• FuckedForLife

När ni nattar era barn:Brukar ni tala om John Blund då?

Jag kommer ihåg då jag var barn och skulle bli nattad, så talade min mamma mycket om John Blund.  Jag fick höra att det var John Blund som gjorde att jag somnade, osv. (Har jag för mig iaf.)
    Jag minns till och med att det fanns sådana dockor på 80 talet. 

Men nu på senare tid så upplever jag en större tystnad om just honom, men så är jag ju inte med bland så många barn och nattningar heller, så jag kan ha fel.  Men min fråga till er är: Brukar ni tala om John Blund för era barn?  Eller talade era föräldrar om honom för er då ni var barn? 

• Svar på tråden När ni nattar era barn:Brukar ni tala om John Blund då?
  • Trasselnöt

Jag är 15 år och min mamma och pappa pratade om det dock inte så länge :P

När jag gick i femman hade vi en samling med hela skolan där det var olika slags uppträdanden och musikläraren gjorde tsm med några fler av lärarna en musikal/teater om honom

Vatten är det bästa som finns....
  • FuckedForLife
    Trasselnöt skrev 2011-08-08 02:09:29 följande:
    Jag är 15 år och min mamma och pappa pratade om det dock inte så länge :P

När jag gick i femman hade vi en samling med hela skolan där det var olika slags uppträdanden och musikläraren gjorde tsm med några fler av lärarna en musikal/teater om honom
    hehe så mysigt det låter med uppträdandet där!:) Hur gick storyn om honom när du var ett litet barn?  Var det det här vanliga, att han kommer med ett paraply och gör så att barnen somnar?
  • kg8

Jag har något minne av att jag hört att han kom med sitt paraply och kastade sömnpulver i ögonen (?) på barn.
    Men jag har aldrig nämnt honom för mina barn, men dom är nog för små än så länge... 

• Trasselnöt
    FuckedForLife skrev 2011-08-08 02:12:25 följande:
    hehe så mysigt det låter med uppträdandet där!:) Hur gick storyn om honom när du var ett litet barn?  Var det det här vanliga, att han kommer med ett paraply och gör så att barnen somnar?
    Nja, Jag kommer inte riktigt ihåg men dom sa inget om ett paraply i alla fall! :)
    Fick höra att när man blundade kom John Blund med "sömnpulver" som han la i ögonen som gjorde att man somnade (Sömnpulvret = Det gula varet man kan ha i ögonen ibland på morgonen).
    Om dom hittade på något mer minns jag dock inte ^^ Jag trodde aldrig riktigt på honom :)
    Bara när jag var riktigt liten. Jag var ett sånt där tråkigt barn som alltid trodde att det fanns en logisk förklaring till allt Jag måste ha varit väldigt smart ändå, Men jag sa aldrig något till mamma eller pappa!

Visste ju redan som (jätte-) liten att jultomten inte existerade eftersom ingen bor på nordpolen, det finns inga renar där, leksaker köper man på affären och på nordpolen fanns inga affärer så dom inte handla mat och därför skulle dom svälta.

Och jag visste att tandfen inte fanns eftersom om hon verkligen var så liten så skulle hon inte orka lyfta tänderna eller lämna guldpengen. Dessutom skulle hon bli alldeles blöt om hon tog upp tanden ur vattnet och då skulle hon droppa på golvet och lämna spår men det gjorde hon aldrig.

John Blund fanns inte för att han la sömnpulvret i ögonen medans jag var vaken och därför skulle jag upptäcka honom men det gjorde jag aldrig

Som sagt, Jag var ett smart, Men oerhört tråkigt barn ;)
    Men klart jag låtsades tro på tomten och tandfen. Man fick ju pengar och presenter :D

• FuckedForLife
    kg8 skrev 2011-08-08 02:25:24 följande:
    Jag har något minne av att jag hört att han kom med sitt paraply och kastade sömnpulver i ögonen (?) på barn.
    Men jag har aldrig nämnt honom för mina barn, men dom är nog för små än så länge... 
    Mm det var något som han kastade. När jag läste om det på wikipedia, för att se vad det stod om honom, så stog det att han hade med sig en spruta med söt mjölk som han sprutade i ögonen på barnen, och att han hade två paraplyer, ett svart för elaka barn och ett färggrant för snälla barn.

Just detta med mjölken och sprutan kände jag inte igen, jag har ett starkare minne från det som du sa där, att John blund använde sig av att kasta sömnpulver.  På Wikipedia står det bland annat såhär:

"Den mellaneuropeiska sömngivartraditionen utgörs av Sandmann en sagofigur som enligt sagan kommer och strör sand i barns ögon, detta för att sömnen skall inträda. Beviset, säger sagan, för att Sandmann har strött sand i ögonen, är de korn av torkade tårar som emellanåt förekommer i ögonen om morgonen. Denna tradition representeras i Tyskland av Sandmann, i Nederländerna av Klaas Vaak, i Frankrike av Marchand de sable och på Brittiska öarna av Sandman. På Färöarna strör Hákun torvmull i ögonen istället för sand."

