Inlägg från: 4 små liv |Visa alla inlägg
  • 4 små liv

Aprilbebis 2012

Karisma skrev 2011-10-13 09:18:40 följande:
    Kommer ni kolla kön på ultraljudet? Jag är alldeles för nyfiken person för att kunna vänta nio månader så vi ska kolla. Är det en pojke blir det billigt då vi redan har två pojkar, blir det en tjej så blir det att köpa en massa nytt. :P

Nu är det dags att städa ut förråd nummer 3 för denna veckan. Gäller att gå på förråden när man är i slängar tagen. ;)

/K
    vi kommer kolla Gjorde inte det med 1:an och 2:an men med 3:an. Och efteråt sa jag att det var mer spännande att vänta till förlossningen. Men så nu när det blev en 4:e så kan jag inte hålla mig i alla fall!!! Däremot tror jag inte vi berättar för omgivningen vad det blir, utan håller det för oss själva. Så får det bli en överraskning för några i alla fall

Har typ alla fått tid för RUL dvs "är det bara jag som inte fått någon tid?" Man kanske skulle ringa till sös och kolla läget... *nfn i en strut!*  
    son -05, dotter -07, son -10, BF 2012-04-06
  • 4 små liv
    Karisma skrev 2011-10-14 13:23:05 följande:
    Min barnmorska bokade ul direkt på inskrivningen. men hon kan bara boka rider på fm. Allt för att det ska bli lättare för dem på NUS.

Vi kommer inte heller berätta för omgivningen, kanske till de närmaste men vi får se sen. :)

/K
    vi försökte boka när vi gjorde KUB, då va vi ju ändå på plats på UL-mottagningen och allt, men de hade inga tider så långt fram! Skulle ha ringt igår, men missade tel-tiden

Planerar i alla fall att gå ut med nyheten idag, sista dan i v.15 så det är väl på tiden att berätta för föräldrar och syskon

Silvana: Lycka till!!! 
  • 4 små liv
    chiqita skrev 2011-10-15 12:47:07 följande:
    Småfötter: oj, har ni klarat av att hålla det hemligt till nu!?! Hade jag aldrig klarat, åtminstone inte att hålla dolt för familjen
    Vi tog och outade oss på fb igår. Efter det positiva beskedet kände vi att vi vågade ta det steget
    det blev inget outande i lördags... blev för stressigt helt enkelt så tillfället gick förbi. Men då har vi det roliga kvar istället.
    Karisma skrev 2011-10-16 22:27:11 följande:
    På nus?

Min bm sa att hon alltid bokade ul tiderna nuförtiden. Men som sagt enbart fm tider och det var flera som hade bokat den dagen jag ska dit alltså den 22nov. Förut skickade bm en remiss till dem och de skickade ut en tid till mig bara ngn vecka innan ul skulle vara.

Mina syskon och pappa och hans fru vet om att vi ska ha barn. Samt vissa utvalda på mitt och karlns jobb. De andra hoppas jag ska tro jag bara blivit fetare. :P

/K
     Nope, på Sös (sthlm). Ska försöka ringa dit idag
    Jag tänker oxå att de ska tro att jag blivit lite tjock!!!!!  
  • 4 små liv

Godis e gott!! Men jag fikar inte istället och äter aldrig mkt godis så ngn liten tugga på en chokladkaka till kaffet unnar jag mig med gott samvetet. Hade gått upp en del i vikt till inskrivningen för 7v sen, men sen dess har jag legat still. Så det känns helt ok ändå!

• 4 små liv

Min första grav kände jag "sent", typ v. 18 eller nåt. Men det kändes helt naturligt att känna först då, och inte alls "sent". Däremot kände jag tidigt med 3:an och så även denna gång. Men övning ger färdighet!! Men det är för att jag känner igen "fladdret" precis som grästuva skrev Hade det här  varit första gången jag var gravid så hade jag fortfarande inte förstått att det som jag känner faktiskt är bebisen

Har förresten fått tid för RUL idag (jag ringde själv och frågade, annars får man ju aldrig veta nåt! ) Tisd 8nov är det dags, 3v fom idag alltså! Tur man ringde btw... 

