Inlägg från: trollet83 |Visa alla inlägg
  • trollet83

Aprilbebis 2012

Karisma skrev 2012-01-03 12:29:45 följande:
    De har 30dagar på sig så senast 21jan borde du får veta. :) Jag ska skicka in mina papper idag, allt har dragit ur så hemskt på tiden för mig. Hoppas bara man blir godkänd. :)

/K  
    Ohh..jag skickade också in min ansökan veckan innan jul tror jag det var..är beräknad till 9 april så skickade kanske in ansökan lite sent..men hoppas få svar så snart som möjligt med det kanske dröjer längre nu när det varit jul o nyårshelger..det har ju varit fler röda dagar så..skickar de hem besked på posten?
  • trollet83
    Thelma08 skrev 2012-01-08 15:53:29 följande:
    Ja detta va inte lätt så här stod det på FASS då är man ju inte så pigg på att ta det!?

...Pevaryl ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret....

Jag vill ju inte riskera nått på barnet men jag vill heller inte ha sån klåda som jag har nu.
    Hmm..min barnmorska sa att det var ok att använda läkemedel mot svamp om det inte går över på annat sätt, frågade också på apoteket då jag köpte pevaryl och de sa att det var ok. Har inte läst det där på fass förrän nu. Jag har använt både vagitorier och kräm för några veckor sedan o är nu i v.27. Däremot pratade apotekaren på en annan sort, troligtvis den med införsrör som inte är så bra vid graviditet eftersom den förs så djupt upp.
  • trollet83
    lima76 skrev 2012-01-09 13:35:15 följande:
    är det ngn som har kolla på vart man kan hitta mamma-mjukisbyxor? förra graviditeten köpte jag ett par på hm i velour och det är typ i dem jag bor numera.. jeans har jag mer när jag ska ut men när jag bara går hemma så känns mjukisar mysigare. men hittar inga... hm verkar inte ha iaf..
    Jag har köpt flera par på HM ganska nyligen, de hade en sportavdelning där på mammaavdelningen o där hängde dessa byxor, testade flera vanliga byxor med mammaresår men de passade ej på mig som redan är lite större..men dessa mjuka byxor så gott som bor jag i..men de ser inte ut som riktiga "mjukisar" så jag använder dessa dagligen helt underbara o ser ut som vanliga svarta byxor, köpte 2 svarta o 1 par gråa..utmärkta att använda nu med stor mage!
  • trollet83
    Karisma skrev 2012-01-09 16:31:45 följande:
    www.hm.com/se/product/96691?article=96691-A

Sånna här går jag i och sen velourbyxor har jag åxå (8år gammal) men de är ung två strl för stor så jag är extra snygg i dem.  Tungan ute Jeansen tar jag när jag lämnar huset. Flört Annars har jag åxå vanliga mjukisbyxor som bara har mjuk mudd, både breda och de som hamnar under magen. Fungerar bra det åxå. Skrattande

/K   
    Ohh..precis dessa går jag i dagligen, de 2 paren jag nyss nämnde helt underbara!
  • trollet83
    Karisma skrev 2012-01-12 15:55:53 följande:

Wieeee jag har fått min graviditetspenning godkänd. Skrattande Var ju i förra veckan jag skicka in den. De var riktigt snabba måste jag säga. Skickade ju in 400 papper bara för att det inte skulle finnas nga frågetecken ang vad jag gör på dagarna.Tungan ute

Nu är det bara sjukskrivningen som ska bli godkänd åxå. Senast 20e ska jag ha fått svar ang det. Skrattande

/K    

Vad skönt!Vad jobbar du med?Jag blev uppringd av FK idag angående min ansökan för grav.penning, det lät inte riktigt som de skulle godkänna den om inte arbetsgivaren stänger av mig pga lagen om hot o våld då jag jobbar med dementa, jag skickade in min ansökan veckan innan jul så det har inte gått lika fort för mig.
  • trollet83
    Karisma skrev 2012-01-12 19:13:33 följande:
    Jag jobbar som cnc-operatör inom stål industrin. Lyfter vikter runt 17kg minimum 200ggr per dag. Sen har vi tyngre saker åxå men där kan jag ta hjälp av lyfthjälpmedel. Fick GP när jag jobbade inom hemtjänsten åxå men blev sjukskriven ända till beräknat datum istället. Jag var extremt noggran när jag skrev en bilaga om min arbetsdag, tog med minsta lilla lyft och böjningar samt att man ibland måste jobba där det är trånga utrymmen. Ville inte riskera att de skulle ha nga ytterligare nga frågor till mig. Chefen skrev på papper om att omplacering inte var möjlig och på bilaga bla att hon redan nu såg att jag knappt klarade av mitt jobb. Hon skrev sitt telenr och att  de gärna fick ringa henne om de undrade över ngt. :) Hon skrev lite annorlunda på sina papper än mig men det verka de inte ha brytt sig om. :)  Min chef försökte inte ens omplacera mig då hon tyckte att det var självklart jag skulle vara hemma då jag redan nu har problem med foglossning.

