• Anonym (tjej20år)

Mens 5 dagar för tidigt?!

Hej! Min mens har alltid varit regelbunden, så när på någon dag hit eller dit ett fåtal ggr. Nu plötsligt igår när jag gick på toa hade jag fått en stor vattnig men ljus brun/röd/rosa fläck i trosorna. Tog på mig nya trosor och binda, därefter kom inte så mycket mer. Igår kväll kände jag mensvärk, jättestark, hade svårt att somna. I morse var bindan helt full men massa klarrött blod.

Kan mensen plötsligt göra så här ?

Flera ovanliga saker har skett med min kropp denna månad. Bl.a. har jag fått synliga blodådror på ena bröstvårtan, jag har haft ont på vänstersida i magen, som stick speciellt när jag har suttit eller legat ned, jag har haft ont i brösten typ på sidorna och brösten känns som de har växt en bh-storlek så jag har använt sporttop sedan en vecka tillbaka, då brösten typ ramlar över kanten på mina bh:ar...

Tacksam för alla tips och all information!

• Svar på tråden Mens 5 dagar för tidigt?!
  • Anonym (tjej20år)
    Anonym skrev 2011-08-08 10:07:31 följande:
    Gravid?
    Det blöder fortfarande! Så har svårt att tro på graviditet, har försökt över ett år och det har aldrig hänt någonting. Har fortfarande mensvärk också. Vet ni någon som haft liknande och varit gravid eller? Vet varken ut eller in, kan det vara missfall eller bara rubbning i cykeln?

Ska tillägga att jag har varit torr i underlivet den senaste månaden, till och från har blivit lite som en ond cirkel, när det väl gått över och man vågar sig på lite mys så skaver det lite och börjar om igen. Vet inte om det kan bero på rubbning eller så ? Har även haft mensvärk på mornarna den senaste veckan.
  • Anonym (tjej20år)

Någon annan?

• Anonym (tjej20år)

Jag blöder fortfarande fast inte alls lika rikligt. Blodet är mycket mer brunaktigt, mot vad min vanliga mens brukar vara. Mina bröst känns mycket större än vanligt! Är det värt att göra ett test trots att jag blöder ? Jag har även fått små knottror runt bröstvårtorna. Brösten gör också fortfarande ont på sidorna, typ in mot revbenen, känns som träningsvärk nästan. Jag har också menvärk hela tiden, jag brukar bara ha mensvärk första dagen på mensen, nu har jag haft det i över en veckas tid, och jag började blöda i söndags på eftermiddagen.

Som sagt, är det vanligt med att mensen kommer ca 5 dagar för tidigt utan att det är något fel? Har alltid haft regelbunden som sagt.

• Anonym (vet inte men...)

Det lättaste är ju att testa, så får du veta. Man kan ju blöda rätt friskt i början av graviditet.

• Anonym (tjej20år)

Jag känner mig så sjukt säker på att det kommer bli negativt. Någon som hört om något liknande? Tidig mens? Vad det kan bero på.

• Anonym (tjej20år)

Jag gjorde ett äl-test nu (enda typen av test jag har hemma) och det visar svagt positivt. Jag har fått svagare utslag än så här på äl test, men stecket är inte lika stark som teststrecket. Hur ska jag tolka detta ? Kan jag ha äl nu när jag blöder? Nu är det ca 2-3 dagar till egentliga bim, men jag började blöda i söndags.

Hur fungerar äl-testen, är det bara positivt om det är ett stark positivt eller ? Känns konstigt om jag skulle ha äl nu!

• Anonym (tjej20år)
    Anonym (tjej20år) skrev 2011-08-09 12:54:47 följande:
    Jag gjorde ett äl-test nu (enda typen av test jag har hemma) och det visar svagt positivt. Jag har fått svagare utslag än så här på äl test, men stecket är inte lika stark som teststrecket. Hur ska jag tolka detta ? Kan jag ha äl nu när jag blöder? Nu är det ca 2-3 dagar till egentliga bim, men jag började blöda i söndags.

Hur fungerar äl-testen, är det bara positivt om det är ett stark positivt eller ? Känns konstigt om jag skulle ha äl nu!
    Alltså, för att förtydliga: Är det ett positivt test när strecken är lika starka eller är det positivt bara man ser ett streck. För det syns utan tvekan ett andra streck. Känns bara så konstigt om jag har äl nu :S
  • Triple Trouble

Två lika starka streck, eller så ska sträcket vara starkare än kontrollsträcket. Svagare är neg.

• Anonym (tjej20år)
    Triple Trouble skrev 2011-08-09 13:03:19 följande:
    Två lika starka streck, eller så ska sträcket vara starkare än kontrollsträcket. Svagare är neg.
    Okej! Så det kan visa två streck när som helst i månaden egentligen då ? För jag brukar ha svagt när jag testar för äl, sen blir det starkare och starkare. När jag har testat lite för tidigt så har testen alltid varit helt blanka. Så jag har alltid antagit att testet visar något när det finns ökat hormon i kroppen.

Min kropp är bara så konstig just nu..

Tack för ditt svar!
  • Jennie med ie
    Anonym (tjej20år) skrev 2011-08-09 13:08:25 följande:
    Okej! Så det kan visa två streck när som helst i månaden egentligen då ? För jag brukar ha svagt när jag testar för äl, sen blir det starkare och starkare. När jag har testat lite för tidigt så har testen alltid varit helt blanka. Så jag har alltid antagit att testet visar något när det finns ökat hormon i kroppen.

Min kropp är bara så konstig just nu..

Tack för ditt svar!
    LH-hormonet finns alltid i kroppen, men inte alltid i sådan mängd att det ger utslag på testet och ger ett streck. Sen är testet positivt när LH-hormonet kraftigt stegrar sgtrax före ÄL, men det finns som sagt där även annars.
Svar på tråden Mens 5 dagar för tidigt?!