• Zanda

I-landsproblem egentligen...

...men jobbigt för mig...

Har precis fått reda på att jag är gravid med mitt och min mans första barn, och är såklart helt överlycklig över det! Jag är verkligen redo för detta och håller tummarna stenhårt att allt ska gå vägen!

Dock har jag så otroligt mycket funderingar kring framtiden, mina drömmar osv...vad ska hända med dem?

Missförstå mig inte, jag har ett jättebra liv och är lycklig, men allt som jag inte hunnit med?

Har alltid älskat att resa och har varit ett antal varv runt klotet sen jag tog studenten för cirka 10 år sen, USA, Asien, pluggat, bott och jobbat i Australien, NZ osv...men ändå är jag inte nöjd. Eller jo, nöjd är jag, men vill ha mer! Drömmer om att bo och jobba i London, åka tillbaks och bo i Sydney, resa runt i Japan mm mm. Har ett kanonjobb nu i Sverige, ett kul jobb med en bra chef som kommer vara perfekt när man får bebis. Har dock blivit erbjuden ett annat roligt jobb i Köpenhamn som jag först bestämde mig att ta (och flytta med min man) men nu bestämt migg för blir ett för stort projekt mitt i en graviditet. Jag vet att jag har tid, är bara 30, men kan man göra allt det där när man har barn och blir "vuxen" på riktigt??!! Eller ska jag försöka inse att vissa drömmar blir bara drömmar?

Kan man bo i London med barn tex? Och när de börjar skolan, då kan man väl inte flytta runt? Det känns så ovant att vara ansvarig för en till person (förutom min man men han klarar sig hyfsat ;)) men måste man vara bara mamma???

Snälla, någon som varit här, eller delar min oro, skulle vara så glad att få lite feedback!

• Svar på tråden I-landsproblem egentligen...
  • Tow2Mater

Ja, man kan bo i London med barn - jag har sett på TV att de faktist har barn där....! ;)

• gaolin

Det är väl klart att man kan göra alla de där sakerna som du räknade upp när man har barn. Fast att du kanske inte känner dig så sugen på att flytta till ett nytt land under graviditeten, det kan jag absolut förstå. Men för övrigt: det går alldeles utmärkt att leva i London, Sydney m fl med barn - även de länderna har skolor och det finns svenska familjer som lever utomlands några år i taget. Tänk på alla familjer som far utomlands för att någon av föräldrarna har kontrakt på 2-5 år i ett visst land, de verkar vara ganska många. Även Kina åker familjer till med spädbarn och får det att fungerar alldeles utmärkt.

• Zanda
    gaolin skrev 2011-08-08 18:49:31 följande:
    Det är väl klart att man kan göra alla de där sakerna som du räknade upp när man har barn. Fast att du kanske inte känner dig så sugen på att flytta till ett nytt land under graviditeten, det kan jag absolut förstå. Men för övrigt: det går alldeles utmärkt att leva i London, Sydney m fl med barn - även de länderna har skolor och det finns svenska familjer som lever utomlands några år i taget. Tänk på alla familjer som far utomlands för att någon av föräldrarna har kontrakt på 2-5 år i ett visst land, de verkar vara ganska många. Även Kina åker familjer till med spädbarn och får det att fungerar alldeles utmärkt.
    Tack för dina kloka ord Nu känns det inte helt omöjligt iaf! Men njuter man av det när man har barn?
  • Fröken Fräknig

Jag hade samma tankar som dig innan jag fick barn och en del av mig vill fortfarande t.ex. jobba utomlands på kontrakt i något år. Men när vi fick barn så hade man plötsligt något som var viktigare än en själv i ens liv och helt plöstligt kändes vissa saker inte så viktiga längre.

Vi (mest jag) reser med sonen och det är inga problem, det krävs bara lite mer planering. Har dock bara rest på max 1 veckas resor inom Europa än så länge, men vill gärna lite längre bort. Möjligheten att få jobba utomlands finns, men samtidigt vet jag att barnomsorgen är otroligt bra i Sverige.

Du kommer absolut inte bara att vara mamma, men dina prioriteringar och kanske även drömmarna kommer att förändras. Vissa saker kommer ta lite längre tid, t.ex. varför inte jobba utomlands ett år efter föräldraledigheten, så kan din man vara föräldraledig utomlands? 

Hampus 090825 * BF120409
  • Tow2Mater
    Fröken Fräknig skrev 2011-08-10 23:35:55 följande:
    men samtidigt vet jag att barnomsorgen är otroligt bra i Sverige.
    Nja, det vet jag inte, men du menar väl att barnomsorgen är otroligt billig i Sverige.
  • Fröken Fräknig
    Tow2Mater skrev 2011-08-11 01:28:55 följande:
    Nja, det vet jag inte, men du menar väl att barnomsorgen är otroligt billig i Sverige.
    Jag är nöjd med vår i alla fall. Jag kan bara jämföra med USA i och för sig...
    Hampus 090825 * BF120409
  • tänkertill

Jag bor i London och har barn här (fött här) och jo, jag tror det går

Svar på tråden I-landsproblem egentligen...