• mazquE

Sanera röklukt / Tapetsera

Jag och sambon har länge letat efter ett hus att hyra, vi två har ingen fast anställning så vi kan tyvärr inte köpa. Vi har letat och letat tills tillslut ett par hörde av sig och erbjöd att hyra ut ett hus. MEn tyvärr var det ju inte så som vi letat efter. Jag gillade inte husets utsida(tegel) och de sa på en gång att det är rökt inomhus. Jag tvekade både en och två gånger innan jag beslutade mig för att åtminstonde kolla på huset, vi har 3 barn så lägenhet är inte aktuellt längre.
    När jag kom dit så var huset mycket mer än vad jag föreställt mig, på alla sätt och vis. Jag föll!
    Pladask så kom jag hem krypandes och smörade för sambon :) Allting på hela övervåningen måste tapetseras om och saneras från röken. Undervåningen behövs golv och tapeter läggas/bytas.. Och det var nog det som fick jag på fall. Vi hyr ett hus med får så fria händer. Perfekt:)

Men nu undrar jag hur vi ska göra? Börja med vadå?
    Hela övervåningen behövs målas om för att få bort röklukten. Är det någon speciell målarfärg man ska ha? Och vart finns billiga och bra tapeter?

Vi ska nu göra allting snabbt till ett billigt pris. Bara överväningen.
    Vi har 3 månaders uppsägningstid på lägenheten och under de tre månaderna ska vi hinna fixa allting på över. Undervåningen tar vi tag i när vi kan bo där.
    Så fort vi får fast jobb så planerar vi att köpa av huset och då kommer vi väl börja renovera och göra om yttligare, men till att börja med så ska vi få bort röklukten och få upp tapeter igen.
    Kök, vardagsrum och 3 sovrum.

Vi ska även sätta upp staket på tomten runtom. Måste man ha bygglov eller är det bara sätta upp?

Hoppas det är någon som vill ge några tips och ideér !

• Svar på tråden Sanera röklukt / Tapetsera
  • Stårchen

Lycka till! Det låter som ett drömprojekt. Billiga och bra tapeter finns på Rusta. Jag har använt både dyra kvalitetstapeter och de billiga från Rusta, och finner inget fel i de senare, bara man inte är direkt vårdslös med de våta våderna.

• mazquE

tack!:) Ja det är ju perfekt, känns det samtidigt som ens "egna".
    Jag funderade på rusta men hittade i en annan gammal tråd att det lätt blir märken, tex. rivmärken? Jar har 3 små barn så de kommer ju säkerligen inte låta tapeten vara alltid.

Humm.. Jag tog lite kort i huset när jag var där som jag kollat på om och om igen.. Och har nu efter sökt på google konstaterat att det troligtvis är svartmögel !!!! Vad sjutton gör mat åt det? Kan man få bort det och vad kostar det?
    Det är på undervåningen, där finns dusch, bastu och tvättmaskin. Ingen aning hur det är med ventelationen, eller om det ens är svart mögel.. Men om?

• angelicaan

Ta dit anticimex så får de kolla. Mögel brukar leda till röta o då är det bara att byta ut de skadade delarna. De brukar kunna stoppa möglet m nåt medel om det inte gått så långt. Men som sagt, ta dit anticimex. Kolla m ägarna vad de har för fsk på huset. Vissa bolag tar hand om det åt en :)

Lycka till m renoveringen i övrigt! En barndomskompis sanerade bort rök i sin kåk o det var ett jävla slit ^^

• Hope78

ättika i burkar tar bort mycket röklukt... hjälper inte allt kanske, men en bra bit på vägen :)

ställ ut i rummet i ett par dagar, en vecka...

• YokohamaNr2

Min pappa jobbade på bilfirma och de hade en speciell maskin de satte in i bilarna de fick in som det hade rökts i. Kanske kan vara värt att kolla upp om det går att hyra kanske, vet tyvärr inte vad de heter

• angelicaan

Yokohama: ozonaggregat tror jag du tänker på. Anv av saneringsfirmor vid rökskadade hus bla så dem kan man nog höra med :)

• Digestive

Blanda ihop rengöringsmedel rikligt med kaffe och skrubba sedan tapeterna som röklukten finns i. Efter det så kan ni måla utan problem och har gjort vad ni kunnat. Blir nog bra!

• soff82

Ska man måla eller tapetsera där det har rökts MÅSTE man spärrmåla med en spärrfärg gjord för ändamålet. Spärrar man inte så kommer doft och/eller nikotinet (gul missfärgning) att krypa igenom förr eller senare. Tyvärr räcker det inte att tvätta, inte ens med målartvätt. Tipsen ovan kanske får bort dofter tillfälligt, men inte permanent. 10 L spärrfärg får du för ca 600-1000 kr beroende på märke.

• Ramborg

Håller med Soff82. Spärrfärg är da shit. Vi målade fyra lager vanlig färg, nikotinet kröp igenom. Ett lager spärrfärg och POOF!

Svar på tråden Sanera röklukt / Tapetsera