• 4 små liv
    TusenTankar skrev 2011-10-18 23:09:42 följande:
    Småfötter - då ska vi på UL samma dag:) längtar nått så fruktansvärt nu! Jag har inte varit på något vul eller så innan, så för mig blir det första beviset efter gravtestet:) hihi. Om nu inte bulan till mage och illamåendet skulle vara bevis nog:) längtar så efter att få höra att allt ser bra ut!
    Det ska bli jättekul! Har ju gjort ett kub och det var precis lika häftigt det. Men från början hade jag en tanke med att inte gå ut med graviditeten förrän efter RUL, och med att gå ut så menas till alla... har av olika anledningar inte berättat för mina närmaste än Bara jag och maken som vet plus två nära vänner. Så då längtar jag såklart extra efter RUL för då när allt är "checkat och klart" så är det ju på tiden att få berätta den stora nyheten!!!!!
    (Har i tidigare grav fått berätta i v.5 pga kraftig illamående. Nu tänkte vi berätta för ngr veckor sen men så blev vår dotter sjuk i borrelia med massa sjukhusbesök som följd. Så då blev det inte av i alla fall)
    chiqita skrev 2011-10-18 23:45:03 följande:
    Tycker fortfarande inte att speciellt mycket vätska går ner men får i a fall i mig lite middag, apelsiner och isglass
    Tur att apelsiner och isglass är gott

• 4 små liv
    godistroll skrev 2011-10-19 13:04:57 följande:
    Eftersom jag bor i en liten stad och på vårdcentralen jag tillhör så har barnmorskan (den enda) blivit sjukskriven och de får ej tag på en vikarie.. Är så f*bannad  på dem eftersom jag tycker inte det ger någon större patient säkerhet! 
    Det finns en liten vc till här och de har också en bm men jag tycker det känns krångligt att byta och ha dottern o mannen på en vc och jag på en då jag ej vill byta på henne då de har ett riktigt bra bvc på det vi nu tillhör..  
    Tänkte att det kan vara bra att veta att mödravården i Sverige är helt valfri och oberoende av andra vårdinstanser såsom vårdcentral. Mao kan du gå kvar på din nuvarande vc och ändå gå hos barnmorskan hos den andra. Själv har jag gått på 3 olika mödravårdscentraler under mina 4 grav (pga att min bm bytt arbetsplats och att jag då hängt efter ) Men vc har jag aldrig behövt byta utan jag går kvar på samma gamla ställe!
  • 4 små liv
    godistroll skrev 2011-10-20 12:24:26 följande:
    Ja jag frågade också om akupunktur som smärtlindring och det kunde jag få så småning om om de skulle behövas. Men man är ju oftast så dum att man kämpa på in i det längsta innan man tar hjälp! 

Jag ska till sjg idag för min första akup-beh. Hade ju grym foglossning även förra gången och gick på kryckor fom v. 14. Nu har jag ett vikariat på ett jobb jag länge trånat efter och peppar peppar så mår jag "bra" för att vara jag. Problemet är bara att det tar 30min att åka bil till jobbet och jag kan inte sitta stilla så länge. Så när jag väl kommer fram har jag väldigt svårt att gå. Och när jag då ska sätta mig på min skrivbordsstol så blir det ännu värre. Så till lunch vaggar jag fram och biter ihop om tårarna -eftersom jag själv är sjukgymnast och hela stället fullkomligt kryllar av sjukgymnaster så vill jag inte att de ska se HUR ont jag har (även om de såklart märker att det gör ont!).

Men akupunktur och vattengympa är det som funkar för mig (har givetvis bälte och övningar oxå).
    Akupunktur är det som har absolut bäst effekt enligt min kollega på Karolinskas kvinnoklinik, sett till vetenskapen och publicerade artiklar alltså. Behandlingen kan man få fom att man gått ur den första trimestern -men det kan ta upp till 6ggr innan den har effekt så funderar man på akupunktur tycker jag det bara är att köra på!

Förra gången hjälpte den mig vid det 6:e beh-tillfället, jag kunde nämligen inte få av mig skor och strumpor när jag skulle lägga mig på britsen, men däremot kunde jag få på allt efteråt! Vilken lycka det var

Men 25år och rollator... jaja, det ska börjas i tid!!  
    Tokstolla skrev 2011-10-20 12:21:12 följande:
    Har en nerv i vänster ben/höft som kommer i kläm när jag är gravid. Fyra läkare och två sjukgymnaster fick snällt konstatera att det inte var foglossning det handlade om och smärtan var så hemsk sist att jag svimmade. Jag hade grava problem med att sätta mig och resa mig upp och det slutade med att jag aldrig satt och kissade utan hade istället en glaskanna som jag fick kissa i ståendes varje gång. Jag hoppade på kryckor i 3-4 månader och gick på morfinliknande preparat. Det värsta är att det har nu börjat komma tillbaka Gråter... Så jag vet vad som väntar mig. 
    Uäck!! Lider med dig!!
    TusenTankar skrev 2011-10-20 07:13:41 följande:
    Småfötter - låter som att din dotter fått komma hem och är pigg igen iallafall, sicken pers! 
    Vi trodde också att pärsen var över, tyvärr ringde de från sjukan igår. Så just nu står vi still och får besked inom 3 dgr på hur läget är. Håller tummarna att allt e som det ska annars fortsätter tyvärr karusellen lite till... Men till jul så, då ska vi väl må bra igen!!

