• Jaja88

Aprilbebis 2012

Hejsan! Får man hoppa in här?

Jag plussade precis nyss med ett cb :)

Enligt senaste mens skulle det bli bf 1 maj!

Jag har en son som fyllde 1 i söndags också!

• Jaja88
    Kaosmamma skrev 2011-08-24 11:16:39 följande:
    Jaja: grattis :)
    Tack så mycket :)

Pga tidigare förlossningsskador kommer det bli planerat snitt på den här om allt går bra!

Så det blir nog en aprilbebis iaf!
  • Jaja88
    Kaosmamma skrev 2011-08-24 11:58:53 följande:
    Ja samma här, blir planerat snitt också. Men för att jag har ett planerat snitt pga av säte med första, andra födde jag vaginalt och tredje blev jag igångsatt med i v 37 pga sjukdom i grav... men då råkade vi ut för navelsträngsprolaps och höll på att förlora henne :( så blev urakut snitt med sövning. Så nu "får" jag inte föda vaginalt. Då kan vi peppa varandra!! Ser inte fram emot snittet =/ men är ju nödvändigt. Jag har bf typ 28 april så är ju i dina krokar också :)snittas vi nog med några dagar emellan!
    Vad spännande! Då är det alltså fjärde barnet för dig :)

Jag fick total sfinkterruptur (alltså sprack från a till b så att säga ) och även djup vaginal bristning.
    När jag var på återbesök efter 8 veckor sa hon att jag kanske kunde födavaginalt igen men att de inte skulle neka snitt.

Jag har tyvärr endel besvär och obehag av det här fortfarande så därför vågar jag inte riskera att det ska bli värre!

Däremot är jag rädd för snittet :/
    Inget jag hade velat i normala fall om man säger så!
    Så lite stöttande inför det kommer säkert att behövas :)
  • Jaja88
    Milljor skrev 2011-08-24 13:45:10 följande:
    Absolut!
    Stort Grattis!!!
    Tack så mycket :)
  • Jaja88

Jag skulle också vilja gå på ett andra rul! Det får man inte här tyvärr. Är det inte både konstigt och tråkigt att det finns så mycket olika regler i olika län? Borde vara samma vård i hela landet ju! Vi har iaf beställt vagga och syskonvagn nu, roligt :)

• Jaja88
    Poppee skrev 2012-01-27 11:16:00 följande:
    JO ja har retat mig på de också att vissa får ta reda på kön och vissa inte osv.. men tack och lov så får vi här jag bor ta reda på kön om vi vill men de e inte alla som får 2 RUL

Ja, det är tråkigt! Vi fick veta att det var en liten flicka så det var ju toppen. Men bara ett rul dom är runt v.18. Vi gjorde dock vårt i v21! Hoppas det snart blir ändring så att samma regler gäller överallt!
  • Jaja88

Skulle bara höra om det är nån mer som har åderbråck i underlivet?

Jag hade det med sonen och det var hemskt, men nu är jag i v 28 och det är 100 gånger värre än dte var på slutet förra gången. Vet inte hur jag ska klara 12 veckor till,när jag dessutom kommer bli tyngre! Blää är det!

• Jaja88
    No ordinary love skrev 2012-02-05 21:35:53 följande:
    Det hade jag ingen aning om att man kunde få i underlivet, trodde att det var ngt man fick på benen...
    Jag måste kolla upp det...

Finns det inget man kan göra åt det? 
    Nej det finns tyvärr ingenting att göra:/
    På benen kan man ju ha stödstrumpor men det går ju inte när det är i underlivet så att säga. Jag har alltså inget på benen!

Det verkar som om det är ganska ovanligt för ingen verkar veta vad jag pratar om. Det pulserar och känns som att underlivet ska sprängas ungefär, framförallt om man sitter på huk eller på toaletten. Det blir värre om man står och går mycket!

Det enda som funkar är att ligga med benen i högläge! Men det är inte så lätt när man haren 1½ åring hemma!

