mormor. Häng kläder som luktar rök eller matos på ett varmt element över natten, och vips på morgonen är lukten borta. Och man behöver inte tvätta (sönder) kläderna så ofta.
    Oj vad smart, vi gillar att grilla korv ute med barnen och har ofta detta problem, måste testats. =) Tack!
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • Pigeon
    malino801 skrev 2012-09-14 01:00:55 följande:

Har du verkligen provat det?
    Nej jag har inte provat! Men jag vet att de dör lätt. Jag brukar dock hellre slå dem med en vanlig flugsmälla, man kan slå dem i luften.
  • astrida
    Pigeon skrev 2012-09-14 22:47:34 följande:
    Nej jag har inte provat! Men jag vet att de dör lätt. Jag brukar dock hellre slå dem med en vanlig flugsmälla, man kan slå dem i luften.
    Fast slår man dem i luften bör man nog daska till dem en gång till när de ligger på golvet, min erfarenhet är att de oftas bara blir bedövade när man klipper till i luften;) Men du kanske är starkare än mig och klarar att få dö på dem med ett enda slag;)?
  • FruOMor

Jag behöver hjälp! Jag har precis köpt en nytt strykjärn och lånade det till min syster och får tillbaka det förstört :(( hon har troligen bränt något för det är svart plast under som jag försökt skrapa loss medans järnet är varmt men utan vidare resultat.. Hur får jag bort det? Elr är det bara st kasta det nya dyra strykjärnet?

• Pigeon
    FruOMor skrev 2012-09-27 22:20:08 följande:
    Jag behöver hjälp! Jag har precis köpt en nytt strykjärn och lånade det till min syster och får tillbaka det förstört :(( hon har troligen bränt något för det är svart plast under som jag försökt skrapa loss medans järnet är varmt men utan vidare resultat.. Hur får jag bort det? Elr är det bara st kasta det nya dyra strykjärnet?
    Har du testat gnugga med stålull? Eller en fuktig sockerbit. Obs, medan det är kallt.
  • Pigeon
    astrida skrev 2012-09-27 17:26:17 följande:
    Fast slår man dem i luften bör man nog daska till dem en gång till när de ligger på golvet, min erfarenhet är att de oftas bara blir bedövade när man klipper till i luften;) Men du kanske är starkare än mig och klarar att få dö på dem med ett enda slag;)?
    Jo så brukar jag göra. =)
  • Ms H
    FruOMor skrev 2012-09-27 22:20:08 följande:

Börja med att fråga din syster om vad som har hänt så att du vet vad det är du försöker få bort. bOlika typer av "fläckar" behandlas på olika sätt (fast jag är långt ifrån expert på vad som tar bort vilken typ av "fläck").
  • FruOMor

Hon säger att hon inte bränt något så då har fläcken typ kommit dit av sig själv.. Lite störande men de ser ut som och luktar som bränd plast..

• Ms H

Allt jag lägger i min frys, får snabbt den där tråkiga "fryslukten". En del saker smakar även "frys". Till exempel la jag in en påse polarkakor, tre dagar senare luktade de frys. Frysen är avfrostad och rengjord i våras. Det är inte speciellt mycket is i frysen. Är det ändå det som är problemet?

Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!