Kan inte chefen stänga av dig då? Bättre de tar in en vikarie redan då istället för att ha en gravidsominte orkar jobba som vanligt.

/K   
    Ja jag vet inte, min vikarie har denna vecka börjat sin första inskolningsvecka av 2 så efter nästa vecka är hon ju inskolad o klar, jag går in i v.29 nästa vecka så det börjar ju bli tungt. Samt att kommunen egentligen tjänar på att stänga av mig eftersom de redan anställt min vikarie då de inte vet säkert när jag ska gå hem så isåfall skulle det ju bli billigare för dem men vet inte om de får stänga av mig hur som helst?Men tänkte jag ska försöka se om jag kan hitta något om denna lagen, om hot o våld då det ju förekommer risk för våld i mitt arbete ibland, då jag jobbar som ssk hos dementa brukare som ibland kan bli aggressiva o då utöva våld mot andra brukare och personal så kanske det finns skäl för min arbetsgivare att stänga av mig, men min arbetsgivare är väl inte van vid att "stänga av" någon personal eftersom usk oftast får beviljat grav.penning eftersom deras jobb är mer tungt fysiskt.
  • trollet83
    Miss Giggle skrev 2012-01-12 22:25:20 följande:
    Är jag den ende som inte ska få gp? Är väl mest glad att jag slipper joxa med sånt o fk är ju inte det roligaste stället att ha i göra med!
    Nej, jag vet inte om min blir godkänd som jag skrev, endast om min arbetsgivare vill stänga av mig kan den troligtvis bli godkänd så får se vad chefen säger imorgon..
  • trollet83

Hej alla..har varit en känslosam dag för min del idag..både fått negativt och positivt besked..var på spec.mvc idag o de gjorde mitt första TUL denna grav o bebisen beräknades ligga +32 % o väga ca 1600 gram i v.28+0 så det var en del för mkt..men fick iaf bra stöd av bm o läkare efteråt men känslorna svallade iaf över hos bm innan jag gick därifrån..men ska tillbaka om 2 veckor o hoppas det planar ut sig o ska kämpa allt vad jag kan för att det ska bli bättre.. så det var det negativa..

o så till det positiva fick jag veta innan jag gick hem från jobbet på eftermiddagen då resten av dagen varit jobbig att cheferna ordnat med avstängning iaf o ska bara fylla i kompletteringen till fk för grav.penningen.jätteskönt så det innebär att jag bara har 3 veckor kvar att jobba helt underbart!

• trollet83
    Aaglars skrev 2012-01-18 03:21:13 följande:
    Trollet83
    Vad härligt att du snart går på ledighet!!!

Är det farligt att bebisen är så stor? Eller är du/ni mer oroliga för en jobbig förlossning!
    Risken är större hos diabetesbarn att de  blir stora då mina blodsockervärden är förhöjda och ger bebis mer energi o därmed blir större, viktigt att ha koll så barnet inte blir för stort för då kan det bli så att det blir igångsättning eller kejsarsnitt tidigare än beräknat. Diabetesbarn som är stora är inte mer utvecklade än andra barn utan kan tvärtom vara mer slöa i början efter en förlossning som dels kan bero på att bebisens blodsocker kan bli för lågt efter förlossningen då det inte längre får det extra sockret från mamman o dessutom har fått igång sin egen insulinproduktion. Klart man blir orolig att det blir en tuff förlossning om barnet blir för stort o svårare att föda fram det, men får ju gå på täta kontroller så det borde bli bra i slutändan iaf..blev ju lugnad av bm efteråt men det är iaf tufft är ingen vanlig graviditet.
  • trollet83
    Evli skrev 2012-01-24 19:19:22 följande:
    Yeeeey graviditetspenningen är i hamn och jag kan snart traska hem :) Så skönt... jobbar bara två veckor till!

Vagnen är fixad, 500.- på tradera av alla ställen, en brio sing 2008, ville egentligen ha en brio go men sing funkar med! Prioritet var att den skulle vara smidig att bära upp i lägenheten, men trodde aldrig att vi skulle få så pass fräsch och fin på tradera.... ingen annan som budade!!! 
    Grattis min gp blev också godkänd fick brev hem idag så jag jobbar med i 2 veckor till!:=)
Svar på tråden Aprilbebis 2012