Skilsmässa, lite tankar och funderingar.
Ja, jag och min fru ska skiljas. Så jag vill berätta min historia och få lite feedback från er här.
Vi har varit gifta i sex år och har en gemensam dotter på fyra år. Nu har vi ett par månader kvar
på den obligatoriska betänketiden på sex månader, som alla med barn får.
Ska jag fullfölja skilsmässan när sex månader har gått?? Ja, det är väl lite det jag går
och funderar på. Men jag har bestämt mig till 80% känns det som, att jag vill fullfölja seperationen.
Det största problemet i vårt förhållande är att vi är som hund och katt. Det brukar sägas att olika
personligheter kan vara bra, men det är inte fallet här. Det är mer hund och katt på ett väldigt
negativt sätt. Säger jag A säger hon B, alltid. Jag vill leva mitt liv med någon som ibland kan
säga A om jag säger A. Och givetvis kan jag säga B om hon säger B. Jag tycker om att
kompromissa, något hon aldrig vill göra. Trist är bara förnamnet.
Vi har inte haft ett bra samliv och sexliv på drygt ett år. Vi sover till och med i skilda rum,
då min sömn är lättstörd och jag har ett avancerat jobb som kräver att jag får vila i lugn och ro
utan tjafs precis vid sängdags. Det var trist att flytta sängen, men om jag inte får 6-7 timmars
sömn per natt, då kan jag kyssa mitt jobb och karriär adjö.
Och sen det här med att umgås med min dotter. När min fru är upptagen på annat håll så
kan jag verkligen vara mig själv tillsammans med dottern. Då har vi kul och jag kan vara
pappa till 100%, jag älskar att umgås och leka med dottern min :) Hon är det bästa
i mitt liv, utan konkurrens.
Men när min fru är med oss, då knyter det sig för mig. Hon påpekar vad jag gör och
har synpunkter på allt, precis som vanligt. Jag blir irriterad och en del av min irritation
kan i värsta fall göra att jag mister lite mitt tålamod med dottern. Det är orättvist!!
Så ska inte ett förhållande vara, tycker jag i vart fall.
Jag och min fru har gått till en familjeterapeut och det hjälpte inte något speciellt.
Jag har insett att min fru inte gör på ett visst sätt för att hon ska vara elak eller dum,
det är helt enkelt hennes personlighet. Det kan ingen ändra på om hon inte vill förändra
sig själv. Jag tänker minsann inte slösa bort mitt eget liv på att försöka ändra på min fru!
Hon visar inte direkt några känslor kring skilsmässan, men hon har mjuknat i vissa
aspekter. Jag ser hur hon biter sig själv i läppen, bildligt talat, när hon är på väg att
ha synpunkter på något jag har för mig. Då är hon bara tyst och det märks. Normalt
sett så hade hon babblat på om något jag gjorde eller inte gjorde...
Men är det så jag vill leva? Att ha en partner som går omkring och biter sig i läppen
för att jag inte ska bli irriterad? Är det ett värdigt liv? Jag är mycket tveksam.
Vad vill jag då? Jo, jag vill givetivis leva med någon som förstår mig någorlunda.
Jag vill ha ett förhållande med någon där vi är ett team, där vi inte automatiskt
motarbetar varandra. Där vi kompromissar och ger och tar.
Ja, det känns skönt att skriva av sig. Och ni får gärna komma med tips eller råd.
Mina farhågor är inte starka för tillfället, jag ser faktiskt mer möjligheter än problem
just nu.