Och kanske var det så jag fick det berättat också, för jag känner igen lite av detta med de torkade tårarna.  Att det hade med John Blund att göra!:)

Kommer du att nämna honom för dina barn då de blir större? Kanske är svårt att säga nu, men vad är din känsla just nu?
  • FuckedForLife
    Trasselnöt skrev 2011-08-08 02:29:09 följande:
    Nja, Jag kommer inte riktigt ihåg men dom sa inget om ett paraply i alla fall! :)
    Fick höra att när man blundade kom John Blund med "sömnpulver" som han la i ögonen som gjorde att man somnade (Sömnpulvret = Det gula varet man kan ha i ögonen ibland på morgonen).
    Om dom hittade på något mer minns jag dock inte ^^ Jag trodde aldrig riktigt på honom :)
    Bara när jag var riktigt liten. Jag var ett sånt där tråkigt barn som alltid trodde att det fanns en logisk förklaring till allt Jag måste ha varit väldigt smart ändå, Men jag sa aldrig något till mamma eller pappa!

Visste ju redan som (jätte-) liten att jultomten inte existerade eftersom ingen bor på nordpolen, det finns inga renar där, leksaker köper man på affären och på nordpolen fanns inga affärer så dom inte handla mat och därför skulle dom svälta.

Och jag visste att tandfen inte fanns eftersom om hon verkligen var så liten så skulle hon inte orka lyfta tänderna eller lämna guldpengen. Dessutom skulle hon bli alldeles blöt om hon tog upp tanden ur vattnet och då skulle hon droppa på golvet och lämna spår men det gjorde hon aldrig.

John Blund fanns inte för att han la sömnpulvret i ögonen medans jag var vaken och därför skulle jag upptäcka honom men det gjorde jag aldrig

Som sagt, Jag var ett smart, Men oerhört tråkigt barn ;)
    Men klart jag låtsades tro på tomten och tandfen. Man fick ju pengar och presenter :D
    hehe oj, ja då måste du har varit ett väldigt smart och förnuftigt barn!=) Fanns det något som du trodde på som barn?

Själv så trodde jag på allt. Jag trodde på tomten ändå tills mamma tyckte att jag hade blivit för stor, så hon sa som det var, att tomten inte fanns.  Sedan trodde jag på John Blund, och Storstyggen.  En varelse inom folktron, som bär svart hatt och svarta kläder, och han kommer och tar de elaka barnen. Så man måste vara snäll - annars kommer storstyggen! :P

• kg8

Ja det kommer jag säkert, kanske inte sätta mig ner och berätta men det är sådana saker som slinker ur mig.
    Typ: försök nu sova så kommer snart John Blund. Och då lär ju frågan om vem i hela fridens namn John Blund är komma.
    Men som det är just nu så får man passa tungan lite, då min stora tös är inne i en period då hon är rädd för det mesta och allt lätt kan förvandlas till mardrömmar. 

• Trasselnöt
    FuckedForLife skrev 2011-08-08 02:41:21 följande:
    hehe oj, ja då måste du har varit ett väldigt smart och förnuftigt barn!=) Fanns det något som du trodde på som barn?

Själv så trodde jag på allt. Jag trodde på tomten ändå tills mamma tyckte att jag hade blivit för stor, så hon sa som det var, att tomten inte fanns.  Sedan trodde jag på John Blund, och Storstyggen.  En varelse inom folktron, som bär svart hatt och svarta kläder, och han kommer och tar de elaka barnen. Så man måste vara snäll - annars kommer storstyggen! :P

Jag trodde på polacker!

Samt en variant av storstyggen (har aldrig hört talas om den)
    Mamma och pappa körde med att en gammal gubbe kom och hämtade barn om man inte var snäll.
    En kväll knackade gubben på och frågade pappa varför jag skrek och var olydig Gråter Jag vågade inte gå till ytterdörren men förstår nu i efterhand att det var någon annan. Jag gissar på min farmor.

Jag var också rädd för att vara vaken efter 12.
    Dom körde med att somnade man inte före klockan tolv kunde "spöken" komma och ta en. Ganska taskigt att säga så till ett litet barn eftersom de gånger jag inte kunde somna före tolv låg jag livrädd under täcket och såg skuggor i rummet och utanför dörren. :-O
  • Kazeer

Mina föräldrar pratade inte om John Blund, när jag skulle gå och lägga mig som liten. Jag minns däremot att jag vid några tillfällen såg John Blund och Lennart Swahn på TV.

Jag har aldrig nämnt John Blund för mina barn, när jag nattar dem.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Themis

Nej och nej.

Däremot har jag förklarat att kroppen växer och lagar skador medan man sover, och att det därför är viktigt att sova lagom mycket och vara snäll mot sin kropp.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
Svar på tråden När ni nattar era barn:Brukar ni tala om John Blund då?