• parent2b

2 svenskar i england. Ska man prata svenska eller englelska med barnet?

Jag och min man ska ha barn här i England i juni. Vi är svenskar båda två så nu pratar vi mest svenska hemma, men hur gör vi sen när barnet kommer? Vi trivs så bra att vi kommer att stanna här så egentligen är väl engelska det viktigaste för barnet. Vi har fått så himla många råd från olika håll om att bara prata engelska eller bara svenska eller ett språk var. Har inte en aning om hur vi ska göra. Finns det någon annan i samma situation eller med erfarenhet av detta?

• Svar på tråden 2 svenskar i england. Ska man prata svenska eller englelska med barnet?
  • Helena S

Är själv uppvuxen utomlands. Mina föräldrar pratade alltid svenska med mig (och mina syskon) hemma. Det är jag jättetacksam för idag!! Annars hade jag aldrig lärt mig svenska och för det första inte kunnat kommunicera med mina mor-och farföräldrar på semestrarna och inte heller kunnat gå på universitet i Sverige. Det andra språket (i landet där man bor) lär sig barnet oavsett genom lek med andra barn, dagis, tv mm.

Har andra kompisar vars föräldrar aldrig har lärt dom sina modersmål (utan det har varit engelska el). Och dessa kompisar tycker det är tråkigt att idag inte kunna sitt hemlands språk.

Bor i Zürich med min sambo nu och vi väntar barn i januari. Har tänkt prata svenska hemma. Tyska lär sig barnet för eller senare (genom kompisar, dagis mm), det tar ju inte så lång tid för ett barn att lära sig ett språk. Ett exempel är min äldre syster som var 7 år när vi flyttade utomlands, hon skulle precis börja skolan. Hon sa ingenting på en månad, inte ett ord! Hon satt nog och tog åt sig av allt alla sa osv, för efter en månad prata hon språket mer eller mindre flytande...

Om ni själva vill lära barnet både engelska och svenska är det väldigt viktigt att ni har klara riktlinjer på när ni pratar svenska resp engelska. Så att ni inte blandar dom två språken för då kommer barnet bli helt förvirrad. Mina kusiner, som också växt upp utomlands, hade föräldrar som pratade både svenska och landets språk med dom hemma (allt i en liten fin mix). Idag är mina kusiner över 20 år gamla och dom kan inte skilja på dom två språken, utan det är fortfarande en enda röra

Ja, kan diskutera detta länge....

Grattis till graviditeten och lycka till

• parent2b

Tack för hjälpen. Det blir nog svenska då.Det verkar vettigast och jag kan hålla med om att det blir svårt för barnet att skilja mellan språken och att kunna prata med far och mor föräldrar. Det är ju det språket som vi kan uttrycka oss bäst på oxå.

• apelsin

Ar ni bada svenskar sa ska ni bara prata svenska. Engelskan kommer naturligt anda!!!
    Haller helt med Helena S!!!
    Lycka till

• zenia

säger som dom andra , prata svenska ... engelska kommer dom ju att lära sej ändå!

• Knirps

Även jag håller med om att det är ert modersmål ni bör prata med barnet. Engelskan får barnet lära sig på annat håll, och det kommer det också att göra. Ni måste låta bli att blanda.

• mrs tall

Vi bor i USA och pratar svenska med våran pilt. Annars skulle han aldrig lära sig det språk som alla släktingar pratar. Engelskan snappar han upp genom kompisar, dagis o.dyl. Sedan har jag finska som andra språk, därför sjunger och rimmar på finska för att han skall bli bekant med det språket också. Har dock inga större förhoppningar på att han kommer att lära sig det, men om han förstår lite ord här och där så är det ju bara en bonus!

• 79an

Självklart ska ni prata svenska om ni bor där, för barnet kommer ändå lära sig det engelska språket oavsett.
    Jag o min man talar 2 olika språk förutom svenska hemma så svenska kommer igentligen i sista hand eftersom att det kommer bli det språk han lär sig bäst automatiskt när han börjar på dagis o skola.
    O det är ju inget fel o kunna så många språk som möjligt el. hur;.)

• Annie i Melbourne

Sjalvklart ska ni halla pa modersmalet enligt mig!

• mimi72

Hej!! Jag hàller med alla andra! Jag bor i Frankrike och har
    3 barn.Jag har alltid pratat BARA svenska med dom.
    Den äldste hade inte hört mkt. franska när han började
    förskola vid tre àr. (pappa pratade arabiska,nu mest franska tyvärr.)
    Efter tvà veckor pratade han franska o han har aldrig haft problem
    i skolan , tvärtom. Det är väldigt resultat inriktat här (i England ocksà tror jag?)
    men det gàr mkt. bra för dom i skolan.

Däremot leker dom tillsammans pà franska, o när det gàtt làng tid sen vi varit i Sverige
    (jag àker hem ca.3-4 veckor varje sommar) börjar dom prata franska med mej
    men det är bara att bita ihop o fortsätta pà svenska.

Hur det än är kommer landets spràk där man bor alltid att vara starkast
    därför är det sà viktigt att prata sitt modersmàl, o absolut inte blanda!!
    Lycka till!!

• anilova

Jag tycker det är svårt att riktigt förstå nyanserna i ett annat språk om man lärt sig det först som ganska stor (så som de flesta lärt sig engelska), och jag misstänker att om man pratar ett språk som man inte riktigt behärskar just nyanserna i med sina barn så kan de lära sig det språket "fel". Bättre då att tala det språk man kan bäst själv, och låta barnet lära sig det andra språket av personer som kan det bättre än man själv gör. Så har vi tänkt i vart fall. Och det tog vår son inte två veckor att börja kalla mig mummy och vinka bye bye efter att han börjat hos dagmamma, trots att han bara precis börjat prata på svenska.

• Aothaang

Håller med alla andra. Har hört från sådana som bott utomlands att det är undervisningsspråket som ändå kommer vara det som barnen blir bäst på, oberoende av var man bor. Så för att ge ert barn en chans att få ok svenska måste ni nog prata det bägge två. Engelskan kommer barnet få på tusen olika sätt, inte minst i skolan. Så det kommer nog i slutändan ha bättre engelska än svenska, trots att ni pratar det hela tiden (om ni inte anstränger er otroligt mycket med att öva skrivning, ordförråd, etc på svenska).

• Jozan

Om ni ska bo kvar i England sa ska ni absolut prata svenska bada tva. Engelskan kommer att komma som ett brev pa posten genom kompisar, skola etc. Daremot kan man sjalvklart lasa bocker och sa aven pa engelska.

Svar på tråden 2 svenskar i england. Ska man prata svenska eller englelska med barnet?