• 4 små liv

kul med lite nya i tråden -hej hej!

Här i sthlm betalar jag 50sek för 3 bilder (standard) men i första grav fick vi 5 bilder för den summan. Med 2:an hölls regeln om 3bilder . Med 3:an har jag för mig att hon bjussade på bilderna... med nr 4:s kub fick vi 3 söta bilder gratis Så det är en "regel" och sen en annan om de följer den eller inte. Man får väl hoppas att bm har en bra dag  

Stödstrumpor har jag börjat med när/om jag fått svullna fötter, inte annars. Med 3:an i högsommarvärme fick jag bo i stödstrumpor och shorts (snyggt -not!) Drog över mig en långklänning när jag skulle visa mig bland folk...

• 4 små liv

åhh vad härliga nyheter Loppan!! -Grattissss!!!!!!

• 4 små liv
    Liteniapril skrev 2011-10-31 12:50:35 följande:
    Så då har man fått diagnosen "heperemisis Gravidum" Eller på svenska typ "extremt graviditetsillamående med frekventa kräkningar". Jippie säger jag bara!

Hoppas nu med alla tummar och tår att det hjälper med medicinen, men börjar tappa tron då jag käkat fulldos sedan i fredags...

Ingen mer med denna diagnos som vill dela med sig lite?

Fast, btw, så börjar det iaf puta lite nu och det är såååå mysigt, som jag längtat...tror tom att jag känner den lill* ibland :)
    Har haft hyperemesis med både 2:an och 3:an, så jag vet precis.
    Här är en tråd jag hängde i förra gången, där finns b.la massa länkar till faktasidor om Hyperemesis.
    Stort lycka till och jag hoppas verkligen att du hittar något som funkar för just dig!!!!! 

www.familjeliv.se/Forum-11-353/m50678710.html
  • 4 små liv

jag har oxå haft en hel del problem med huvudvärk. Tror dock att det i mitt fall beror på stress och svullna nässlemhinnor ihop med hormonerna. Men tröttsamt är det allt...

Hannis: Jag hade det sist i i trimester 3 och tog då vagiatorer. Bor i Sthlm  

• 4 små liv
    hannisfashionista skrev 2011-11-03 13:42:13 följande:
    Tack för alla svar om vagiatorer... jag ska undersöka detta närmre tror jag! 

Gällande huvudvärken, jag åkte förbi en kompis som har en blodtrycksmaskin idag och testade blodtrycket och fick:

151/85 och 98 i puls... Förvånad 

På inskrivningen hade jag  138/80 och det tyckte hon var ganska högt men inom gränserna... Det var iallafall skönt att se att det var högt, så man får en förklaring till varför jag har sån jäkla huvudvärk M E N det blir ju såhär vid minsta lilla ansträngning /stress och det är skitjobbigt... Obestämd 

Bara i v. 16 än så länge ju...  
    kan ju vara klokt å ringa bm oxå... tycker jag i alla fall! Hellre en gång för mkt än en gång för lite!!
    va rädd om dig bebb*n! 
  • 4 små liv

i morrn har jag mitt RUL och det är såklart superskoj men lite nervigt :) Tror vi kommer kolla kön om den är villig att visa upp sig

blir ju 4:e RUL:et och jag/vi har aldrig varit oroliga förut. Är inte så orolig nu heller men det har tagit tid att smälta graviditeten den här gången så därför känns det otroligt stort att efter RUL kunna skrika ut till alla att vi ska ha barn igen! (har själv inte helt och hållet fattat det förrän de sista två veckorna typ). Och så är vi redan halvvägs (nåja, nästan). -Tiden går fort!!  

• 4 små liv

har varit på ett jättebra RUL idag Vi väntar en liten kille till så nu får lillgrabben en lekkamrat i ungefär samma ålder -perfekt!

såå roligt att få se bebisen!! 

Svar på tråden Aprilbebis 2012