• Omorfia

Aprilbebis 2012

Har BF 19-20 april.

Kände lite puffar i magen igår kväll när jag låg på mage i sängen.

Angående bristningar så smörjer jag mig varje dag över hela kroppen när jag duschat eftersom jag är så torr i hyn. Med förra barnet fick jag inga bristningar förrän jag gick in på övertid. V. 40+ alltså. Trodde att jag klarat mig, men icke.. Det skadar iaf inte att smörja och det är säkert mysigt för den lite större bebisen i magen!

• Omorfia

Med förra barnet sa alla att jag skulle få en pojke eftersom jag hade en typisk pojkmage. Jag kände inte på mig något alls. Det blev en flicka iaf. Den här graviditeten känner jag inget speciellt heller. Ska fråga på RUL om BM ser vad det är iaf. Det gjorde vi inte förra gången eftersom maken inte ville, men oj så han ångrade sig!

RUL är inbokat till 18/11 och det är så spännande!

Eftersom jag hade lite blödningar i v. 8 och 9 så har vi redan gjort 2 VUL så vi vet att det är en bebis där inne. Magen växer också (pinsamt men jag har redan börjat med mammabyxor) och mina magmuskler delade sig för flera veckor sen så magen ovanför naveln putar ut jättemycket. Det ser ut som att jag är låångt gången (bara v 15). Men jag vågar liksom inte tro att vi ska ha sån tur att vi får två friska barn på två graviditeter. I princip alla jag känner som varit gravida har fått missfall någon gång och flera av dem har får MA. Jag försöker låta bli att tänka på det men jag längtar verkligen efter när bebisen börjar röra på sig så att det känns varje dag. Då vet man iaf att den lever. Som det är nu vågar jag knappt hoppas.

• Omorfia
    No ordinary love skrev 2011-10-27 10:37:59 följande:
    vad är MA?
    Missed Abortion, dvs där fostret dör men inte stöts ut direkt.
  • Omorfia
    godistroll skrev 2011-10-27 12:57:32 följande:
    Vicki 83; Jag kommer just från barnmorskan. Och hon säger att hon lyssnar aldrig innan vecka 24 eftersom man har sett att det kan öka risken för missfall om man lyssnar tidigt! Så då sa jag att jag avstår tills dess känns ju som man har ju RUL mitt i mellan. Väntar hellre än att utsätta barnet för något!

Fick en helt underbar barnmorska hon vickar för ordinarie, hoppas hon fortsätter ett tag hon va helt fantastisk! :) 
    Det låter jättekonstigt att det skulle vara missfallsrisk med det ultraljudet men inte med de vanliga ultraljuden man gör.

Min barnmorska sa förra graviditeten att man helst inte lyssnar så tidigt eftersom det är svårt att hitta hjärtljuden och många föräldrar blir oroade i onödan (när man inte hittar hjärtljuden alltså).
  • Omorfia

Det man har kunnat se i studierna är att ultraljud under graviditeten ökar risken för att barnet blir vänsterhänt. Alltså att det kan påverka hjärnan hos fostret, men man vet inte hur. Det är därför man i Sverige rekommenderar att göra så få ultraljud som möjligt. Har letat, men inte hittat någon studie som talar om risk för missfall vid ultraljud.

Skulle vara intressant att veta vilken studie din BM menade. Det kanske har kommit någon ny?

• Omorfia

Båda sorterna är ultraljud. Vid dopplerundersökningen (t ex Angelsound) så får man feedback som ljud/audio och vid vanliga ultraljuden får man visuell feedback. Har med hur maskinen man använder tolkar ultraljudsekona.

• Omorfia

Det är ganska gedigen forskning bakom det påståendet faktiskt. UL vid graviditeter har gjorts länge och en nyligen gjord sammanställning visar just detta att vänsterhänthet ökar vid UL. Det kan ju tyckas harmlöst att bli vänsterhänt men man är ändå försiktig eftersom det innebär att hjärnan påverkas på något sätt, även om man inte förstår hur.

Jag är själv vänsterhänt fast utan UL-påverkan.

• Omorfia
    Lovis 1 skrev 2011-10-28 16:35:57 följande:
    godistroll: Mmmm det där lät super, jag har en lergryta jag köpte på loppis för 15 kr Men har aldrig "vågat" använda den, ska den ligga i vatten innan man använder den? Skönt med rullator, jag ska skaffa det där bältet men har runt fogarna, innanför kläderna, och om et ttag blir det gördel med platta för ryggen, den har vart superbra innan. Jag jobbar ju "bara" 50% så det är ju bra på så vis, (var redan sjukskriven från början pga en bilolycka, blev påkörd för ca 1.5 år sedan) så jag hoppas jag kan jobba vidare 50%... Du jobbar inget då eller?
    Vad är det för gördel med platta för ryggen? Jag har ett bälte redan men jag tycker att det trycker rätt obehagligt framtill under magen. Jag har bara ont i bakfogarna och nästan bara på vänster sida.
  • Omorfia
    Karisma skrev 2011-11-17 10:05:48 följande:
    OLIVIA är jag inne på som tjejnamn men vad tycker ni? För likt Oliver? Alt är Ottilia. Pojknamn ev Vincent men finns fler förslag åxå. :)  
    Olivia är jättefint, det heter min lilla tjej! Glad Tycker dock att har du en son som heter Oliver redan så blir det lite kaka på kaka. Ottilia är riktigt fint!

Jag fick boka om RUL vi skulle ha gått på idag eftersom min man skickades på en mässa som chefen betalat en massa pengar för. Vi ska dit på måndag istället, men nu börjar jag bli nojig att det ska vara något fel.

Dessutom börjar jag noja för att BM inte ska vilja titta efter könet. Dagens i-landsproblem: om det blir en kille vad ska han heta? Vi har inga idéer som ens kommer i närheten av varandra. Med flicknamnen  har det inte varit några problem alls. Skulle vilja ha några månader på mig att förbereda och tänka på killnamn så vi inte sitter där med pappren till skatteverket och sliter vårt hår..
  • Omorfia

I morse gjorde vi RUL och det såg ut som en till liten tjej

Det nya datumet blev 16 april medan "ägglossningsdatumet" är 19-20 april.

Svar på tråden Aprilbebis 2012