Inlägg från: Majsan242 |Visa alla inlägg
  • Majsan242

Aprilbebis 2012

Hmm.. min man tycker allt är för tidigt, det ska inte köpas saker, vi ska inte prata namn etc etc... jag känner att jag har abstinens så jag smygsurfar efter babykläder på tradera... 

• Majsan242
    AnnkAn80 skrev 2011-12-29 19:10:42 följande:
    Jag förstår dig, men det kan samtidigt vara klokt. :)
    Då finns det inte många kloka i den här tråden

Är han orolig för att det ska hända något och att han fäst sig för tidigt eller är det bara jobbigt för honom för att det kräver tankekraft och diskussioner (i alla fall kring namnval)...  jag kanske måste fråga honom men han brukar inte vara så tydlig i sina svar, oftast vet han inte ens själv utan går bara på känsla och kan inte formulera i ord vad det handlar om :/
  • Majsan242
    AnnkAn80 skrev 2011-12-29 21:13:19 följande:
    Helt ärligt kan jag tycka att många "skyndar på" för mycket, alldeles för tidigt. De springer och köper kläder och vagn så fort de har plussat, vilket JAG tycker är lite tokigt. ;)
    Jag förstår lyckan, men man behöver vara realistisk också.
    Jag är ju inte mindre lycklig över att jag ska ha barn bara för att jag inte köper grejer till bebisen eller tänker på namn minuten jag har plussat.
    Missförstå mig rätt nu...:)

Du får försöka kolla med din gubbe hur han tänker helt enkelt. Hoppas du lyckas få fram någonting.
    Tack för svaret! Jag tror det kommer gå bra i slutändan ändå
  • Majsan242

Va roligt att läsa om vad ni har hittat för saker! Känns som om jag inte är på helt fel ställe ändå... har smygbudat på lite bodies och sparkdräkter och har tillgång till barnvagn och spjälsäng från familjen, ska nog köpa det mesta begagnat - det passar vår ekonomi bäst  

• Majsan242
    TusenTankar skrev 2011-12-30 01:01:45 följande:
    Vi fick en Bilstol av killens Jobbarkollega... Detta är det ena vi har än. Blir lite stressad av att det verkar vara så många som redan har de mesta förberett. Vi ska sätta oss och börja skriva en lista i dagarna på allt som ska handlas. Men för oss har det känts för tidigt. Men med tanke på hur jag mådde de första 4 månaderna så kanske man ska börja fixa saker... Man vet ju faktiskt inte hur mycket ork och hur man mår den sista tiden i graviditeten ( även om jag gett mig fan på att jag SKA få må bra ) hihi.

Tur är väl att vi alla är olika och huvudsaken är att vi alla gör vad vi mår bäst av :)
    Tror inte du behöver vara stressad! Fast det är en bra poäng du har att man kanske inte kommer orka så mkt senare, sen kan ju bebisen titta fram för tidigt också (en väninna födde 6 veckor för tidigt...). 

En idé med att vänta kan ju vara att man inte ska köpa på sig onödiga saker som man sen inte kommer använda, utan vänta o se vad man har för behov. Men vissa basic needs tycker jag nog man kan förutse, som säng, barnvagn och kläder...kanske nåt mer :)
  • Majsan242

Var på stan med mamma idag och hon tyckte det var för tidigt att köpa kläder till bäbisen men hon köpte garn för hon ville sticka en filt, och eftersom vi inte firat jul ihop köpte hon en jättesnygg kjol från desigual - riktigt rolig faktiskt - det är en egyptisk flicka som håller uppe magen åt mig :D 
    www.redlane.ie/images/powersktfrt.jpg <--- den här =)

Jag har mycket humor så gillar precis sånt här :D
    Fick dessutom en jättefin amningströja från PoP som jag tänkte ha till + att jag kan använda den hela amningen sen! LYX! <3 mor... (hennes första barnbarn iofs så hon tycker det är jätteroligt allt mammigt och barnigt :))

Ha det bra! 

• Majsan242

Glömde säga att jag ska ha kläderna imorgonkväll på 4-rättersmiddagen vi ska knåpa ihop med lite vänner

• Majsan242

Jag hittade den här artikeln efter jag såg uppdrag gransknings program om sfinkterrupturer. 
    https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:FIAKf0HrwqQJ:portal.omv.lu.se/publicfiles/samarbetsorgan/nordejordemodern/studentrapporter/MariaochCathrine.pdf+f%C3%B6rhindra+sfinkterruptur&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESgWsUp1sQJjMINZ_-6vOm_W7ANQlQIl3t0A0kEqIygMALGXTPBEq3-jd_NesWqyQ5m8Xa7xCqFa6jFRN1on1123mPuFrNhS7M-US3bR-s3pPN3Y2yFNK771WrAamsMCp9eu-IrX&sig=AHIEtbQA9R116fUFcKCVUC3HD0IvptoCjA&pli=1

Kändes bra o läsa eftersom jag är förstföderska och lite rädd. Ska använda weledas massageolja för perineum också.

Gott nytt 2012  

• Majsan242

Länken måste ni kopiera hela - blev konstigt när jag skrev in den...

• Majsan242
    emeilee skrev 2011-12-31 11:20:36 följande:
    Var hos BM i torsdags och hälsade på. Blev blodprover, viktkontroll, mått på magen och lite allmän info. Har gått upp 6,3kg sedan v8 men det verkade som om hon tyckte att det var "normalt". Tyvärr har blodvärdet sjunkt en del och låg nu på 115 och ska därför börja äta järntabletter. Är en av de människor som drabbas av sväljsvårigheter under graviditeten och måste därför har väldigt små tabletter för att de inte ska komma upp igen men det verkade som om hon hittade det.

Bebisen verkar må fint med, måttet som hon tog som jag glömt av vad det heter var 26cm i v25+2 vilket tydligen var lite i överkant då min kurva låg över den normala. Tolkar ni det precis som jag att bebisen är stor? Hjärtljudet låg omkring 150.

Vi anmälde oss även till en föräldragrupp och en profylaxkurs. Frågade efter gravidyoga men det verkar som om den enbart finns till hösten 2012, lite tråkigt men så är det.. Får väl kolla grannkommunerna och se vad de erbjuder.
    Ditt SF-mått (symfys-fundus) verkar helt normalt. Det brukar ju vara vecka +- 1cm men kan ju skilja mer. Det viktiga är ju att din kurva går uppåt i rätt takt inte att den ska ligga precis på medel. Tror inte din bebis är större än normalt. 

Nifrex är tabletter som man kan öppna o hälla i lite jos o dricka istället. Det kanske är lättare än att svälja tabletter?

Hoppas kurserna du ska gå är bra, själv bor jag i Lund o har inte fått nån info alls om nåt sånt, men det kommer kanske senare? Har fått en bibba papper att läsa igenom dock :)

Svar på tråden Aprilbebis 2012