Iaf så försvann det dagen efter förlossningen sist, så det är väl bara tyngden och trycket som gör det!
  • Jaja88
    LoOoVeEe skrev 2012-02-06 00:13:05 följande:
    Jaja88:

Menar du hemorrojder när du skriver åderbråck?
    Nepp, jag menar faktiskt åderbråck. Mendet heter nåt fint namn, typ varasier i underlivet eller nåt. Det är ruskigt obehagligt iaf :/
  • Jaja88
    Omorfia skrev 2012-02-06 11:36:19 följande:
    Japp, varicer är det medicinska ordet. Det låter ruggigt obehagligt hoppas att det går över när bebin är ute *håller tummarna*

Ja, det hoppas jag också! Det gjorde det förra gången men det är värre den här gången! Svårt när det inte finns nån som helst behandling!
  • Jaja88
    LoOoVeEe skrev 2012-02-06 12:47:11 följande:
    Jaja88:

Då är jag med.
    Varför det är värre den här gången kan ju bero på att du var gravid för inte så längesedan...
    Men det låter verkligen inte trevligt och jag hoppas att du får slippa det med en gång efter förlossningen!
    Ja, det blir ofta värre för varje graviditet läste jag! Säkert påverkar det att det är relativt tätt mellan barnen också. Bara hålla tummarna för att det går att härda ut några veckor till och att det försvinner sen!
  • Jaja88
    LoOoVeEe skrev 2012-02-06 14:13:22 följande:
    Jaja88:

Ja, så är det ju med många grav.komplikationer, t.ex. foglossning. Vet inte om du har/ haft det men det är också ett helvete.
    Har man haft mycket besvär första graviditeten och blir gravid tätt inpå, är risken stor att det blir värre andra gången.
    Tänker man efter är det ju inte så konstigt, det har ju sin naturliga förklaring. :)

För att årergå till åderbråcket, vad märkligt men SKÖNT att det försvinner direkt efter förlossningen!
    För det gör det väl inte om man lyckas få det på benen?
    Då blir det väl kvar och man kan operera bort det, eller?
    Ja, det känns ju mer i fogarnaden här gången också. Dessutom har jag mer ont i ryggen, vilket troligtvis beror på att jag lyfter sonen en del!

Ja, det är ju fantastiskt att det försvinner för det är ju inte säkert att det gör på benen!
  • Jaja88
    Poppee skrev 2012-02-08 10:44:37 följande:
    har ni börjat få i ordning med säng och sånt? ja ska köpa in de sista i slutet av månaden men har inte satt upp mer än skötbordet :S 10 veckor kvar men japp

Har inte så mycket ordnat än den här gången! Vi har tapetserat rummet men inte köpt några möbler än. Kläder har jag nog handlat färdigt! Sen har vi beställt syskonvagn, babyskydd och vagga som borde komma i veckan :) Det är några saker kvar som jag vill köpa, men en del saker har vi ju från storebror också. Babysitter, babygym och badbalja tex! Men jag vill ha en bärsele och så möbler till rummet förstås :)
  • Jaja88
    Poppee skrev 2012-02-08 11:02:45 följande:
    Jag får lite hjärnsläpp nu när ja skriver upp vad som fattas till barnet :S

Samma här! Första gången var jag väl förberedd och hade en lång lista som jag kryssade för på! Den här gången blir det inte lika organiserat! Men å andra sidan så behövdes ju inte alla saker sist! Nu kom jag på att det kan vara bra att köpa blöjor också :)
  • Jaja88

Jag väntar fortfarande på lillasyster! Planerat snitt 30 april, får väl se om hon stannar tills dess! Jag vill gärna ha ut henne men hoppas ändå hon stannar med tanke på snittet. Annars kommer jag hinna få panik, och dessutom göra akutsnitt på ett annat sjukhus! Grattis till alla som har fått bebisar :)

Svar på tråden Aprilbebis 2012