Gå från bordet så fort man är klar - trots att andra barn sitter vid bordet?
På förskolan där jag jobbar sitter alla barn alltid och väntar på dem runt sitt eget bord om inte något barn av någon anledning är alldeles osedvanligt långsam. Det är aldrig några problem, lite gnäll och en och annan tillbakalyftning och sen accepterar de det.
Alexi skrev 2011-08-09 10:46:35 följande:
Vår 2,5-åring äter som en kratta och vi kan inte få henne att sitta kvar vid bordet. Så hon går iväg direkt när hon vill, när hon tycker hon är klar. Jag fattar faktiskt inte hur folk gör som kräver att barnet ska sitta kvar, håller man kvar dem med våld eller? Självklart försöker vi locka henne att sitta kvar, visa på att det är trevligt att sitta där tillsammans, uppmuntra att smaka på något mer osv men när hon inte vill det så går hon och vi kan inte styra det. Vi har ingen lust att bråka med henne i det läget om saken.
Men helt klart kommer vi behöva träna på det där så småningom med henne när lillebror behöver sitta och äta lite längre, så när hon är lite större hoppas jag man kan resonera om det bättre.
Tänker här på barn som äter tillsammans dagligen, är kusinerna på besök nån gång per år är det kanske bättre att bara flyta med strömmen och inte vara så hård på reglerna.
Tycker TS gör helt rätt som låter sonen sitta kvar, är väl en lära för livet att tänka på andra och sätta deras behov före ens egna.