• imsel

Blöjor endast på dagis?

Så dom tycker att barnen ska gå på pottan när dom vill?!
    Min son går aldrig på pottan om han inte är kiss-eller bajsnödig.
    Det går inte att få honom att gå tex om man ska iväg nånstans.
    Han går på pottan när han behöver.

Det dom kan göra istället för att antingen tvinga eller sätta på blöja är väl att påminna honom ofta ofta om att han kan gå till pottan om han är kissnödig.

Min son är än så länge bara "torr" så länge han är utan blöja/byxor/kalsonger.
    Nu har han börjat att säga till att han vill kissa när han har kalsonger på, men det händer ofta olyckor ändå.
    Så han är inte rikitgt redo att vara utan blöja på dagis.
    Dom skulle försöka rutinpotta innan sommaren (eg ännu tidigare men när vi frågade efter några veckor hur det gått så sa dom bara att dom ju kunde börja rutinpotta..som om inget ens gått fram)
    Nu på sommaren har det inte varit "hans" personal, så dom har nog inte ens försökt.

Jag tycker också att du ska säga till att han inte ska ha blöja alls. Ta hem alla blöjor, ge bort eller nåt.
    Han behöver ju bara vänja sig vid att man kan kissa/bajsa i potta på dagis med.
    Klart att det kan ta nån vecka.

april 09 kom min bebbe
  • imsel
    Emeliela skrev 2011-08-08 15:53:38 följande:
    Hade Samma problem med min son. Hemma var han utan flera veckor både på natten och på dagen. När han kom till dagis så vägrade han toa, ial enligt fröknarna, och det resulterade med att han alltid hämtades i blöja. Men när vi komhem ville han ta av den- Jag sa flera gånger på dagis att pojken var torr tom på natten! Men nej, så fort dom frågade honom och han sa nej om att gå på toa eller potta så satte dom på han en blöja... Blev så less. Slutade med att nu under semestertider så bytte dom dagis till ett sommaröppet. Då gick han med på att vara utan blöja och då såg hans fröknar att han kunde.

Jag frågade honom varför han inte kunde gå på dagis när han gick på toa hemma. Till svar fick jag: Men mamma, jag får inte någon hjälp. Jag blir rädd...

Han är tre år. 

Rynkar på näsan Stackarn
    april 09 kom min bebbe
  • imsel

Min son är nog inte så förvirrad..
    Ibland tror han ju på nåt sätt att han har blöja fast det bara är kalsonger, och med byxor säger han bara till väldigt sällan.
    Men det är mest bajs det handlar om..
    Tror jag kan bero på att han är van att stå och göra sina behov.
    Han sitter inte och kissar, han står Flört
    Och bajsar han i blöjan så står han, så han vill gärna stå och bajsa också, så sätta sig ner och bajsa på pottan har han bara gjort få gånger på egen hand. (Utan att nån påminner eller ens ser)
    Kissar går han alltid själv och gör, om han inte har kalsonger, då säger han till och så hjälper någon honom att ta av dom.

Så jag vet inte riktigt hur länge det kommer ta innan det funkar ute och på dagis.
    För ute har han nog aldrig sagt till..
    Han började ju kissa själv i pottan precis innan sommaren, så vi tänkte ju att han skulle vara dagtorr nu till hösten, för det blir svårt att träna ute på vintern Obestämd

För oss är det att vi inte vet hur vi ska gå vidare..

april 09 kom min bebbe
  • imsel

Sootie: Han är 2år och 4 månader. Men toan vill han inte sitta på (antagligen för att han bara provat ett par gånger, både med och utan sits) Det är nog mest att han hellre vill stå och bajsa än sitta.. Så ofta när han är utan kalsonger så sätter han sig på pottan (sen att hälften kommer då och hälften på golvet medans jag sköljer bort det är en annan femma ) Är kanske bäst att ha kalsonger och byxor så mycket som möjligt, och även när vi är ute på gården iaf. Men om ni är ute, vars får era barn kissa då? Ute eller springer ni in nånstans? (gå in tror jag inte vi skulle hinna om vi inte var precis utanför..)

april 09 kom min bebbe
Svar på tråden Blöjor endast på dagis?