Datorspel för tonåringar
Åldersrekommendationen på Call of Duty verkar ligga på typ 15-16 år. Jag skulle kunna tro att din son klarar det, för när det gäller datorspel så får jag ibland känslan av att rekommendationerna har lite marginal liksom.
Jag har prövat Call of Duty. Det är ett relativt realistiskt krigsspel. Det är ju förstås individuellt hur man svarar på våldsam underhållning, om det sen är film, spel eller serietidningar. Han har antagligen prövat spelet hos någon vän, annars skulle han väl inte önska sig specifikt det spelet, ifall han nu haft begränsat intresse förr.
Sen kan det vara bra för yngre tonåringar att ha begränsingar överlag för hur mycket de får spela, så att de inte blir helt förslappade. Däremot kan man ju alltid vara lite flexibel, t ex låta honom spara upp timmar så att han en dag kan sitta verkligen hela dagen ifall han vill.
Eller... vad är din egentliga fråga? Ifall du ska köpa spelet åt honom? Eller?
Själv är jag 21, så det var ganska nyligen då jag själv var tonåring. Dessutom spelar jag mycket själv. Och även om jag inte rekommenderar att köpa våldsamma spel till barn, så vet jag inte riktigt om jag ser en 14-åring som ett barn.
(kom ihåg att nördar inte hamnar i problem lika ofta, sällan är ute och dricker eller slåss.)