Snälla hjälp!!!
hej
Rent kunskapsmässigt och med andra omkring dig tror jag säkert att du klarar av att ta hand om hästen. Du verkar ödmjuk och intresserad och klok nog att fråga om du känner dig osäker på något. Det du bör fundera på är kostnaderna. Jag har haft häst i 24 år och även kostnaderna för det som hör hästarna till ökar, precis som allt annat. Mina två hästar kostar mig sammanlagt ca 2500 kronor i månaden om jag slår ut alla kostnader på ett år (med liten buffert för veterinär per månad). Sen skiljer sig foder och hovslagarkostnader åt beroende på var man bor och vilka kontakter man har. Kallhyran för bägge mina kostar 850 kr /mån och en ensilagebal kostar 300 kronor /bal och det går ca 2 stycken per månad på mina två fullstora hästar (ca 14 per år), till det så köper jag in ett visst lager med torr höbalar för de månader när man inte kan ha ensilage för värmens skull. Handlar hö för ca 2500-3000 kronor per år. Nu bor jag i Jämtland och vi har ofta kallt vilket är ett gynsamt klimat för ensilage/hösilage över perioden oktober-maj. Sen är det alltså bete och torr-hö som gäller. Jag handlar övrigt foder (havre eller kraftpellets eller dylikt) för ca 200 kronor månad. Min hovslagare tar 500 och jag håller med skor. Nu betalar jag bara för den ena hästen eftersom den andra jag har är just hovslagarens häst =) Hovslagaren är inte på papperet utbildad hovslagare men mycket bättre än alla skolutbildade jag haft och billgare. Det beror liksom på vad man hittar för möjligheter till billigt och bra foder, stall och var man bor och vilka kontakter du har osv. Sen ska man nog räkna en slant som buffert för ev veterinärkostnader och liknande varje månad. Sen kan man ju spara in på spån och hö under sommarmånaderna om man har tillgång till bete och så. Jag har aldrig försäkrat eller vaccinerat mina hästar. Det kan tyckas vågat, men under de år jag haft häst har det fungerat och jag har inte behövt ångra mig, jag har inte tävlat dem eller så så jag har inte behövt för den sakens skull heller.
Den korkade kommentaren om att travare skulle vara sämre rid/sällskapshästar som du fick i ditt första inlägg/svar tycker jag att du ska strunta i. Du verkar ju ha träffat hästen och fattat tycke för den. Det finns många hästar med travstam/traverfarenheter som fungerar alldeles utmärkt som ridhästar och som mycket väl går att utbilda vidare i någon genre som man vill pröva.
Håller det bara ekonomiskt så kör!
Lycka till