• eeeee

Hemmaträning - ryggövningar?

Hej. Är det någon som har tips på några bra ryggövningar? Jag har precis börjat med onehundredpushups-programmet och känner att jag vill komplettera med ryggövningar då min rygg är i uruselt skick - skulle inte ens kunna bli gravid utan att den inte skulle falla sönder och samman. Så då undrar jag om det finns någon insatt som kan bidra med något tips :)

• Svar på tråden Hemmaträning - ryggövningar?
  • Catten
    eeeee skrev 2011-08-08 09:45:42 följande:

Hej. Är det någon som har tips på några bra ryggövningar? Jag har precis börjat med onehundredpushups-programmet och känner att jag vill komplettera med ryggövningar då min rygg är i uruselt skick - skulle inte ens kunna bli gravid utan att den inte skulle falla sönder och samman. Så då undrar jag om det finns någon insatt som kan bidra med något tips :)

Min systers personliga tränare sa att hon ska ligga i planka (kallas det för va?) varje dag ca 1 min.
    Här hittade jag ett klipp på youtube.

• Carisma95
    Plankan är jättebra! Men den tränar ju hela "coren", dvs både rygg och mage.
    Den här "diagonalen" är grym tycker jag! Men även "vanliga" rygg-ups. Se båda nedan.

http://gymglambloggen.gymglam.se/images1/fejan_rygg_.jpghttp://gardina.files.wordpress.com/2009/11/rygglyft.jpg
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Nemi76

Är det några övningar som man direkt ska undvika om man är gravid?

• Johan75

Om du vill kompletera just armhävningar tycker jag att du behöver träna övre delen av ryggen (skulderbladen) och baksidan av axlarna eftersom bröstövningar (armhävningar) annars kan ha en tendens till att skjuta/dra dina axlar frammåt - speciellt om du har dålig rygg i övrigt.

Problemet är att det är svårt att träna detta utan redskap. Det du behöver göra är att dra någonting mot dig eller dra dig själv mot någonting. Ett ganska billigt redskap för detta är träningsgummiband. Att hänga i en stång och dra dig själv upp är också billigt och bra men ganska tungt.

Behold, i come as a thief.
  • eeeee
    Johan75 skrev 2011-08-08 20:26:19 följande:
    Om du vill kompletera just armhävningar tycker jag att du behöver träna övre delen av ryggen (skulderbladen) och baksidan av axlarna eftersom bröstövningar (armhävningar) annars kan ha en tendens till att skjuta/dra dina axlar frammåt - speciellt om du har dålig rygg i övrigt.

Problemet är att det är svårt att träna detta utan redskap. Det du behöver göra är att dra någonting mot dig eller dra dig själv mot någonting. Ett ganska billigt redskap för detta är träningsgummiband. Att hänga i en stång och dra dig själv upp är också billigt och bra men ganska tungt.
    ahaa, sicken tur att jag ska ut å handla idag då! vart kan man hitta det billigt tror du?
  • Johan75
    eeeee skrev 2011-08-09 06:55:41 följande:
    ahaa, sicken tur att jag ska ut å handla idag då! vart kan man hitta det billigt tror du?
    Billigt och billigt - på Gymgrossisten kostar de 169 kronor. Ibland har de liknande på Stadium och Intersport.
  • eeeee
    Johan75 skrev 2011-08-09 07:11:54 följande:
    Billigt och billigt - på Gymgrossisten kostar de 169 kronor. Ibland har de liknande på Stadium och Intersport.
    se där, se där. tackåtack! vilken bör man ta då? den lätta?
  • Johan75
    eeeee skrev 2011-08-09 21:49:24 följande:
    se där, se där. tackåtack! vilken bör man ta då? den lätta?
    Man är ju olika stark på olika övningar. Just drag brukar man vara ganska stark i men det bästa är väl att prova lite olika för att hitta den som passar dig.
Svar på tråden Hemmaträning - ryggövningar?